کد خبر: ۱۲۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 07
با بهبود اوضاع بهداشتی و کمتر شدن مرگ‌ومیرها، رشد جمعیت در جهان افزایش یافت. افزایش رشد جمعیت اکوسیستم زمین را به هم زد و مسئله حفاظت محیط‌زیست آهسته‌آهسته به چالش جهانی مبدل شد.
شفا آنلاین:در این زمان بود که نیاز توجه ویژه به این موضوع احساس شد. استکهلم اولین برگزارکننده اجلاس بین‌المللی درزمینه فعالیت‌های محیط زیستی بود . این اجلاس در 5 ژوئن1972  در برگزار شد. هدف برگزاری این همایش ایجاد زنگ خطری بود برای مشکلات زیست‌محیطی .

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  استفاده منطقی از منابع، کاهش آلودگی‌، آموزش همگانی و تحقیقات پایه‌ای دراین‌باره و همچنین ایجاد سازمان‌هایی برای پیگیری مسائل محیط‌زیست سرلوحه این همایش بود. مقابله با آسیب‌های این‌چنینی دغدغه مدیران در تمام دنیا است. تا جایی که بسیاری از کاندیداها برای جذب آرای مردم اصلاح امور مربوط به محیط‌زیست را در برنامه خود قرار می‌دهند.

 ایران ازجمله کشورهایی است که با مشکلات زیست‌محیطی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در آمارها ذکرشده که ایران رتبه سوم در مصرف پلاستیک را دارد. این درحالی است که هنوز مردم بر سر گرفتن کیسه‌های پلاستیکی بیشتر با فروشنده‌ها چانه می‌زنند و فروشنده‌ها گذاشتن کیسه پلاستیک بیشتر برای مشتری را نوعی احترام به او محسوب می‌کنند.

 از طرفی مشکل بی‌آبی که امروز مشکل بزرگ استان‌های جنوبی است در سال‌های آینده به مشکل عمومی تبدیل خواهد شد. چندی پیش مقاله‌ای در روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر شد با این عنوان که ایران تا 20 سال آینده به بیابان تبدیل خواهد شد. در این مقاله آمده است: «ایران با پیشینه هفت‌هزارساله تا 20 سال دیگر از بی‌آبی و خشکسالی نابود می‌شود و از آن بیابانی به‌جای خواهر ماند که هیچ گیاه و جان داری توان زندگی در آن را نخواهد داشت.

 هرروزی که می‌گذرد، ایران یک روز به مرگ و نیستی نزدیک‌تر می‌شود و باید به‌زودی برنامه‌ای درست و کارآمد از سوی مسئولان اتخاذ شود و مردم نیز از اسراف آب خودداری کنند. به نوشته این روزنامه انگلیسی، همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که ایرانیان درزمینه مهندسی آب در جهان پیشتاز بوده‌اند و در دوره هخامنشی فناوری سنتی کاریز (قنات) اختراع‌شده بود.»

دیده‌بانی مهم‌ترین وظیفه سمن‌ها
       یکی از راه‌هایی که کشورهای توسعه‌یافته برای حل این معضل محیط‌زیست به‌کاربرده‌اند استفاده از پتانسیل مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای بهبود بحران است. مهم‌ترین رسالت اعضای تشکل‌های زیست‌محیطی تغییر نوع نگرش مردم به عرصه‌های محیط‌زیست است. اخیراً معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین جشنواره تجربیات موفق سمن‌های محیط زیستی، گردشگری پایدار و انجمن‌های دانشجویی درباره نقش تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: «یکی از نقش‌های مهم سمن‌ها وظیفه دیده‌بانی است و نقد و طرح کمبودها و کاستی‌ها در اجرای قوانین و مقررات وظیفه سمن‌ها است و دولت به این وظیفه دیده‌بانی احترام گذاشته است. از ابتدای دولت یازدهم که فرصتی شد تا دولت مجدداً مسائل محیط زیستی را به‌طورجدی در برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار دهد و با ابلاغ کلی سیاست‌های محیط زیستی که مقام معظم رهبری خط مشی خیلی روشنی را در همه ابعاد مسائل محیط زیستی کشور ابلاغ کردند که نه‌فقط برای دولت بلکه برای همه قوا یک دستور کار ملی بود. هم‌زمان با این تحولات ملی، تحولات جهانی داشتیم که یکی توافق جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ بود که یک حرکت جهانی است با محوریت نگاه محیط زیستی و با شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری و گزارش‌گیری تصویب‌شده و خوشبختانه در کشور ما کمیته ملی توسعه پایدار تشکیل‌شده است.» وی دراین‌باره افزود:« علاوه بر این، توافق پاریس را داشتیم که برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا می‌دانیم ایران چه اندازه از تغییر اقلیم تاثیر می‌گیرد و چه اندازه تالاب‌های ما و منابع آب ماتحت تاثیر تغییرات اقلیمی هستند و چه اندازه ما مسئولیت داریم.»

       ابتکار گفت: «ما از تولیدکنندگان نفت هستیم و بنابراین در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش داریم اما جمهوری اسلامی ایران از آغاز، هم‌پیمانی خوبی با این جریان داشته و امیدواریم با تصویب در مجلس، ما عملاً به این توافق جهانی بپیوندیم.»

       رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: «همه این‌ها نشان می‌دهد جهت‌گیری‌ها در سطح جهان و در سطح کشور مشخص است و نقشه راه لازم را در اختیارداریم اما کلید همه این فعالیت‌های ملی و جهانی مشارکت مردم در تحقق این اهداف است یعنی در کنار دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها و بخش خصوصی هم باید قرار بگیرند تا به این اهداف دست پیدا کنیم که بدون مشارکت جدی مردم این مسئله به میزان موردنظر نزدیک نخواهد شد.»برنامه‌هایی که به مناسبت روزهای مختلف برای حفظ و حراست محیط‌زیست اجرا می‌شود باهدف آموزش کودکان برای ایجاد احساس مسئولیت نسبت به محیط‌زیست خود آن‌ها انجام می‌گیرد. آموزش در سطح ابتدایی می‌تواند تاثیرگذارتر باشد در این میان نقش مادران که اولین معلم کودکان هستند را نمی‌توان نادیده گرفت.

مادر، معلم اول
       زنان به دلیل نقش مهم که در اداره خانه ، تربیت فرزندانشان ، کشاورزی ، بهداشت خانه ،  مواد مصرفی و موارد دیگر دارند می‌توانند نقش یک نیروی فعال جهت ترویج فرهنگ محیط‌زیست نقش ایفا کنند. انتقال فرهنگ و دانش محیط زیستی از طریق تربیت فرزندان ، کودکان از بدو تولد شیوه زندگی و ارتباط با محیط را از مادران خود می‌آموزند ، زنان باید از  اهمیت محیط‌زیست و شدت گرفتن بحران ناشی از بی‌توجهی به محیط‌زیست آگاهی داشته باشند تا بتوانند از آن طریق دانش و مهارت‌های لازم را به اعضای خانواده خود انتقال دهند . انتقال فرهنگ مناسب زیست‌محیطی ابزار مناسب می‌طلبد که باید در اختیارشان قرار گیرد . زنان به دلیل نقش مهمی که در اداره خانه دارند می‌توانند از طریق کاهش در مصرف  انرژی ، اجناس و لوازم ، کاغذ و پلاستیک ، ظروف یکبار مصرف ، استفاده از وسایط نقلیه ، مدیریت پسماند و جلوگیری از اسراف کمک بزرگی در حفظ محیط‌زیست کنند.. زنان روستایی به دلیل نقش مهمی که در کشاورزی دارند می‌توانند از مصرف سم‌های شیمیایی بکاهند و به‌جای آن از کودهای حیوانی و مناسب استفاده کرده از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: