کد خبر: ۱۲۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
این روزها ساختمان صلح هلال‌احمر شاهد زلزله مدیریتی در بخش‌های مختلف این سازمان بزرگ مردم نهاد است.
شفا آنلاین:تغییراتی که از ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات و جواد فلاح، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر شروع شد و به سید رضا رئیس کرمی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر و دبیر کل این جمعیت رسید.

      به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در پی این تغییرات مرتضی سلیمی به عنوان سرپرست جدید سازمان امداد و نجات و مهدی عبدوس به عنوان مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر معرفی شدند و حسن صفاریه مدیرکل درمان معاونت درمان هلال‌احمر در زمان خاتمی جایگزین رئیس کرمی شد. آنطور که از شنیده‌ها پیداست حسن ابوالقاسم گرجی، معاون فعلی توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر سمت دبیر کلی جمعیت را بر عهده خواهد گرفت. تغییراتی که گفته می‌شود برخی از روسای سازمان هم از آن اطلاعی نداشتند چرا که قبل از خبر برکناری ناصر چرخساز، نشست خبری وی در همان روز در این سازمان برگزار شده بود که خبری از برکناری مطرح نشده بود. در واقع باید گفت اگر خبری از این تغییرات وجود داشت چرا رئیس این سازمان نشست خبری برگزار کرده است این در حالی است که چرخساز در گفت‌وگو با سپید می‌گوید از سه هفته قبل نسبت به عزلش از این سمت اطلاع داشته و برگزاری نشست خبری در روز عزلش جای تعجب ندارد!

       چرخساز معتقد است برنامه‌های سازمان قائل به شخص نیست. چرخش مدیریتی ممکن است در همه سازمان‌ها اتفاق بیفتد و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و حتی می‌تواند باعث پویایی شود. وقتی از بدنه مجموعه و سازمان جابه جایی صورت گیرد شاید کمتر مشکل ایجاد شود.

       جالب اینجاست که مرتضی سلیمی، رییس جدید سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها دلیل برکناری چرخساز را دور بودن منزل وی در کرج مطرح کرده و گفته بود که مسیر رفت‌و آمد برای‌شان سخت بود که چرخساز این صحبت را کاملا رد کرد و گفت که بسیاری از مدیران از مسیرهای دور به تهران می‌‌آیند. مسلما عملکرد هر مسئولی در دوران مسئولیتش در تصمیم‌گیری مدیران بالاتر مبنی بر عزل یا ماندن در جایگاهشان تاثیر بسیار زیادی دارد. سید مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امدادو نجات بر این باور است که عملکرد چرخساز در مدت فعالیتش مثبت بوده و می‌گوید: «اقدامات مثبت امداد و نجات و توسعه بالگردها از نتایج مدیریتی چرخساز است. در هر صورت بنده از علت جابه‌جایی بی‌اطلاعم و دلایل مختلفی در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد.» این در حالی است که رحمتی سخنگوی جمعیت هلال‌احمر یکی از دلایل تغییر چرخساز را تقویت سیستم امدادی و سرعت در امور مربوطه عنوان کرده بود.

       طی این مدت تنها جوابی که از مسئولان شنیدیم طبیعی بودن چرخه مدیریتی در سازمان بود ولی سوال اصلی اینجاست که چرا این چرخه طبیعی به یک باره با تغییرات همراه شده است. سیدرضا رئیس‌کرمی، معاون سابق بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر که مدت سه سال این مسئولیت را بر عهده داشته در گفت‌وگو با سپید می‌گوید: «بنده خود استعفا دادم و تاکید بر این قضیه داشتم و خیلی طول کشید تا رئیس جمعیت هلال‌احمر با استعفای من موافقت کند. به طور مشخص از اواخر مرداد ماه استعفا دادم و دو ماه تلاش کردیم و واسطه فرستادیم تا با این موضوع موافقت کردند.»

       وی در خصوص دلیل استعفایش توضیح داد: «در مسیر کار اجرایی فرد به مرحله‌ای می‌رسد که دیگر نمی تواند کار مثبتی انجام دهد یا قدم‌های بیشتری بردارد و به هر دلیلی به این نتیجه می‌رسد که اگر شخص دیگری این مسئولیت را بر عهده گیرد با انگیزه ،توان و روحیه بیشتری بتواند این کار را انجام دهد. بنده به نقطه‌ای رسیدم که متوجه شدم در این بخش نمی‌توانم چندان ثمربخش باشم و به همین دلیل تقاضا کردم که برای من جایگزین انتخاب کنند.»

       این در حالی است که رحمتی، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در خصوص تغییر معاون توانبخشی هلال‌احمر نیز گفته بود، رئیس کرمی از اواخر رفتن آقای فرهادی از هلال‌احمر تقاضای برگشتن به حوزه دانشگاه داشته است.

       وی در خصوص تغییر دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز می‌گوید: «دبیر کل به عنوان یکی از کاندیدهای معاونت سیاسی وزارت کشور مطرح هستند و مسلما اگر این مساله ایجاد شود باید برایشان جایگزین انتخاب شود.»

       امور بدیهی در سازمان امداد و نجات بنا به گفته مسئولان همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که این تغییرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و دلیل اصلی این جابه‌جایی‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. اگرچه منتقدان این تغییرات بر این باورند که عوامل دیگری در تغییرات مدیریتی نقش داشته است که هنوز مشخص نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: