کد خبر: ۱۲۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 01
دانشمندان با استفاده از بررسی ژنتیکی نمونه‌های خونی چهل‌ساله، به درک روشن‌تری از ورود ویروس عامل ایدز به آمریکای شمالی و گسترش آن دست یافتند.
شفا آنلاین: یکی از باورهای نادرست این بود که یک «بیمار صفر» وجود داشته که به نحوی موجب شیوع ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) در آمریکا شده و اکنون این مطالعه، آن را از میان برده است.


      به گزارش شفا آنلاین: به گفته دکتر ریچارد مک کی که در زمینه پیشینه همه‌گیری ایدز پژوهش می‌کند و یکی از نویسندگان این مطالعه است، شواهد تاریخی از بسیاری جهات، برای چندین دهه به باور غلط بیمار صفر اشاره می‌کرد محققان دانشگاه آریزونا با استفاده از روش‌های با فناوری پیشرفته در مطالعه خود، نقشه‌های ژنتیکی به دست آمده از HIV را مقایسه کردند. این نمونه‌ها از خون افراد در اواخر دهه هفتاد میلادی گرفته شده بود. نمونه‌ها متعلق به هشت بیمار آلوده به HIV بودند. اطلاعات ژنی مشابهی از بیمار نهم، یعنی گائتان دوگاس پیش از این ثبت شده بود.

       دوگاس، یک فرد فرانسوی-کانادایی بود که به دلیل ایدز در سال 1984 درگذشت و پس از مرگ به عنوان «بیمار صفر» شیوع این ویروس در گزارش‌های رسانه‌ها سرزنش شده بود.

       به نظر می‌رسد حقیقت گسترش این ویروس در آمریکای شمالی تا حد زیادی با این تصور که از یک مرد آلوده سرچشمه گرفته، متفاوت است. دانشمندان ردیابی نشانگرهای ژنتیکی در نمونه‌های مختلف خون ذخیره‌شده، به این نتیجه رسیدند که HIV در حدود 1970 به ایالات متحده و شهر نیویورک رسیده است؛ یعنی بیش از یک دهه قبل از شناسایی رسمی آن توسط پزشکان و سپس در سراسر آمریکای شمالی گسترش یافته است.

       این نتایج، یافته‌های قبلی در مورد نحوه ورود و انتشار HIV را تایید می‌کند. همچنین پژوهشگران می‌گویند، به صورت قطعی ثابت کرده‌اند که منطقه کارائیب، سرآغازی اساسی برای ورود این ویروس به آمریکای شمالی از مبدا خود در آفریقا بوده است.

       محققان همچنین نشان دادند که هیچ دلیلی برای اثبات اینکه دوگاس علت اولیه همه‌گیری HIV/ ایدز در آمریکای شمالی بوده، وجود ندارد. پس از اولین ورود به شهر نیویورک،HIV به سان‌فرانسیسکو و به احتمال زیاد نواحی دیگری در کالیفرنیا انتقال یافته است. در ماه ژوئن 1981، اولین گزارش از خوشه‌ای از بیماران با علائم بیماری ایدز در یکی از ژورنال‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر شد. در نیویورک، ویروس با جمعیتی مواجه شد که مانند یک آتش‌زنه خشک، باعث شعله‌ور شدن و سرعت گرفتن این همه‌گیری شد و افراد کافی برای جلب توجه جهان برای نخستین بار را آلوده کرد. این بررسی آشکار می‌کند که شیوع بیماری در کالیفرنیا که برای اولین بار زنگ خطر را به صدا درآورد و به کشف ایدز منجر شد، فقط انشعابی از همه‌گیری قبلی در نیویورک بوده است.

       دوگاس که مهماندار هواپیما بود و با هر دو این مناطق ارتباط داشت، احتمالا فقط یکی از هزاران آمریکایی مبتلا به HIV در آن زمان بوده است؛ نه بیماری که موجب شیوع ایدز شده باشد. در واقع، او ابزاری برای کمک به محققان در درک منشا این ویروس بود. سپید

منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: