کد خبر: ۱۳۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
بیماری آلزایمر و زوال عقل، یا اختلال مشاعر، دارای علائم مشابهی هستند که آنها را به هم شبیه می‌سازد ولی نمی‌توان گفت دو نام متفاوت برای تعریف یک بیماری واحد هستند.
شفا آنلاین:برای پرهیز از اشتباه این دو بیماری با هم به مرور چند نکته اصلی می‌پردازیم:


     به گزارش شفا آنلاین:  اختلال مشاعر (دمانس) یک نشانگان است، گروهی از نشانه‌ها همزمان با هم بروز می‌کنند و نمی‌توان آن را به عنوان بیماری در نظر گرفت. عبارت «زوال عقل Dementia» به گروهی از علائم گفته می‌شود که از میان آنها می‌توان به ضعف حافظه، ضعف قوای فکری، عدم توانایی در حل مسائل و مشکلات یا اختلال در تکلم اشاره کرد.

 زوال عقل حاصل آسیب‌دیدگی سلول‌های مغزی است و از آنجا که در بیماری آلزایمر سلول‌های مغز آسیب می‌بینند این بیماری یکی از عوامل مولد زوال عقل محسوب می‌شود. بین 50 تا 70 درصد افرادی که دچار اختلال حواس می‌شوند ابتدا به آلزایمر دچار می‌شوند. علاوه بر آن ابتلا به بیماری‌های پارکینسون و کروتزفلد جاکوب نیز می‌تواند منتهی به اختلال حواس شود.

 دربسیاری ازموارد به اشتباه اختلال حواس را به سالخوردگی ارتباط می‌دهند و به آن «بی‌حواسی ناشی از پیری» اطلاق می‌شود. پیش از این باور نادرستی وجود داشت که تا امروز نیز ادامه دارد و آن این که نزول قوای فکری را یکی از عوارض طبیعی سالخوردگی می‌دانستند. از دید انجمن آلزایمر، نشانه‌های اختلال حواس گوناگون هستند و شامل کم شدن جزئی یا کلی حافظه، بروز مشکل در ارتباط کلامی و ایجاد هرگونه ارتباط، عدم توانایی در ایجاد تمرکز و توجه کامل، ناتوانی در تصمیم‌گیری و قضاوت و مشکل ادراک از طریق بینایی هستند. با این وجود می‌توان انواع متفاوت اختلال حواس را مرتبط با آسیب‌های گوناگون مغزی دانست. گزارش انجمن آلزایمر نشان می‌دهد که حدود 10 درصد بیماران درگیر دو نوع یا بیشتر از انواع اختلال حواس هستند و رایج‌ترین آن همراه شدن آلزایمر و اختلال حواس ناشی از عروق مغزی است.

       بیماری آلزایمر نوعی خاص از اختلال حواس است که بر اثر تجمع نوعی پروتئین بیرون و درون سلول‌های مغزی و ایجاد مانع بر سر راه ارتباط طبیعی این سلول‌ها با هم، بوجود می‌آید. عدم وجود ارتباط سلول‌های عصبی مغزی به تدریج سبب مرگ این سلول‌ها شده و بافت مغزی تحلیل می‌رود.

       تفاوت عمده بین آلزایمر و اختلال حواس اینجا مشخص می‌شود که هنگامی که فردی نشانه‌های اختلال حواس را از خود نشان می‌دهد علت آن مورد توجه نیست ولی با تشخیص آلزایمرعلت شناخته شده است. تفاوت دیگر این است که روند آلزایمرغیرقابل برگشت است ولی برخی گونه‌های اختلال حواس برگشت‌پذیر هستند، به‌خصوص اگراین مشکل حاصل تداخل دارویی یا سوء‌تغذیه باشد.سپید
منبع: آمریکن ساینتیفیک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: