کد خبر: ۱۲۸۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 29
زالی با تاکید بر اینکه کاهش مشارکت یکی از مشکلات انتخابات‌ در دوره‌های گذشته بوده، به انتخابات الکترونیک به‌عنوان تامین زیرسازه تسهیل‌یافته برای میزان مشارکت جامعه پزشکی نظر مثبتی دارد.
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >هفته پیش دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت از برگزاری انتخابات الکترونیک برای انجمن‌های تخصصی پزشکی گفت. او همچنین به سازمان نظام پزشکی پیشنهاد کرد که انتخاباتش را به همین روش برگزار کند و تاکید کرد که کشور ما توان کافی برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیک را داراست.

حالا رئیس سازمان نظام پزشکی هم با علیرضا استقامتی هم‌صدا شده و می‌گوید از هر روشی که به افزایش مشارکت دور بعدی انتخابات نظام پزشکی منجر شود، استقبال می‌کند. او با تاکید بر اینکه کاهش مشارکت یکی از مشکلات انتخابات‌ در دوره‌های گذشته بوده، به انتخابات الکترونیک به‌عنوان تامین زیرسازه تسهیل‌یافته برای میزان مشارکت جامعه پزشکی را نظر مثبتی دارد.

آیا با برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی موافق هستید؟
انتخابات نظام پزشکی هم به‌عنوان یکی از انتخابات‌های مدنی که در کشورمان برگزار می‌شود؛ برای آنکه بتواند مشارکت آحادی که در این زمینه ذی‌نفع هستند، را افزایش دهد، به‌طور طبیعی این راهکار را مورد استقبال قرار می‌دهد. آسیب‌شناسی انتخابات نظام پزشکی در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که کاهش مشارکت یکی از چالش‌های موجود است. دراین میان عدم حضور تسهیلات کافی برای گسیل داشتن نهادهای مربوطه که باید در انتخابات شرکت کنند، یکی از عواملی است که به کاهش مشارکت دامن زده است.


برای مثال انتخابات نظام ‌پزشکی در سال‌های گذشته تنها در محدوده کوچکی از تهران برگزار می‌شد و خیلی از افرادی که تمایل داشتند در انتخابات سال‌های گذشته شرکت کنند به دلیل مسائل ترافیکی و ازدحام انصراف می‌دادند. بنابراین سازمان نظام پزشکی برای افزایش مشارکت جامعه پزشکی در این انتخابات مدنی باید تجربیات سال‌های گذشته را آسیب‌شناسی کند. یکی از دلایل آسیب‌شناسانه کاهش مشارکت، کمبود فرایندهای تسهیلاتی است که وجودشان به افزایش مشارکت منجر خواهد شد.


خیلی از پزشکانی که می‌خواهند در انتخابات‌ شرکت کنند، ممکن است در کشیک باشند یا اینکه به دلیل ازدحام کاری نتوانند پای صندوق رای حاضر شوند و این موضوعی است که از میزان مشارکت می‌کاهد. در سال‌های گذشته موضوع صندوق‌های سیار و افزایش تعداد مراکز رای‌دهی در زمان برگزاری انتخابات نظام پزشکی مطرح شد که توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت وقت به دلیل نبود امکانات و نیروی کافی مورد تائید قرار نگرفت.

انتخابات الکترونیک از این نظر می‌تواند یک راه‌حل برای افزایش مشارکت باشد. در این صورت افرادی که در انتخابات هیئت‌مدیره شهرستان‌ها از آرای بیشتری بهره‌مند باشند از قدرت و اختیارات بیشتری بهره‌ می‌برند و در انجام فعالیت‌های صنفی چابک‌تر عمل می‌کنند. رابطه مستقیمی بین آرای منتخبین و توان اجتماعی و مدنی برای پیگیری مطالبات صنفی وجود دارد. بنابراین هرچه انتخاباتی پرشورتر برگزار شود، منتخبان آنها وجاهت صنفی بالاتری دارند.

فکر می‌کنید توان برگزاری انتخابات الکترونیک در سطح کشوری و برای دور بعدی انتخابات سازمان نظام پزشکی وجود دارد؟

نکته‌ای که باید در برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی به‌صورت الکترونیک موردتوجه قرارداد، اجرای انتخابات الکترونیک به‌صورت پایلوت است. بهتر است انتخابات الکترونیک سازمان نظام پزشکی قبل از اینکه در سطح انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار شود، در سطح کوچک‌تری نظیر انتخابات انجمن‌ها بررسی شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود و در مرحله بعدی در سطح وسیع‌تری برگزار شود.

ازنظر شما انتخابات الکترونیک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اولین نکته در مورداجرا کردن انتخابات الکترونیک، سهولت استفاده از ابزارهای اطلاعاتی در فرایندهای انتخاباتی است. در این راستا افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند، باید از توان استفاده از ابزارهای الکترونیک در این زمینه برخوردار باشند. ازآنجاکه گاهی برخی فرایندهای الکترونیک ممکن است روند انتخابات را پیچیده کند، استفاده از روش‌های آسان برای شرکت در انتخابات یکی از ویژگی‌های جذاب در این زمینه است که در برگزاری انتخابات‌ها به روش الکترونیکی باید به آن توجه شود.


تامین امنیت انتخابات سازمان نظام پزشکی چه ابعادی دارد؟
صیانت از آرا یک وجه تامین امنیت انتخابات است. وجه دوم آن نیز امکان دخالت بیرونی و تغییر در آرای انتخابات است که ما را نگران می‌کند. این دو نکته به‌عنوان دو موضوع مهم باید موردتوجه باشد و تمام تلاش ما باید این باشد که این ایرادات رفع شود. اصولا در هر انتخابات برای رای‌دهندگان و نامزدها باید فرایندهایی وجود داشته باشد که بتوان از مجموع تمام آرا صیانت شود.

این دغدغه و نگرانی در انتخابات همیشه وجود داشته و باید مرتفع شود. بنابراین مجموعه انتخابات الکترونیکی باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. برگزارکنندگان انتخابات باید به نحوی امنیت را تامین کنند که شرکت‌کنندگان در انتخابات هم از آن خاطرجمع باشند. وجه دیگر تامین امنیت در انتخابات الکترونیکی این است که از بروز مشکلات نرم‌افزاری جلوگیری کنیم به شکلی که نرم‌افزارهای کامل در اختیار مختصات انتخاباتی قرار بگیرند.

برآیند شما از واکنش انجمن‌هایی که اخیرا انتخابات الکترونیک برگزار کرده‌اند، چیست؟

نمی‌دانم چند انجمن از برگزاری انتخابات‌های الکترونیک استقبال کرده‌اند و چند انجمن روش سنتی را ترجیح می‌دهند. همچنین استدلال‌های دو طرف را هم نشنیده‌ام و نمی‌دانم چه نقاط مثبت و منفی در این زمینه وجود دارد. قدر مسلم برگزاری انتخابات الکترونیک در افزایش مشارکت نقش زیادی دارد. تا آنجا که من خبردارم در انتخاباتی که اخیرا در دو انجمن برگزار شد، میزان مشارکت نسبت به سال‌های گذشته بالاتر بود و انتخابات الکترونیک به‌عنوان بسترسازی امکان مشارکت را افزایش داد.

الزامات برگزاری انتخابات الکترونیکی شامل چه مواردی می‌شود؟
براساس قانون، مشی برگزاری انتخابات نظام پزشکی باید از سوی شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصویب شود و درصورتی‌که این مشی انتخاباتی مورد تائید شورا قرار گیرد باید از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شود.


براساس آیین‌نامه فعلی، انتخابات نظام پزشکی به‌صورت مستقل برگزار می‌شود. به‌بیان‌دیگر در خیلی از شهرستان‌هایی که واجد شرایط برگزاری انتخابات باشند انتخابات به‌صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود. بنابراین اگر بنا باشد انتخابات شهرستان‌ها هم به‌صورت الکترونیک برگزار شود باید امکانات را طوری طراحی کنیم که آن قالب را برای هر شهر و هر استان فراهم کنیم. البته این امکان در شهرستان‌ها فراهم است و نیازی نیست که به‌صورت متمرکز انجام شود. برای اجرای انتخابات الکترونیکی توان لجستیکی باید افزایش پیدا کند. تجربه ما در صدور پروانه الکترونیک در این زمینه تجربه موفقی بود که انجام شد و امروز هم در حال اجرای برنامه امضای الکترونیکی هستیم. این برنامه‌ها نشان می‌دهد که مشی سازمان نظام پزشکی به سمت الکترونیکی کردن تمام فرایندهای اداری است.


ازآنجاکه تا برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی زمان قابل‌توجهی باقی‌مانده این موضوع هنوز در شورای عالی بررسی نشده است. این آیین‌نامه باید در کمیسیون مواد و لوایح موردبررسی قرار بگیرد اما هنوز به فصل بررسی آیین‌نامه نرسیدیم.


باوجودآنکه نهاد ذی‌صلاح در بررسی آیین‌نامه انتخاباتی سازمان نظام پزشکی، شورای عالی است، هرکسی که پیشنهادی در این زمینه داشته باشد، می‌تواند آن را به کمیسیون طرح‌ها و لوایح بدهد تا در شورا مطرح شود. البته برگزاری انتخابات الکترونیک نیاز چندانی به تغییر آیین‌نامه ندارد و به‌سادگی قابل‌اجراست.


کشور ما در حال گذار از روش‌های سنتی به روش‌های الکترونیک است. باید تلاش کنیم به سمت مکانیزه شدن تمام روندهای اداری حرکت کنیم. رتبه ایران در بین کشورهای دیگر ازنظر تحقق دولت الکترونیک رتبه مطلوبی نیست، بنابراین باید همه تلاش کنیم تا از اقدامات سنتی به سمت اقدامات الکترونیک و مکانیزه حرکت کنیم. اگر با این نگاه به انتخابات‌های دیگر نظیر انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری نگاه کنیم، انتخابات الکترونیک را به‌عنوان یک فرایند عمومی و مشی پایدار تجربه کنیم، می‌توانیم به سمت تحقق دولت الکترونیک پیش برویم.


آیا برگزاری انتخابات الکترونیک برای افزایش مشارکت در انتخابات کافی است؟
خیر. من فکر می‌کنم مجموعه فرایندهای افزایش مشارکت را باید با کمک انجمن‌ها و نهادهای صنفی و پیشکسوتان و همراهان در نهادهای پزشکی بررسی کنیم. روشن است که یکی از این راه‌ها، فراهم کردن زیرسازه تسهیل‌یافته برای میزان مشارکت جامعه پزشکی است.
 
امروز با توجه به اینکه فاصله زیادی تا برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی باقی‌مانده و دوستان ما در دبیرخانه کمیسیون وزارت بهداشت مدل خوبی برای برگزاری انتخابات فراهم کردند، فکر می‌کنم فرصت خوبی برای بررسی انتقادی این فرایند و شناسایی نکات مثبت و منفی آن از جایگاه برگزاری انتخابات مدنی نظیر انتخابات سازمان نظام پزشکی است.
مینا دارابی-سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: