کد خبر: ۱۲۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 31
اوتیسم، اختلال رشد عصبی در اعصاب مرکز است که در تحول و رشد مغز اختلال ایجاد می کند و تعاملات یا رفتار را دچار اختلال می کند؛
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس گروه مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی گفت: استعداد کودکان مبتلا به اوتیسم(درخودماندگی)، جزیره ای است به آن معنا که اگر این کودکان استعداد و هوش بالایی دارند ، آن استعداد فقط در یک زمینه خاص است.

به گزارش شفاآنلاین،فرزانه غنیمی روز دوشنبه در نشست خبری کودکان اوتیسم در سازمان بهزیستی افزود: مبتلایان به این اختلال به عنوان مثال با وجود اختلال در رفتارشان ، فقط ممکن است نقاش ماهری باشند.
وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم چون نگاه یا تقلید نمی کنند ، یاد نمی گیرند چراکه نخستین مرحله یادگیری با تقلید آغاز می شود اما اوتیسم، ناتوانی عقلانی و ذهنی نیست.
وی تاکید کرد: زمانی مداخلات توانبخشی در کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند پایدار باشد که این مداخلات داخل خانواده نیز پیگیری شود بنابراین سازمان بهزیستی، بسته ای آموزشی شامل کتاب، بروشور و اسباب بازی (سازدهنی، حباب سازی ، برچسب های حالت چهره و دیگر اسباب بازی ها) برای اینگونه خانواده ها طراحی کرده است تا مداخلات داخل خانواده نیز پیگیری شود.
کارشناس گروه مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی یادآور شد: این بسته آموزشی به نام «روزنه» که براساس استانداردهای بین المللی و بومی شده تهیه شده است به طور رایگان در اختیار کودکان مبتلا به اوتیسم قرار می گیرد.
غنیمی تاکید کرد: خانواده ها با استفاده از این بسته آموزشی ، یاد می گیرند که چطور با کودکان خود بهتر ارتباط برقرار کنند.
اوتیسم، اختلال رشد عصبی در اعصاب مرکز است که در تحول و رشد مغز اختلال ایجاد می کند و تعاملات یا رفتار را دچار اختلال می کند؛ مبتلایان به اوتیسم یا درخودماندگی نمی توانند ارتباط با محیط پیرامون برقرار کنند و دچار رفتارهای کلیشه ای و تکراری می شوند.
اوتیسم ، اختلالی است که علت دقیق و مشخصی ندارد و مادام العمر است اما اگر به موقع تشخیص داده شود از شدت علائم آن کاسته می شود و فرد مبتلا می تواند به فعالیت های اجتماعی بازگردد.
هر چند علت دقیق اختلال اوتیسم مشخص نیست اما برخی علل ژنتیکی، عوامل محیطی و سابقه داشتن اختلال یادگیری در خانواده به عنوان برخی علل ایجاد کننده آن، مطرح شده که ثابت نشده است.اوتیسم، طیف وسیعی از خفیف تا شدید دارد.
هم اکنون 2 هزار و 100 کودک مبتلا به اوتیسم در 60 مرکز در سراسر کشور در حال آموزشند. هر کودک یا حداکثر هر سه کودک تحت پوشش یک مربی قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: