تاکید اصلی بر این است که منابع بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و به وزارت بهداشت ملحق شود
شفا آنلاین:سیدمرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم، از موافقان تجمیع
بیمههاست. نماینده ماهنشان برای دقایقی میهمان غرفه سپید شد و به
پرسشهای ما درباره تجمیع بیمهها و ضمانتهای اجرایی آن پاسخ داد.
به گزارش
شفا آنلاین:به نقل از سپید نظر شما درباره تجمیع بیمهها که به بحث داغ نظام سلامت تبدیل شده، چیست؟
ما
در کمیسیون بهداشت این موضوع را تصویب کردهایم و الان نوبت کمیسیون تلفیق
است که اعلام نظر کند. در واقع تصویب تجمیع بیمهها بستگی به این دارد که
نمایندهها در مجموع به چه نظری برسند.
فضا را چگونه میبینید؟
الآن
تاکید اصلی بر این است که منابع بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و به وزارت
بهداشت ملحق شود. عدهای بحثهایی پیش آوردند که ناروا هم هست و برای مثال
درباره دستاندازی به منابع کارگران سخن گفتند در حالیکه چنین چیزی اصلا
مطرح نیست. تجمیع با ادغام دو مقوله متفاوت هستند. تجمیع این است که
حقالسهم درمان را از تمام بیمهها در یکجا متمرکز کنیم. حسن این اقدام،
این است که وحدت رویه ایجاد میکند و مهمتر اینکه، رفع همپوشانی میشود.
این اقدام با هر محاسبهای به عدالت نزدیکتر است. اصل این موضوع بحثی
کارشناسی است و هیچ لطمهای هم به هیچ کجا وارد نمیکند. این اقدام جزء
مصوبات مجلس هم هست یعنی قانون شده اما متاسفانه به اجرا درنیامده و حالا
دوباره بحثش مطرحشده است.
به نظرتان در شرایط فعلی این اقدام عملی است؟
بله، ممکن است عملی نباشد اما کاری منطقی، کارشناسیشده و علمی است.
به نظرتان نباید به منطقهای اجراییاش در مجلس فکر شود؟
بالاخره
اگر ادارهای پشت این کار باشد، از نظر اجرایی هم سخت نیست. بحث این است
که در دولت هم یگانگی وجود ندارد. باید خود دولت این لایحه را منسجم و کامل
تهیه میکرد اما متاسفانه درون دولت، بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت
اختلافنظر جدی وجود دارد و در نتیجه، چیزی که بهعنوان لایحه به مجلس
آمده، منسجم نیست. اگر درست فرمایش شما را متوجه شده باشم، میخواهید
بگویید که قانون باید قابلیت اجرا هم باید داشته باشد. بله، درست میگویید و
از این منظر تجمیع بیمهها کار سادهای است فقط ارادهاش باید وجود داشته
باشد. دولتمردان ما باید اراده انجام این کار را داشته باشند اما وحدت نظر
نیست و اراده عملیاتیکردن قوانین وجود ندارد.
الآن مسئله وزارت رفاهیها این است که میگویند دارند همه منابع را به
وزارت بهداشت میدهند تا هزینههای طرح تحول جبران شود.
نه،
این حرف اصلا درست نیست. این راحتترین حرفی است که میتوان زد. من
میخواهم بگویم که آقایان در وزارت رفاه، هم قانون داشتند و هم فرصت داشتند
که در بیمه سلامت همه بیمهها را تجمیع کنند. خب چرا این کار را نکردند؟
به دلیل همین اهمال بود که در کمیسیون بهداشت تصویب شد بیمه سلامت از وزارت
رفاه به وزارت بهداشت بیاید. متاسفانه امروز وضعیت وزارت رفاه که مستقل
باشد، خرید خدمت راهبردی کند و بر ارائه خدمت نظارت داشته باشد، مطلوب نیست
و اصلا نمیتواند چنین کاری کند.
وجود ندارد چون بخش رفاه اجتماعی یک بخش فرعی در این وزارتخانه شده است.
بله،
وزارت رفاه باید قوی باشد تا باید بیمهها بتوانند خرید استراتژیک کنند.
باید بگویند من این خدمت را با این کیفیت از شما نمیخرم. در دنیا بیمه یک
صنعت است با قدرت مطالبهگری. بر سر کیفیت میایستد و کوتاه نمیآید اما
بیمههای ما در این چند سال مخصوصا در سالهای پس از اجرای طرح تحول، تابعی
از وزارت بهداشت بودهاند.
الآن میگویند با طرح تحول هزینهها اضافهشده
است. بخشی از هزینه اضافه مربوط به افزایش تعرفه خدمات، ویزیت، هتلینگ و
غیره است. چه کسی اینها را تصویب کرده است؟ در شورای عالی بیمه، آرای
حداکثری را وزارت رفاه داشته است. دبیرخانه این شورا هم در وزارت رفاه است.
خودشان این را تصویب کردهاند. من میخواهم بگویم که جایگاه اینها هم در
وزارت رفاه بوده است ولی وزارت رفاه نشان داد که اراده لازم را برای اینکه
بتواند در دل خودش این منابع را تجمیع کند، ندارد. الآن تجمیع چند سال است
که قانون دارد، وزارت رفاه هم میتوانست اجرا کند. چرا اجرا نکرد؟
به نظرتان سرنوشت منابع چه میشود؟
همانطور
که اشاره کردم، تجمیع بیمهها از برنامه پنجم توسعه به یک الزام قانونی
بدل شد. باید ارادهای وجود داشته باشد که این قانون را اجرا کند.