کد خبر: ۱۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
دانشمندان به بررسی تاثیر آموزش روش صحیح شیردهی بر میزان قند خون نوزادان ترم سالم بیمارستان دولتی شهید رجایی گچساران سال 1392 پرداخته و به اثرات مثبت این موضوع دست پیدا کرده اند.
شفا آنلاین:هیپوگلیسمی نوزادی به دلیل ایجاد عوارض مغزی در نوزاد نیاز به توجه جدی دارد. با توجه به احتمال افت قند خون در نوزادان ترم سالمی كه تغذیه نا مناسب دارند. به همین منظور نیز پژوهشی بومی انجام شده است که این مطالعه با هدف تعیین تاثیرآموزش روش صحیح شیردهی بر میزان قند خون نوزادان ترم سالم انجام شده است

به گزارش شفا آنلاین:شیوه صحیح شیردهی به طور معنا داری سبب افزایش میزان قندخون نوزادان ترم سالم و كاهش شیوع هیپوگلیسمی در آنها می شود.

این مطالعه یك كارآزمایی بالینی است كه بر روی 85 زن باردار واجد شرایط انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و كنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 3 جلسه 45 دقیقه ای كلاس آموزشی تئوری و عملی هفته ای یك بار در 1 ماه آخر بارداری برگزار شد. پس از زایمان میزان قند خون نوزادان در 3 زمان 1،3 و 6 ساعت پس از تولد كنترل و ثبت گردید. داده های این مطالعه با نرم افزار spss و تست های آماری تی مستقل، كای اسكور، ضریب همبستگی پیرسون، فیشر و anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته های پژوهش رابطه معنی داری را بین آموزش روش صحیح شیردهی و میزان قند خون نوزادان در تمامی زمان های مورد پژوهش در دو گروه مورد مطالعه نشان داد. بیشترین میانگین قند خون در گروه آزمایش و کمترین میانگین قند خون درگروه كنترل بود. بیشترین میزان هیپوگلیسمی در ساعات اول و ششم پس از تولد و در گروه كنترل دیده شد.

طبق تجزیه و تحلیل های آماری بین متغیرهای كیفی و كمی جمعیت شناختی با میزان قند خون نوزادان رابطه معنی داری دیده نشد. متغیر قد نوزاد در ساعت اول پس از تولد (با كنترل اثر سایر متغیرها) در سطح خطای كوچك تر از 05/ 0 با هیپوگلیسمی رابطه معنی داری نشان داد و این رابطه به صورت منفی است به این معنی كه افزایش یك سانتی متری قد نوزادان شانس ابتلا به هیپوگلیسمی را به اندازه 40% كاهش می دهد.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که شیوه صحیح شیردهی به طور معنا داری سبب افزایش میزان قندخون نوزادان ترم سالم و كاهش شیوع هیپوگلیسمی در آنها می شود بنابراین با وجود آموزش های جاری شیردهی، نیاز به آموزش های بیشتر و تبلیغات وسیع تر در مورد شیوه صحیح شیردهی در مادران باردار و نخست زا احساس می شود و پیشنهاد می گردد به افت قندخون متعاقب عدم تغذیه مناسب با شیر مادر، در نوزادان ترم سالم توجه بیشتری شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: