کد خبر: ۱۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
شفاآنلاین :رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بر اساس مدارکی که از فرانسه به دست ما رسیده و گزارش سی تی اسکن در روز فوت مرحوم عباس کیارستمی حاکی از یک خونریزی وسیع «سابدورال» یا همان قطع پرده‌های مغزی است
به گزارش شفاآنلاین دکترزالی  با بیان اینکه اوراق پرونده بالینی مرحوم کیارستمی کامل نیست، گفت: از زمانی که ایشان در فرانسه بستری بودند یک خلاصه پرونده بالینی از فرانسه به ما منتقل شده که حدود 9 صفحه است، متن اوراق ارسالی  به دلیل اینکه  به زبان تخصصی فرانسه نگاشته شده، لازم بود یک کارگروه تخصصی مسلط به زبان فرانسه و آشنا با اصطلاحات رایج در بیمارستان‌های فرانسه تشکیل شود.

او گفت: در این کارگروه تخصصی همکاران متخصصی که در فرانسه تحصیل و طبابت کرده‌اند، پرونده را بررسی می‌کنند. از این‌رو دوشنبه دو هفته قبل حدود 32 نفراز استادان دانشگاه در رشته‌های مربوطه از جمله رشته مغز و اعصاب داخلی پزشکی بالینی، گوارش، داخلی و جراحی کلیه، بیهوشی، مراقبت‌های وی‍ژه و پاتولوژی را دور هم جمع کردیم که این اوراق بالینی را بررسی می‌کنند. در این جلسه سؤالات متعددی مطرح شد، حدود 4 ساعت رئوس مطالب پرونده بررسی شد پس از آن مجدداً پرونده کارشناسی خواهد شد و پاسخ کتبی به صورت رسمی به مقامات مربوطه ابلاغ می‌شود.

او درباره ادعای پزشک کیارستمی مبنی بر اینکه مرحوم کیارستمی در فرانسه سرش به جایی خورده است، گفت: بر اساس مدارکی که از فرانسه به دست ما رسیده و گزارش سی تی اسکن در روز فوت ایشان حاکی از یک خونریزی وسیع «سابدورال» یا همان قطع پرده‌های مغزی است.


به گفته دکتر زالی، معمولاً خونریزی‌های وسیع مغزی در اختلالات انعقادی بروز می‌کند. فکر می‌کنیم علت اصلی فوت مرحوم کیارستمی حاکی از خونریزی وسیع مغزی و علت اصلی مرگ «فتق مغزی یا harniation مغزی »بوده که در اثر فشار داخلی جمجمه بوده است.


 این خونریزی‌ها بر اساس نظرات کارشناسان حاضر در جلسه به احتمال قریب به یقین ناشی از اختلالات انعقادی بوده است. به دلیل اینکه داروی «هپارین» که در فرانسه برای مرحوم کیارستمی تجویز شده بود هر چند دوز درمانی بوده ولی عوارض این دوز درمانی می‌تواند به خونریزی مغزی منجر شود. به نظر ما علت این خونریزی ناشی از اختلالات انعقادی بوده است با این حال شواهدی از شکستگی جمجمه و آثاری از ضربه در گزارش رسمی فرانسه وجود نداشت.


رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره قطعی شدن حکم دو ماه محرومیت پزشک معالج مرحوم کیارستمی نیز توضیح داد: این حکم هیأت بدوی ما است با توجه به شکایت خانواده کیارستمی بعد از ابلاغ حکم اولیه، این حکم از سوی طرفین موضوع مورد اعتراض قرار گرفت. آخرین گزارشی که به ما رسیده اعتراض وکیل و شکات پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است همچنین هیأت بدوی، هیأت‌های متفاوتی هستند و تیم جدید کارشناسی تشکیل خواهد شد و به اعتراض ها رسیدگی خواهند کرد.


 او در پاسخ به این پرسش که حکم قطعی چه زمانی صادر می‌شود، افزود: اگر طرفین اعتراض نمی‌کردند این حکم بلافاصله  اجرا می‌شد اما ظرف 21 روز بعد از اعلام، هم شکات و هم طرفین موضوع اجازه اعتراض به رأی داشتند، این اعتراض صورت گرفته و به دادگاه تجدید نظر رفته و آنجا مسیر خودش را طی می‌کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ناپایدار شدن پرداخت‌های حقوق و کارانه به پزشکان منجربه کم شدن انگیزه پزشکان بویژه در بخش دولتی نشده است، گفت: قطعاً این مسأله می‌تواند آثار بسیار منفی به همراه داشته باشد. آن‌طور که می‌دانید بخش عمده پرداخت کارانه‌ها به دلیل کسورات بیمه دیرتر انجام می‌شود. عقب ماندگی پرداخت کارانه بویژه برای پزشکانی که از کارانه استفاده می‌کنند، مشکلاتی را ایجاد کرده است. بسیاری از این افراد از پزشکان تمام وقت جغرافیایی هستند، امکان کار در بخش خصوصی را ندارند و تمام درآمدشان متکی به کارانه است بنابراین کسورات بیمه‌ها منجربه پرداخت دیرهنگام کارانه‌ها و در نتیجه بی‌انگیزگی پزشکان شده است.

او در ادامه درباره اینکه پیامدهای بی‌انگیزه شدن پزشکان متوجه بیماران هم خواهد شد، توضیح داد: بالاخره جامعه پزشکی جامعه بزرگ و فرهیخته‌ای است و تنها به خاطر مسائل مادی کار نمی‌کنند، بخش بزرگی از نفس ارائه خدمات پزشکی از صفت ایثارگری برخوردار است اما باید به‌صورت منطقی جبران خدمات صورت بگیرد. اگر در بخش تعرفه‌ها دقت کنید، تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی باعث افزایش انگیزه و ترغیب کارکنان ارائه خدمات می‌شود همان‌طور که در بحث سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره جبران ارائه خدمات آورده شده این مکانیسم می‌تواند موجب افزایش انگیزه و بهبود عملکرد پزشکان شود. قطعاً عقب افتادن کارانه‌ها موجب بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی به ارائه خدمات خواهد شد.
  ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: