کد خبر: ۱۲۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 05
مدیرکل دفتر ارزیابی،‌ فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اصلاحات اساسی نظام سلامت به زودی آغاز می‌شود، گفت: ما به اهداف اولیه طرح تحول رسیده‌ایم، اما این به معنی برداشتن همه گام‌های تعیین شده نیست.
شفا آنلاین:دکتر اولیایی منش در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم و مشکلات مالی توانست به این اهداف خود دست یابد، اظهار کرد: ما به اهداف اولیه طرح تحول رسیده‌ایم، اما این به معنی برداشتن همه گام‌های تعریف شده برای آن نیست. اصلاحات اساسی نظام سلامت مانند پزشک خانواده، نظام ارجاع و استقرار راهنماهای بالینی قرار است با چند مکانیزم جدی و اساسی در آینده پیگیری شود.

به گزارش شفا آنلاین،وی افزود: ما در حوزه تعرفه‌گذاری همچنان با قیمت واقعی فاصله داریم. عمده‌ترین دلیل رشد تعرفه‌ها مشکلاتی بود که در حوزه اداره بیمارستان‌ها وجود داشت؛ ما با کمبود شدید منابع روبرو بودیم که در سه دهه اخیر نیز ادامه پیدا کرده بود و باعث شد بیمارستان‌ها دچار طراز منفی شوند.

وی افزود: نظام تعرفه‌گذاری سنتی از سال 1364 به بعد کوچک‌ترین تغییری نکرده بود و در کتاب تعرفه‌ها بیشتر به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و جراحی پرداخته شده بود، اما در ابتدای طرح تحول در سال 93 موفق شدیم اجازه تغییر این کتاب را بگیریم.

به گفته مدیرکل دفتر ارزیابی،‌ فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت بعد از اجرای طرح تحول تعرفه 1700 خدمت به کتاب ارزیابی نسبی تعرفه‌ها افزوده شد که از این تعداد 300 خدمت تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

اولیایی منش در ادامه تصریح کرد: بیشتر خدماتی که به این کتاب افزوده شده است مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است. همچنین تعرفه‌های مربوط به گروه خدمات تغذیه، ژنتیک و پزشکی اجتماعی نیز به این کتاب وارد شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در این دوره از وزارت بهداشت ادامه داد: با تحت پوشش قرار دادن تعرفه‌ها و ویزیت برخی بیماری‌های مهم مانند دیابت امکانات چکاب و غربالگری آنها فراهم شده است. همچنین با راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه دسترسی مردم به پزشکان متخصص و فوق تخصص با ویزیت‌های بسیار ارزان فراهم شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی،‌ فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت همچنین بیان کرد: در طرح تحول نظام سلامت توانستیم دولت و شورای عالی بیمه را مجاب کنیم که تعرفه‌ها با قیمت واقعی فاصله زیادی دارند. در سال 93 هزینه هتلینگ بیمارستان‌های دولتی 120 هزار تومان برآورد شده بود و در همان سال این خدمات با هزینه 48 هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌گرفت. این رقم حدود سه برابر با قیمت تمام شده فاصله داشت. بعد از ارائه استدلالات ما در شورای عالی بیمه، همه بیمه‌ها در مورد رشد تعرفه‌ها و نزدیک شدن به قیمت واقعی با ما همراهی کردند.

اولیایی منش تاکید کرد: امروز در بیمارستان‌های دولتی تقریبا پرداخت فاجعه بار نداریم و این مراکز که 80 درصد خدمات درمانی را در کشور ارائه می‌دهند پناهی برای مردم به حساب می‌آیند.

وی با تاکید بر اینکه در نظام سلامت کشور هیچ راهی به جز شروع طرح تحول وجود نداشت، ادامه داد: ما همچنان اصلاحات اساسی‌تری نیاز داریم. آنچه که وزارت بهداشت به عنوان منابع ثابت روی آنها حساب کرده بود، اجرای قانون بود قرار بود و از ابتدای برنامه پنجم توسعه 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت پرداخت شود که به دلیل مشکلات کشور این موضوع انجام نشد. ما روی این منابع حساب کرده بودیم که بی‌ثبات نیز محسوب نمی‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر ارزیابی،‌ فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت تنها یک بار در سال 93، 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

اولیایی منش ادامه داد: ما از بحران گذشته‌ و آماده‌ایم هر زمانی که منابع بخش اول طرح تحول نظام سلامت به ما اختصاص داده شد، بخش دوم طرح تحول را آغاز کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: