کد خبر: ۱۳۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
متخصصان نفرولوژی کلینیک 'مایو' در مقاله ای که در Mayo Clinic Proceedings منتشر شده است از کاهش تدریجی عملکرد کلیه به دنبال اولین مورد ابتلا به سنگ کلیه در یک فرد خبر دادند.
شفاآنلاین>سلامت>محققان در جریان مطالعه ای متوجه ارتباط میان مواد سازنده اولین سنگ کلیه و ابتلا به یک بیماری مزمن کلیوی شدند.

به گزارش شفاآنلاین،متخصصان نفرولوژی کلینیک 'مایو' در مقاله ای که در Mayo Clinic Proceedings منتشر شده است از کاهش تدریجی عملکرد کلیه به دنبال اولین مورد ابتلا به سنگ کلیه در یک فرد خبر دادند.
این محققان به منظور مطالعه اثر سنگ های کلیه بر عملکرد این سیستم، یک گروه 384 نفری از افرادی را که کلیه سنگ ساز داشتند، سه ماه بعد از بروز اولین سنگ کلیه آنها مورد بررسی قرار دادند.
محققان در مقایسه این افراد با افراد عادی متوجه شدند، افرادی که کلیه سنگ ساز داشتند، سطوح بالاتری از شاخص خونی سیستاتین C و سطوح بالاتری پروتئین در ادرار داشتند که هر دو این علائم با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه ارتباط دارند.
محققان حتی پس از درنظرگرفتن سایر عوامل خطرساز از جمله مواد شیمیایی در ادرار، فشار خون بالا و چاقی متوجه شدند، افرادی که یک بار دچار سنگ کلیه داشتند، بازهم از اختلال عملکرد کلیه برخوردار بودند.
آنها خاطرنشان کردند: این موضوع به ما کمک می کند تا عواقب بلندمدت سنگ های کلیه را بعد از دوران بهبودی بهتر درک کنیم.
رسوبات معدنی سخت که مشخصه سنگ های کلیه هستند، می توانند موجب بروز درد شدید در هنگام ادرار و تهوع شوند. این در حالی است که افزایش احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی از آثار بلندمدت آن محسوب می‌ شود.
محققان تاکید کردند که پیشگیری از ابتلا به سنگ های کلیه می تواند برای سلامت کلیه افراد سودمند باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: