کد خبر: ۱۳۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید برضرورت انجام اصلاحات ساختاری و نهادی در سازمان تامین اجتماعی، گفت: این تغییرات باید بطور مستمر انجام شود.

شفا آنلاین:مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز سه شنبه در همایش صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها که روز سه شنبه در پژوهشگاه نیرو برگزار شد،‌ افزود: اصلاحات سیستمی، پارامتریک، فنی و اجرایی به عنوان راهکارهای پیش رو باید انجام شود.
 به گزارش شفا آنلاین،نوربخش در بخش دیگری از سخنانش به میزان بدهی های سازمان تامین اجتماعی از دولت اشاره کرد و گفت:‌ میزان این بدهی ها در سال 92، 60 هزار میلیارد تومان بود که اینک اکنون این رقم به 110 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی تصریح کرد: در ماده مصوب اخیر کمیسیون تلفیق آمده است که دولت باید به طرق مختلفی اعم از اجاره، فروش اوراق مشارکت و سکوک طی 5 سال این بدهی را تسویه کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کسری صندوق های بازنشستگی در سال 94، 16 میلیارد دلار است، گفت: تعهدات آتی صندوق های بازنشستگی 410میلیارد دلار خواهد بود.
ربیعی گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس، ماده‌ای برای پرداخت دیون دولت تصویب شده است. دولت نمی‌تواند به صورت نقدی مبالغ بدهی را پرداخت کند و تهاترهایی انجام می شود. در اینجا باید گفت که نقش تامین اجتماعی در اقتصاد کشور تعیین کننده است و در عین حال از فضای کسب و کار تاثیر پذیرهستیم.
نوربخش ادامه داد: درست است که صندوق های بیمه نباید وارد بنگاهداری شود اما شرایط ایجاب کرده که به طرق دیگر بدهی ها پرداخت شود.
وی تامین اجتماعی را صندوق بین نسلی قلمداد کرد و گفت:‌سرمایه گذاری در این صندوق یک الزام است، ولی نوع سرمایه گذاری و اینکه حفظ ارزش منابع چگونه باشد قابل بحث است. باید عملکرد شفاف باشد و درامور زیربنایی سرمایه گذاری شود.
نوربخش گفت: در حال حاضر‌صندوق تأمین اجتماعی 42 میلیون تن را تحت پوشش خود دارد. هم اینک از14 میلیون بیمه شده اصلی تحت پوشش، 10میلیون تن بیمه شده اجباری ، دو میلیون بیمه شده مشاغل آزاد و دومیلیون تن بیمه شدگان تکلیفی هستند.
وی ادامه داد: دو میلیون و700 هزار نفر ازافراد تحت پوشش مستمری بگیر هستند که شمار آنها با خانواده شان به بیش از 5 میلیون نفر می رسد.
نوربخش افزود: در سال 80، یک میلیون و100 هزار مستمری بگیر داشتیم اما با بازنشستگی‌های پیش ازموعد، اکنون تعداد آنها به 2 میلیون و 700 هزارتن رسیده است و با این شیب تند معلوم است که چه بلایی بر سر صندوق می آید.
وی در بخش دیگر سخنانش به تشریح سیر تکوین سازمان تامین اجتماعی در کشور پرداخت و گفت: بیمه‌های اجتماعی از سال 1310 با صندوق بیمه‌های راه و راهسازی ایجاد شد و طی روندی در سال 32 تحت عنوان سازمان بیمه اجتماعی کارگری شکل گرفته است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی صرفا یک صندوق بازنشستگی و یا یک بیمه گر سلامت نیست بلکه مسئولیت هردو این ها را برعهده دارد و علاوه بر آن 16 مزیت بیمه‌ای دیگر را نیز طبق قانون به بیمه گران ارائه می دهد.
نوربخش مکانیسم بیمه‌ای تامین اجتماعی را روش DB (روش مزایای تعیین شده) بیان کرد و گفت: سطح پوشش ومکانیسم تامین منابع آن در قانون تعریف شده است و میزان مزایا از قبل طبق فرمول مشخص شده است.
وی با اشاره به ارتباط میان منابع و مصارف در روش DB (روش مزیای تعیین شده) بر اساس محاسبات اکچوئری گفت: وقتی مفروضات جمعیتی و مفروضات بازار سرمایه به هم بخورد چالش هایی ایجاد می شود. از جمله این عوامل سن بازنشستگی با توجه به امید به زندگی است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: اکنون امید به زندگی به 76 تا 78 سال رسیده است درحالی که سن بازنشستگی سال به سال کاهش یافته و همپای افزایش سن بازنشستگی حرکت نکرده است.
وی در ادامه تاکید کرد: به منظور پایداری صندوق های بیمه ای، باید سن امید به زندگی و سن بازنشستگی همپای یکدیگر حرکت کنند.
همایش یک روزه صندوق های بازنشستگی تنکناها و راهکارها امروز - سه شنبه در پژوهشگاه نیرو با حضور جمعی از مسئولان دولتی و نمایندگان صندوق های بیمه ای برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: