کد خبر: ۱۲۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 29
سیف تاکید کرد: هر بانک به جای اینکه خود متولی انجام پروژه ها شود، بهتر است با روش سندیکایی عمل شود و با انتخاب یک بانک به عنوان رهبر سندیکا، چند بانک در پروژه های سلامت و درمان وارد شوند؛ با این روش پروژه ها، پیشرفت بهتری خواهد داشت.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه حوزه سلامت به عنوان یک بخش اقتصادی به سرمایه گذاری برای رشد و توسعه نیاز دارد، الگوی پیشنهادی بانک مرکزی در این زمینه را تشکیل یک شرکت واسط با مشارکت شبکه بانکی خواند.

به گزارش شفا آنلاین، ولی الله سیف صبح امروز(شنبه) در جلسه بررسی ظرفیت تحقیقات و توسعه بیمارستانی با حضور «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از معاونان و مشاوران این وزارتخانه در بانک مرکزی، افزود: پس از ارایه پروژه های مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بانک مرکزی، جلسه های کارشناسی برای تخصیص منابع انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: توسعه ظرفیت خدمات بیمارستانی به دو روش سنتی با اتکا به بودجه دولت و روش دیگر توسط بخش خصوصی و با حمایت بانک ها به معنای تامین مالی و اعطای تسهیلات در این حوزه، دست یافتنی است؛ اگرچه مدل واسطی به معنای حضور بخش خصوصی و حمایت های مالی دولت نیز میان این دو روش می تواند مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر مشارکت بانک ها در تامین مالی پروژه های بیمارستانی به صورت سندیکایی تاکید کرد: هر بانک به جای اینکه خود متولی انجام پروژه ها شود، بهتر است با روش سندیکایی عمل شود و با انتخاب یک بانک به عنوان رهبر سندیکا، چند بانک در پروژه های سلامت و درمان وارد شوند؛ با این روش پروژه ها، پیشرفت بهتری خواهد داشت.

** انتقاد از ایده استفاده از تامین مالی خارجی
سیف با انتقاد از ایده استفاده از فاینانس(تامین مالی) خارجی بدلیل توجه صرف به پایین بودن نرخ سود بانکی آن در پروژه های اقتصادی در دولت های نهم و دهم خاطرنشان ساخت: بدون دلیل نباید کشور را زیر بار تعهدات ارزی برد و وابستگی ایجاد کرد.
وی افزود: اگر پروژه ای بازدهی ارزی دارد می تواند از فاینانس خارجی استفاده کند، در غیر این صورت باید دقت شود که حداکثر استفاده از تامین مالی خارجی برای اجرای پروژه ها معادل نیاز ارزی اجرای پروژه باشد.

** دلایل انباشت مطالبات معوق
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه، واقع بینی نسبت به پروژه های اقتصادی و از جمله موضوع های سلامت و درمان را خواستار شد و گفت:‌ تاکید بانک ها بر وثیقه ها و زمان بندی نامناسب بازپرداخت اقساط بدون توجه به واقعیت اقتصادی و خلق نقدینگی توسط پروژه های اقتصادی، معضل امروز شبکه بانکی است که به انباشت مطالبات معوق منجر شده است.
سیف افزود: هر پروژه از جمله پروژه های سلامت و درمان باید با شرایط خاص خود سنجیده شود؛ همچنین برای تعیین اقساط آنها باید به درآمد و نقدینگی حاصل از پروژه ها بعد از بهره داری، باهدف پرداخت به موقع اقساط متکی بود.

** نگاه دولت به بخش سلامت و بهداشت، نگاه اقتصادی باشد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست یادآورشد: در جلسه های متعدد با رئیس جمهوری و سایر اعضای هیات دولت، درصددیم نگاه دولت به حوزه سلامت و بهداشت، اقتصادی باشد و در این زمینه سرمایه گذاری کند.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: در این جلسه ها مصوب شد که پنج هزار تخت بیمارستانی از طریق فاینانس خارجی و 15 هزار تخت از محل سرمایه گذاری داخلی به بهره برداری برسد و در صورت به نتیجه رسیدن این پروژه ها، قیمت ارایه خدمات بیمارستانی نسبت به سایر بیمارستان ها مقرون به صرفه خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه اکنون سه نوع بیمارستان «دولتی»،«خصوصی» و «مشارکتی» در کشور وجود دارد، ادامه داد: در موضوع بیمارستان های مشارکتی، بدلیل استفاده از سرمایه گذار داخلی و خارجی از نظر قیمت تمام شده هزینه ها پایین تر و مقرون به صرفه تر است و بر این اساس همکاری شبکه بانکی در پروژه های درمانی کمک شایانی به بخش سلامت جامعه خواهد بود؛ انتظار این است بانک ها همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
وی به کمبود 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم با مشارکت بانک ها، 20 هزار تخت بیمارستانی از محل سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ایجاد و با این مشارکت گامی برای ارتقای خدمات بیمارستانی برداشته شود.

** اولویت سرمایه گذاری در تکمیل پروژه های نیمه تمام
در این نشست همچنین قائم مقام بانک مرکزی با یادآوری مشکل دولت در بحث منابع مالی، توجه جدی به ایجاد بیمارستان با استفاده از سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی را خواستار شد و گفت: برای ساخت و راه اندازی بیمارستان باید تمرکز بر سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.
اکبر کمیجانی افزود: اولویت سرمایه گذاری باید برای تکمیل «پروژه های نیمه تمام» باشد، ضمن آنکه اصلاح ساختاردر بیمارستان ها در همه زمینه ها امری لازم و ضروری است.
براساس این گزارش، در این جلسه مقرر شد نمایندگان بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک های عامل نسبت به برگزاری جلسه های بعدی و بررسی طرح های کارشناسی که از سوی وزارت بهداشت ارسال می شود، اقدام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: