کد خبر: ۱۲۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 28
بررسی‌های قبلی نشان داده هورمون اکسی‌توسین که به آن هورمون عشق هم می‌گویند تاثیر مهمی در ارتباطات اجتماعی افراد بازی می‌کند.
شفا آنلاین: اینک مطالعه‌ای جدید، تاثیر این هورمون را بر اعتقادات افراد مورد بررسی قرار داده است.

  به گزارش شفا آنلاین:محققان دانشگاه دوک نشان داده‌اند که وقتی به مردان هورمون اکسی‌توسین را از راه اسپری بینی بدهند احساسات معنوی و روحی آنها افزایش پیدا می‌کند. همچنین وقتی به کسانی که مدیتیشن می‌کنند این هورمون داده شد احساسات مثبت بیشتری در آن‌ها به وجود آمد.

       اکسی‌توسین نوعی هورمون و پیام‌رسان شیمیایی است که در قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس تولید می‌شود و نقش مهمی در فرآیند تولد نوزاد و شیر دادن به وی ایفا می‌کند. این هورمون موجب تقویت ارتباطات عاطفی بین مادر و فرزند شده و مطالعات جدید نشان‌دهنده نقش مهم این هورمون در ارتباطات اجتماعی بین افراد و احساساتی مانند همدلی و همدردی، اعتماد و لذت جنسی است. به همین علت به آن هورمون عشق هم می‌گویند. حالا مطالعات محققین تاثیر این هورمون را در افزایش حس معنویت نشان داده است.

       در این مطالعه محققین به تعدادی از 83 مرد میان‌سال به‌طور تصادفی هورمون اکسی‌توسین را به‌صورت اسپری بینی و به عده‌ای دیگر فقط اسپری بینی بدون هیچ ماده موثری را دادند. یک هفته بعد پرسشنامه‌ای به افراد دادند که اعتقادات معنوی و روحی آنان را موردبررسی قرارداد. همچنین همه آن‌ها در تمرینات مدیتیشن شرکت داده شدند و از آن‌ها در مورد حس‌شان در حین تمرین سوال شد.

       در افرادی که اکسی‌توسین دریافت کرده بودند، صرف‌نظر از اینکه افراد مذهبی بوده‌اند یا خیر، این فکر به وجود آمد که اعتقادات معنوی نقش مهمی در زندگی دارد و اینکه زندگی معنی و هدفی دارد. همچنین در حین تمرینات مدیتیشن احساسات مثبت بیشتری در آن‌ها به وجود آمد. بررسی ژنتیکی شرکت‌کنندگان در آزمایش نشان داد که ارتباط بین اکسی‌توسین و افزایش حس معنویت در مردانی که ژن CD38 را داشتند بیشتر بود. این ژن تولید اکسی‌توسین را در هیپوتالاموس مدیریت می‌کند.سپید
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: