کد خبر: ۱۲۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 08
آنچه ما باید امروزه به آن توجه ویژه داشته باشیم، توجه به ضرورت پیشگیری از یبوست از دوران نوجوانی است.
 یبوست بیماری است که همیشه و در همه اعصار با انسان همراه بوده است، اما افزایش شیوع و مدت ابتلا به آن خصوصاً در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند آثار مخربی داشته باشد که پیشگیری از آنها ضروری است. استرس، نگه داشتن مدفوع، تغذیه نامناسب و کم نوشیدن آب سبب بروز یبوست و بیماری‌های ناشی از آن می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل عدم رغبت به استفاده از سرویس بهداشتی مدارس، دستشویی خود را نگه داشته و این مسئله باعث بروز یبوست شده و برای آنها مشکل‌ساز می‌شود.

 افزایش مدت زمان و تعداد دفعات ابتلا به یبوست شاید به نظر خطرناک نیاید اما به مرور زمان باعث ایجاد زخم در مقعد می‌شود و این زخم هم منشاء عفونت و خونریزی خواهد شد. بنابراین بهتر است از زمان نوجوانی نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام شود. کاهش استرس،‌ خوردن صبحانه و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آب از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

 رعایت این موارد باید برای کودکان و نوجوانان داری اهمیت باشد و عواقب یبوست به آنان گفته شود. بسیاری از کودکان و حتی نوجوانان این مسئله را با والدین و پزشک خود در میان نمی‌گذارند و به همین علت زمانی بیماری مشخص می‌شود که به مراحل حاد خود رسیده است. از دیگر بیماری‌های این محدوده که منجر به جراحی خواهد شد، بیماری‌های اطراف مقعد مانند فیستول،‌ شقاق و هموروئید است. این بیماری‌ها هرچند خطرناک نیستند و جان بیمار را تهدید نمی‌کنند ولی کیفیت زندگی فرد را دستخوش تغییرات می‌کنند و امکان دارد بیمار را از فعالیت‌های روزانه بازدارند. آنها مجبور هستند به صورت متعدد جراحی کنند که این مسئله کیفیت زندگی آنها را بسیار تغییر می‌دهد

. همچنین بیماری‌های این ناحیه درد و ناراحتی زیادی هم به همراه دارد. یکی از مهمترین علل بروز این بیماری‌ها یبوست یا بدکار کردن شکم است. بنابراین توجه به این مسئله برای همه سنین ضروری است.
سپید
امیر کشوری نایب رئیس انجمن کولوپروکتولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: