کد خبر: ۱۳۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 10
جمعی از نمایندگان ادوار سازمان نظام پرستاری در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از نامه رئیس کل سازمانشان به رئیس جمهور اعلام کردند: کمبود نیرو وعقب افتادگی کارانه باید اولویت نظام پرستاری باشد.
به گزارش شفا آنلاین: در پی نامه نگاری خارج از عرف اخیر رئیس کل سازمان نظام پرستاری به رئیس جمهور جمعی از اعضای شورایعالی و هیأت مدیره‌های نظام پرستاری در ادوار مختلف با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از رفتار غیر مسئولانه و غیر  کارشناسی برخی از مسئولین اجرائی سازمان نظام پرستاری نسبت به جایگاه  و منزلت نظام پرستاری در مجامع رسمی کشور و حفظ منافع  صنفی و اجتماعی پرستاران ابراز نگرانی کردند. جزئیات این نامه به شرح زیر است:

«ان الله لا یغیرما بقوم حتی یغیروا  ما به انفسهم»

ایجاد سازمان نظام پرستاری تحقق یک آرزوی و هدف  دیرینه جامعه پرستاری بود که با تلاش و از خود گذشتگی جمعی از پیشکسوتان و حمایت همه جانبه جامعه پرستاری و همراهی دولتها و مجالس مختلف محقق و شکوفا شد و در طی بیش از یک دهه فعالیت راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است .اکنون حفظ و حراست از این نهال تازه ، وظیفه منتخبین در همه ادوار است تا این امانت در جهت منافع جامعه پرستاری به کار گیری شود و عمر با عزت آن ادامه یابد.

با تغییرات انجام گرفته شده در دور چهارم این سازمان تغییرات زیادی در روش و عملکرد اجرائی این سازمان اتفاق افتاد و برخی مسئولین سازمان با   روشی تهاجمی  و با نامه نگاریها و مصاحبه های تند و اغلب غیر ضرور وارد کارزار شده اند . انتظار می‌رفت با وجود اشخاصی دانشمند، معتدل و متفکر در جمع اعضای شورایعالی و هیات مدیره ها وبا  فاصله گرفتن از فضای انتخابات،روش‌ها و منش‌های سازمان عقلائی تر و به دور از احساسات شود. تغییر گفتمان این سازمان در دیدارها ی اخیر  ا مسئولین، از جمله وزیر بهداشت، رئیس جمعیت هلال احمر و برگزاری نشست‌های مشترک با معاونت پرستاری و حضور در جلسات کارشناسی کمیسیون مجلس و دولت و وزارت نوید بخش تغییرات مناسب و امیدوار کننده در رویکرد سازمان بود و خیلی را امیدوار کرد که مسئولین اجرائی سازمان با تبعیت از عقل جمعی شورایعالی و هیات مدیره ها ،در مسیر عقلانی و مصالح صنف قدم بردارند.ولی متاسفانه با چرخش ناگهانی و اقدام تعجب برانگیز  نامه نگاری اخیر رئیس کل سازمان با رئیس جمهور بار دیگر نشان داد که روش پیگیری شعاری و احساسی ریشه عمیق در افکار تعدادی از مسئولین اجرائی سازمان دارد.

لذا ما جمعی از منتخبین ادوار مختلف نظام پرستاری در هیات مدیره ها و وشورایعالی بطور جد از رویه پیگیری غیر کارشناسی امور و  متهم شدن سازمان به نهادی  بی برنامه و غیر قابل اعتماد، ابراز نگرانی کرده و با دلسوزی مسبت به سازمان  موارد زیر را  اعضای محترم شورایعالی گوشزد می‌کنیم:

1- ادامه اینگونه رفتارهای غیر قابل پیش بینی، سازمان را به یک سازمان غیر معتمد در بین نهادهای تصمیم گیر تبدیل می‌کند که نمی‌توانند بر قول و قرار‌های  خود باقی بمانند و مشی ثابتی ندارند.

2- بر اساس یک برداشت عینی از مجموعه رفتارهای برخی گروه‌های سیاسی و تحولات این روزها در مواضع برخی مسئولان سازمان ، گویا برخی جریان‌های سیاسی می‌خواند سازمان را وارد  دعوای بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه کنند و خواسته یا ناخواسته منافع  پرستاران را در جهت خواست‌های سیاسی ، اقتصادی یک  طرف فدا کنند. ورود به مباحثی مانند مخالفت با تجمیع بیمه ها که هیچ ربطی به خواست‌های عموم پرستاران ندارد و یا اصرار به پیگیری تعرفه گذاری فقط از طریق فشار آوردن به وزارت بهداشت و عدم پیگیری تعرفه ها از مسئول اصلی آن یعنی وزارت رفاه و شورایعالی بیمه و انکار نقش وزارت رفاه در عقب افتادن کارانه پرستاران همه نشان از بازی در میدان  سیاست به قیمت از دست دادن منافع پرستاران است.

3-در حالیکه این روزها کمبود نیرو از یک سو و عقب افتادگی کارانه ها از سوی دیگر چالش بزرگی را در بین جامعه  مظلوم پرستاری ایجاد کرده و باید این دو موضوع در اولویت اول سازمان صنفی ما قرار گیرد، متاسفانه نامه نگاری‌های بی فایده و بی دلیل اولویت مسئول اجرائی سازمان را تشکیل داده است .

4- از رئیس سازمان انتظار میرود شان نامه به رئیس جمهور را با رعایت ادب نگارش و استفاده از کلمات شایسته که نشان دهنده شخصیت جامعه بزرگ پرستاری است را حفظ نماید و از کاربرد جملات و کلمات ناشایست در مکاتبات رسمی خود داری نماید.

5- بر طبق قانون همه  اعضای شورایعالی در برابر مواضع سازمان که از زبان رئیس سازمان و سایت رسمی آن مطرح میشود مسئول و پاسخگو هستند و قابل قبول نیست افرادی از شورایعالی در فضاها و گفت‌وگوهای شخصی بگویند ما مخالف این  گونه روش  ها هستیم ولی نمیتوانیم بیان کنیم .حتی کسانیکه سکوت بکنند نیز در سابقه تاریخی پرستاری موافق این روشها قلمداد خواهند شد و باید در برابر این اقدامات پاسخگو باشند.

6- انتظار ما و همه پرستاران کشور از سازمان صنفی خود پیگیری مسائل صنفی اضطراری مانند کمبود شدید نیرو ،تاخیر در پرداخت کارانه ها ،پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری به هر روش ممکن از طریق شورایعالی بیمه و وزارت بهداشت ،تسری قانون بهره وری به بخش خصوصی و دیگر مطالبات بر زمین مانده پرستاران است.

در پایان ضمن تأکید بر حق قانونی مطالبه گری برای سازمان نظام پرستاری در جهت دفاع از حقوق مردم و پرستاران بار دیگر تاکید میکنیم تنها راه  حفظ منافع پرستاران گفتگو و تعامل سازنده با مسئولین  است و هر راهی غیر از این محکوم به شکست است و انتظار داریم اعضای شورایعالی با اجرای نقش سیاستگذاری و نظارتی خود بر سازمان مانع این قبیل رفتار شوند.

برچسب ها: سازمان ، پرستاری ، تحقیق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: