کد خبر: ۱۲۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 28
برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فقط صدا می‌شنوند. اگر صداها قابل تحمل باشند، این افراد احتمالا نیازی به درمان یا کمک خاص ندارند
شفا آنلاین:. اما اگر این صداها خیلی بلند یا ناخوشایند شوند یا علائم دیگر بروز پیدا کنند در این صورت درمان مورد نیاز است.

به گزارش شفا آنلاین:       خودکشی در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع‌تر است. مخصوصا اگر شخص علائم فعال، افسردگی و عدم دریافت درمان داشته باشد.

       تحقیقات نشان می‌دهد در صورتی که اسکیزوفرنی طولانی‌مدت بدون درمان رها شود اثرات بیشتری در زندگی شخص می‌گذارد. این بیماری هرچه زودتر شناخته و درمان شود، آینده بهتری خواهد داشت.

در صورتی که علائم زودتر شناخته شود و درمان شروع شود:
 احتمال بستری شدن‌تان کمتر است
 نیاز کمتری به کمک در خانه خواهید داشت.
 در صورت نیاز مدت بستری کوتاهی خواهید داشت.
 به احتمال قوی قادر به انجام کار و زندگی مستقل خود هستید.

درمان
       اگر شما برای اولین‌بار است که علائم اسکیزوفرنی را دارید استفاده از دارو را زیر نظر پزشک شروع کنید.

       شما ممکن است نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشید اما باید به روانپزشک و یک گروه روانپزشکی درمانگاهی مراجعه کنید. حتی در صورتی که مجبور به بستری شدن در بیمارستان باشید فقط برای چند هفته است و بقیه درمان در خانه انجام می‌گیرد. استفاده از دارو می‌تواند اکثر علائم آزاردهنده بیماری را برطرف سازد، اما پاسخ درمانی کاملی نخواهد بود. با این وجود برای شروع قدم بسیار مهمی است که استفاده از بقیه روش‌ها را ممکن می‌سازد. کمک‌های دوستان و خانواده، درمان روان‌شناختی و خدماتی مانند مراقبت در خانه نیز بسیار مهم است.

تجویز دارو
       چرا از دارو استفاده می‌کنیم؟ هدف، کاهش اثرات علائم بیماری در زندگی شماست. دارو باید:
 توهم و هذیان شما را بصورت تدریجی در طول چند هفته کم کند.
 به شما کمک کند به طور واضح‌تری فکر کنید.
 انگیزه‌های شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا بتوانید بهتراز خود مراقبت کنید.

چگونگی مصرف دارو
       داروهای اسکیزوفرنی بصورت قرص، کپسول یا شربت هستند. از آنجا که به یاد داشتن مصرف چندین دارو در طول روز مشکل است اکنون داروها بصورت یک عدد در روز استفاده می‌شوند. در صورتی که استفاده از داروی روزانه برای شما سخت است می‌توانید از داروهای تزریقی استفاده کنید. به این داروهای تزریقی، داروهای ذخیره‌ای (DepoInjection) می‌گویند و بصورت هفته‌ای یا حتی دو، سه یا چهار هفته‌ای تجویز می‌شوند. اکثر این داروها داروهای مرسوم و قدیمی هستند اما یک مدل جدید به نام ریسپریدون نیز وجود دارد.

داروهای مرسوم ضدجنون
       در اوایل دهه 1950 چندین دارو تولید شد که قابلیت کم کردن علائم اسکیزوفرنی را داشتند. آنها به داروهای ضدجنون معروف شدند. این داروهای قدیمی مرسوم یا نسل اول نامیده می‌شوند. آنها با کم کردن عملکرد پیام‌رسان‌های شیمیایی در مغز به نام دوپامین کار می‌کردند.

اثرات جانبی
 لرزش و اسپاسم مانند بیماری پارکینسون همراه با احساس لختی و کندی در فکر کردن. در اکثر موارد این علائم به معنای این است که شما بیش از اندازه از دارو مصرف می‌کنید. شما باید مصرف دارو را تا برطرف شدن این علائم کاهش دهید. اگر به دوز بالاتری نیاز دارید این علائم را می‌شود با استفاده از داروهای ضدپارکینسون کنترل کرد.
 بی‌قراری در اعضای بدن
 مشکلات در روابط جنسی
 علائم جانبی طولانی‌مدت این داروها اختلال تاردیو دیسکنزی است (حرکات مداوم معمولا در دهان و زبان). این موضوع یک نفر را از هر 20 نفر که از این داروها استفاده می‌کنند در سال مبتلا می‌کند.
منبع: گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: