کد خبر: ۱۲۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی تهران در خصوص وضعیت و چگونگی توان داخلی برای تولید دارو در کشور نیز گفت: مرکز رشد علوم دارویی کشور تاکنون موفق به تولید 40 دارو در گروه های مختلف دارویی از جمله داروهای ضد سرطان شده است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی تهران، علت اصلی گرانی دارو به خصوص داروهای بیماری های خاص مانند سرطان را هزینه حداقل یک میلیارد دلاری آزمایشگاهی و تحقیقاتی پیش از تولید این نوع داروها در دنیا عنوان کرد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر علی جعفریان با تاکید براین که علت گرانی داروهای بیماری های خاص به خصوص سرطان در مرحله نخست ریشه در سرمایه گذاری هنگفت اولیه در بخش آزمایشگاهی و تحقیقاتی دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت کلان اقتصادی کشور در افزایش غیرقابل انکار هزینه تمام شده دارو، از دیگر عوامل اصلی گرانی دارو است.
وی ادامه داد: هم اکنون در دنیا هزینه تولید داروهای بیماری های خاص مانند سرطان از مرحله ابداع و تحقیق و توسعه تا مرحله تولید بسیار گران و نیازمند سرمایه گذاری هنگفت است.
جعفریان با اشاره به این که هر داروی جدید سرطان که به بازار می آید، در مرحله پیش از تولید حداقل یک میلیارد دلار هزینه تحقیقات آزمایشگاهی داشته است، گفت: این طبیعی است که سرمایه گذار و شرکتی که هزینه تولید داروی جدید را متقبل شده است، سعی کند هزینه های انجام شده را به نوعی از محل درآمدهای فروش دارو تامین کند.
وی در عین حال با تاکید بر این که نظام دارو نیز به طور حتم از نظام کلان اقتصادی کشور تبعیت و تاثیر می پذیرد، بهترین راهکار برای حمایت از بیماران خاص را تقویت اقتصادی و ساختاری نظام بیمه سلامت و کاهش اثرات افزایش قیمت دارو بر بیماران از طریق جبران هزینه های درمانی از سوی بیمه ها عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی تهران در خصوص وضعیت و چگونگی توان داخلی برای تولید دارو در کشور نیز گفت: مرکز رشد علوم دارویی کشور تاکنون موفق به تولید 40 دارو در گروه های مختلف دارویی از جمله داروهای ضد سرطان شده است که این داروها مجوز ورود به بازار را پیدا کرده و حتی برخی بسیار گران قیمت و از بازار صادراتی برخوردارند.
وی با اشاره به این که البته شرکت های تولیدی دیگری از کشورمان نیز در زمینه تولید دارو فعال هستند، در عین حال شکاف فاصله ایران با بازار تولید دارو در دنیا را به دلیل بالا بودن حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، همچنان زیاد دانست و گفت: به طور حتم شرکتی از پس این کار برخواهد آمد که از گردش مالی بسیار بالایی برخوردار باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی تهران با بیان این که هم اکنون رشته های داروسازی و پزشکی ایران در سطح بین المللی در حال فعالیت می باشند، گفت: به طور حتم با توجه به زیرساخت های موجود در کشور روز به روز شاهد بهبود روند تولید دارو در کشور خواهیم بود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: