کد خبر: ۱۲۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 30
روی بروشورنوشته :من هم آزمایش HIV می‌دهم.بروشور قرمز رنگ رایک دستش گرفته و با دست دیگرش عروسکش را بغل کرده.مادر وارد غرفه مشاوره می‌شود.
شفا آنلاین:اوهم انگار که وارد دنیای ناشناخته‌ای شده با چشمهایش دیوارهای غرفه را نگاه می‌کند.روی صندلی می‌نشیند .مادر آهسته می‌گوید؛ می‌خواهم آزمایش ایدز بدهم و از زمان و قیمتش می‌پرسد.وقتی متوجه می‌شود همه چیز رایگان و سریع است لبخندی می‌زند و فرم اولیه را پر می‌کند. این جا پردیس سینمایی ملت است .

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید مشاوران در غرفه‌ها میزبان مردم هستند تا هرچه می‌خواهند از ایدز بدانند را جواب بدهند.دومین روز از کمپین «من هم آزمایش HIV می‌دهم» با استقبال زیادی مواجه شده است.جشنواره پوستر روبان قرمز شروع اولیه این کمپین بود.به گفته شریفات، مسئول روابط عمومی موسسه پیام آوران همیاری این جشنواره تلفیقی از هنر و HIV بود.در این جشنواره 700 هنرمند طراح و گرافیست از بیشتر کشورهای جهان در زمینه ایدز پوستر طراحی کردند و فرستادند و ازبین آنها 70طرح برای نمایشگاه انتخاب شد.این پوسترها درنمایشگاهی به بازدید عموم گذاشته شود حتی نفرات برتر هم تندیس گرفتند اما این کمپین من هم آزمایش HIV می‌دهم بعد از جشنواره پوستر روبان قرمز و با هدف آگاهی دادن به خانواده ها برگزار شد.


نقش هنر وهنرمند در معرفی ایدز
فاطمه بهرام‌آبادیان، رئیس هیئت مدیره پیام آوران همیاری درباره این کمپین می‌گوید:«ما از سال گذشته و با حمایت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و وزارت بهداشت و دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز این کار رادر بیست نقطه از کشور شروع کردیم.همزمان با اتوبوس ایدز که کار تست انجام می‌دهد،غرفه‌های مشاوره برای اطلاع رسانی راه اندازی کردیم که در این غرفه ها مشاوره‌های تخصصی درباره ایدز انجام می‌شود.بروشور توزیع می‌شود،آدرس مراکز مشاوره را به مردم می‌دهیم.»
امسال این برنامه با چند برنامه مشابه دیگر همزمان شد. بهرام‌آبادیان در این باره می‌گوید:«این برنامه با چند برنامه دیگر همزمان شد.مثل دومین همایش کودکان،خانواده،سینما اچی آی وی/ ایدز. هنر در این زمینه نقش خیلی مهمی دارد.متاسفانه هنوز در کشور ما درباره HIV و کسانی که به این ویروس مبتلا هستند خیلی تبعیض وجود دارد. ما همه تلاشمان این است که این انگ و تبعیض کم شود.

دلیل این حرف من هم این موضوع است که ما حدود صد هزار نفر فرد مبتلا به ایدز در کشور داریم که حدود 30هزار نفر شناسایی شده‌اند و باید کمک کنیم افرادی که مبتلا هستند اما از وضعیتشان خبر ندارند برای آزمایش به ما مراجعه کنند تا درمان به موقع دریافت کنند. اگر فردی در عفونت به ویروس HIV درمان به موقع بگیرد ممکن است سال‌ها به ایدز مبتلا نشود و همین طور به دیگران هم منتقل نکند.چون اطلاعات پیدا می‌کند و اگر بداند به کسی منتقل نمی‌کند.خیلی‌وقت‌ها خیلی از افراد در کارهایی هستند که پر خطر است.بنابراین هنرمندان و حضورشان می‌توانند توجه مردم را به این موضوع جلب کنند» بهرام‌آبادیان، بهنوش بختیاری و علی دایی را دو سفیر همیاری این موسسه معرفی می‌کند و می گوید:« خانم بهنوش بختیاری از سال 93 به عنوان سفیر ایدز با موسسه ما همکاری می‌کنند. علی دایی هم سفیر اطلاع‌رسانی و حسن نیت ما هستند.

 واقعا از آقای دایی تشکر می‌کنم.ایشان در اطلاع رسانی خیلی به ما کمک می‌کنند و واقعا هر جا که فرصتی پیدا می‌کنند درباره ایدز حرف می‌زنند. حضور هنرمندان نشان می‌دهد که باید این نگاه‌ها عوض شود و جامعه تغییر کند و کم کم این انگ و تبعیض برداشته شود.»


مردم کنجکاو شده اند
استقبال خیلی خوب است.پدر و مادرها دست فرزندانشان را گرفته‌اند و بروشورها را می‌خوانند و به نوبت به غرفه‌های مشاوره می‌روند. بهرام‌آبادی هم از حضور مردم خوشحال است و می‌گوید:«خوشبختانه استقبال مردم در این دو روز خیلی خوب بود.پدر و مادرها با بچه هایشان به پردیس آمده اند و با انگیزه و علاقه روبه‌روی مشاورها می‌نشینند و آزمایش می‌دهند.سطح آگاهی مردم خیلی بالا رفته و نسبت به چند سال پیش که با ترس و وحشت جلو می‌آمدند حالا خیلی آگاهانه برخورد می‌کنند و سوال می‌پرسند.ما هم همین را می‌خواهیم

.شعار سازمان ملل این است که در سال 2030 ابتلا به ویروس HIV رابه صفر برسانیم و مرگ ناشی از بیماری ایدز هم باید به صفر برسد.ما هم تلاش می‌کنیم تا سال 2020 حدود 90درصد از افرادی که باید شناسایی شوند را شناسایی کنیم و این افراد را آموزش بدهیم و البته بیماریشان را هم کنترل کنیم. این اتفاق فقط با حضور و همیاری مردم اتفاق می‌افتد.اینکه به این کمپینها اعتماد کنند و جلوبیایند.همین که از دل این ماجراها چند نفر شناسایی شوند و بیماریشان کنترل شود یعنی حرکت ما درست و مفید است»


پیام آوران و تمرکز روی شناسایی افراد معتاد مبتلا
موسسه پیام آوران همیاری از سال 85 فعالیت رسمی‌اش را با مجوز وزارت بهداشت شروع کرده است. این موسسه در 10 سال گذشته تمرکزش را روی شناسایی افراد معتاد و مبتلا به ایدز گذاشته است.این موسسه از شناسایی تا کنترل و مددکاری و پشتیبانی کنار بیمار است و کمک می‌کند معتادهای کارتن خواب دوباره به جامعه برگردند.هزینه این مراسم ها و همایشها و کمپینهاهم بیشتر از طرف وزارت بهداشت،سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و خیرین پرداخت می‌شود.البته برنامه های کمپین من هم آزمایش HIV می‌دهم فقط به آزمایش و مشاوره خلاصه نمی‌شود.دیروز ازگروه دوچرخه سواری کرمان به عنوان سفیر ایدز هم استقبال شد و همچنین بچه های مثبت و منفی در یک بازی ابداعی منچ که بچه‌های مثبت آن را ابداع کرده اند با هم بازی کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: