کد خبر: ۱۲۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 02
در حوزه درمان سرطان چند روش مطرح از جمله جراحی، شیمی درمانی، دارودرمانی و رادیوتراپی مطرح است.
       

شفا آنلاین:محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی  در مورد درمان‌های سرطان می‌گوید.

رایج ترین درمان‌هایی که برای سرطان کاربرد دارد چیست؟
    به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید   امروزه، در مورد انواع سرطان‌ها، درمان‌های شایع و شناخته شده‌ای وجود دارد که بیشترین کاربرد را دارد. یعنی در اکثر مراکز تیپ یک و دو و سه قابل انجام بوده و حتی مراکزی که در ارتباط با تحقیقات و کارهای خاص سرطان نیستند، مانند بیمارستان‌های عمومی که اگر جراح سرطان حضور نداشته باشد، جراحی‌های سرطان جای خود را دارد. بدون اغراق 95 درصد درمان‌های ابتدایی‌ سرطان با جراحی است. توجه به درمان سرطان ها از طریق رادیوتراپی، بسیار پر اهمیت است.


در حوزه درمان سرطان چند روش مطرح از جمله جراحی، شیمی درمانی، دارودرمانی و رادیوتراپی مطرح است. جراحی را در تمام انواع سرطان مانند سرطان مغز نمی‌توان به کار برد و در مورد سرطان‌های دیگر نیز دارای هزینه سنگین و عوارض زیادی است، شیمی درمانی در بهترین حالت حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد در درمان سرطان موثر است، درمان با داروهای هدفمند نیز که فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند، بسیار گران است و سازمان‌های بیمه‌گر آن را تحت پوشش ندارند؛ بنابراین می‌توان در بسیاری از موارد از درمان های رادیوتراپی استفاده کرد. در صورتی که تومور در مراحل اولیه باشد، می‌توان از رادیوتراپی استفاده کرد اما اگر تومور پیشرفت کرده و قسمت‌های بیشتری را درگیر کرده باشد، باید از شیمی درمانی استفاده کرد. همچنین برای درمان برخی لنفوم‌ها و سرطان سینه به این صورت که توده سرطانی نه تنها تمام بافت سینه ابتدا باید برداشته شود و سپس از رادیوتراپی استفاده کرد، حتی این تکنولوژی آن قدر پیشرفت کرده است که می‌توان در حین عمل جراحی و بلافاصله پس از برداشتن تومور نیز آن را به کار برد.

تبعات منفی جراحی و شیمی درمانی کدام است؟
       در این حالات در صورتی که در درمان سرطان اشتباهی صورت گیرد، امکان جبران آن وجود ندارد؛ اگر جراحی صورت گیرد، دیگر نمی‌توان بیمار را به وضعیت اولیه بازگرداند و اگر شیمی درمانی انجام شود که نیاز به انجام آن نبوده است، بخش زیادی از مغز استخوان از بین می رود. بنابراین محدودیت روش‌های درمان سرطان، نقش و اهمیت رادیوتراپی را مشخص می‌کند. اما نقش جراحی در درمان سرطان‌ها 50 درصد است و 50 درصد بقیه را درمان‌های غیرجراحی مانند هورمون‌تراپی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی و... به خود اختصاص داده است اما در مقوله 50 درصد روش‌های غیرجراحی نیز 40 درصد به درمان‌های رادیوتراپی و 10 درصد هم به همان شیمی‌درمان اختصاص دارد. اینها صددرصد کل درمان‌های سرطان را تشکیل می‌دهد.

تبلیغات جدیدی که در زمینه درمان سرطان شده است، چطور؟
       این بحث جدید اقتصادی که پیش آمده در شرکت‌های خارجی که مجوز FDA را دارند و اذعان دارند که عمر بیمار را چندماه افزایش می‌دهند، مورد تایید ما و هیچ مرکز علمی دنیا نبوده و فقط متاسفانه جنبه اقتصادی دارد.

 میزان شیوع سرطان در کشور چقدر است؟
       سالانه ۹۰ تا ۹۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر (معادل ۵۰ درصد) جان خود را سالانه از دست می دهند درحالی که این تعداد باید به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در سال کاهش یابد.

هزینه درمان با رادیوتراپی کمتر است؟
       با یک دستگاه رادیوتراپی می‌توان ماهانه حدود ۱۰۰ بیمار را تحت درمان قرار داد و اگر ۴۰ درصد این بیماران بهبود یابند، به پیشرفت قابل توجهی در حوزه درمان بیماران سرطانی دست یافته‌ایم. دانش متخصصان ایرانی برای درمان انواع سرطان ها در سطوح بالایی قرار دارد و هم‌تراز کشورهای پیشرفته است و اگر تجهیزات لازم در این زمینه فراهم شود می توان در این حوزه نیز همتراز با کشورهای پیشرفته گام برداشت. هزینه رادیوتراپی هم از شیمی درمانی و اعمال جراحی کمتر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: