کد خبر: ۱۲۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
هپاتیت، بین اهداکنندگان خون در ایران از کاهش چشمگیری برخورداراست؛ طوری که در 10 سال گذشته شیوع هپاتیت بی از 6 دهم درصد به کمتر از 12 صدم درصد رسیده است.

شفا آنلاین: بشیر حاجی بیگی افزود: همچنین در 10 سال گذشته در زمینه هپاتیت C از 15 صدم درصد با یک کاهش چشمگیر به چهار صدم درصد تا پایان سال 94 در اهدا کنندگان خون رسیده ایم.

به گزارش شفا آنلاین،وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از 2 درصد و در مورد هپاتیت C بین 5 / 0 تا 7 / 0 درصد است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در زمان حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگ سازی، آموزش و ارتقای فرآیند های انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خود حذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.
وی، آمار هپاتیت B را با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B در کشور رو به کاهش عنوان کرد و افزود: این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور به دنبال دارد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان انتقال خون، ایران در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون و کم ترین میزان شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون و اجرای روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.
وی تصریح کرد: نزدیک به 2 میلیون تن در جامعه عمومی کشور مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از 300 هزار تن نیز مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند.
حاجی بیگی یادآوری کرد: اکنون، 400 میلیون تن در سراسر جهان به هپاتیت های ویروسی B و C مبتلا هستند و طبق جدیدترین آمار سازمان انتقال خون در ایران هپاتیت B در سال 1394 به 12 مورد از هر 10 هزار واحد اهدای خون جمع آوری شده و در مورد هپاتیت C این آمار در هر 10 هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده به چهار مورد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای ایران، ژاپن و کره جنوبی در قاره آسیا، کشورهای برتر در زمینه تضمین کیفیت و سلامت خون و فرآورده های آن به شمار می آیند.

**HIV سه مورد در صد هزار واحد خون اهدایی
حاجی بیگی افزود: مورد HIV در 10 سال گذشته در اهداکنندگان خون در سراسر کشور، سه مورد در صد هزار واحد خون اهدایی گزارش شده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: خون هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می شوند از چرخه انتقال خون خارج می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: