کد خبر: ۱۳۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
هپاتیت حاد یا التهاب کبدی می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود.
شفا آنلاین:مطالعات جدید حاکی از آن است که مصرف افراطی نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند سبب بروز هپاتیت حاد در مردان شود.

به گزارش شفا آنلاین:      هپاتیت حاد یا التهاب کبدی می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است اما عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز جزو دلایل هپاتیت محسوب می‌شوند.

       مطالعات جدید بیانگر آن است که مصرف افراطی نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند از عوامل تحریک‌کننده التهاب کبد باشد. به‌تازگی چند مورد التهاب کبد ناشی از مصرف نوشابه‌های انرژی زا در چند بیمار مرد دیده شده است و محققان در حال بررسی موضوع هستند.

       هنوز ارتباط دقیق مصرف نوشابه‌های انرژی زا و بیماری‌های کبد در زنان بررسی نشده است؛ اما محققان معتقدند تاثیر نوشابه‌های انرژی زا در زنان نیز منفی است.

       علاوه بر مشکلات کبد، مضرات دیگر نوشابه‌های انرژی زا شامل افزایش فشارخون و احتمال بیماری‌های قلبی، احتمال اعتیاد به انواع موادمخدر و الکل در نوجوانان، مقادیر بالای کافئین و تورین در آن‌ها هستند که دریافت بیش از اندازه این مواد سبب تحمیل فشار بیش از اندازه بر قلب می‌شود.

       این تحقیقات را مدیریت خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA) انجام داده و حاکی از آن است که از سال 2007 تا سال 2011 میلادی، تعداد مراجعه‌کنندگان به بخش اورژانس بیمارستان‌های آمریکا به دلیل استفاده از نوشابه‌های انرژی‌زا دو برابر شده و از 10 هزار نفر به 21 هزار نفر رسیده است. نتایج این مطالعه در نشریه BMJ منتشر شده است.سپید
منبع: MNT

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: