کد خبر: ۱۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده عصبی است که علت اصلی آن شناخته‌شده نیست ولی شواهد زیادی دال بر دخیل بودن پروتئین خاصی به نام آلفا سی‌نوکلئین alpha-synuclei- در بروز آن وجود دارد.
    

       مطالعات قبلی نشان داده که کافئین موجود در قهوه می‌تواند سیر بیماری پارکینسون را کوتاه کند. بر همین اساس، محققین ماده‌ای بر پایه کافئین ساخته‌اند که می‌تواند تجمع پروتئین‌هایی را که موجب بروز پیشرفت بیمار پارکینسون می‌شوند، مهار کند.

       پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده عصبی است که علت اصلی آن شناخته‌شده نیست ولی شواهد زیادی دال بر دخیل بودن پروتئین خاصی به نام آلفا سی‌نوکلئین alpha-synuclei- در بروز آن وجود دارد. در بیماری پارکینسون شکل این پروتئین به‌صورت نابهنجاری در مغز تغییر کرده و ذرات کوچکی را به نام اجسام لوی Lewy bodies ایجاد می‌کند که در سلول‌های تولیدکننده دوپامین در محلی به نام ماده سیاه در مغز تجمع پیداکرده و آنها را از بین می‌برند. دوپامین ماده‌ای است که دستورات حرکتی مغز را بین سلول‌های آن مدیریت می‌کند. محققان درصدد راه‌هایی برای مهار تولید آلفا سی‌نوکلئین هستند تا بتوانند بدین‌وسیله بیمار پارکینسون را هم مهار کنند. هدف غالب داروهایی که تاکنون از آن‌ها در کنترل پارکینسون استفاده‌شده، افزایش میزان دوپامین است.

       حالا محققین با در نظر گرفتن مطالعات قبلی که تاثیر کافئین را در کنترل بیماری پارکینسون بررسی کرده، شکل مولکول کافئین را تغییر داده و هشت مولکول جدید تولید کرده‌اند. تعدادی از این مولکول‌ها توانسته‌اند از تغییر شکل آلفا سی‌نوکلئین جلوگیری کنند. محققان امیدوارند ادامه این تحقیقات بتواند به کشف داروی جدیدی برای درمان بیماری پارکینسون کمک کند.سپید

منبع: Health Day

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: