کد خبر: ۱۲۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 24
شفا آنلاین>تغذیه>مدیر کل دفتر تغذیه سالم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از غنی سازی 85 درصد نان های کشور با آهن و اسید فولیک خبرداد.
به گزارش شفا آنلاین، زهرا عبداللهی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار افزود: برنامه غنی سازی آرد نانوایی ها با آهن و اسیدفولیک که در سال 91 و 92 به علت مشکلات مالی متوقف شده بود، اجرایی شده است و اکنون 85 درصد نان های کشور با آرد غنی سازی شده،تولید می شوند.
وی همچنین درباره میزان سبوس آردهای مصرفی در نانوایی ها نیز اظهارکرد: سبوس نان، عامل مفیدی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است؛ اما آرد در بسیاری از کارخانه های تولید آرد به دلایلی که وزارت بهداشت مخالف آن است، بین 18 تا 21 درصد سبوس گیری و تصفیه می شود در حالی که میزان سبوس گیری آرد تا چند سال پیش هفت درصد بود و مردم نان سالم تری مصرف می کردند.

**پیشنهاد حذف یارانه شکر
مدیر کل دفتر تعذیه سالم وزارت بهداشت همچنین به نکته دیگری اشاره کرد و از پیشنهاد حذف یارانه شکر از طرف وزارت بهداشت به دولت خبر داد.
عبداللهی اظهار کرد: پیشنهاد وزارت بهداشت برای کاهش مصرف شکر در کشور این است که یارانه آن خذف شود و تعرفه واردات آن نیز افزایش یابد؛ ضمن اینکه این پیشنهاد را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در دولت پیگیری می کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: سقفی در گذشته برای میزان شکر نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، وجود نداشت و حداقل 9 درصد این محصولات شکر و قند بود، اکنون مصوب شده است که تمام کارخانه های تولید این نوشیدنی ها، 10 درصد از میزان شکر محصول را کم کنند و برای میزان شکر آنها نیز سقف تعیین شده است.
عبداللهی گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا با همکاری صنف قنادان و شیرینی پزی ها، میزان شکر این محصولات نیز کاهش یابد.

**دبیرستانی ها هر ماه یک قرص ویتامین دی می گیرند
عبداللهی همچنین درباره کمبود روی نیز اظهار کرد: با اجرای برنامه مکمل یاری در شبکه بهداشتی کشور، وضعیت بهتر شده است.
مدیر کل دفتر تغذیه سالم جامعه وزارت بهداشت در مورد ویتامین D نیز که کمبود آن در ایران و بسیاری از کشورها شیوع بالایی دارد هم اظهاراتی داشت.
عبداللهی گفت:برنامه مکمل یاری برای تمام دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شروع شده است و هر یک از این افراد، ماهانه یک قرص 50 واحدی ویتامین D دریافت می کنند.
وی گفت: یکی دیگر از برنامه های وزارت بهداشت این است که با جلب حمایت صنعت لبنیات کشور، شیرها با ویتامین دی غنی شوند،این کار در 15 استان با ارائه شیر غنی شده به دانش آموزان اجرایی شده است.
عبداللهی در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره وضعیت سوء تعذیه ایرانیان هم توضیح داد و اینکه درباره شاخص سوء تغذیه در کشور با مساله کمبود دریافت انرژی و ریزمغذی ها، بیش خواری و دریافت بیش از حد کالری مواجه ایم.
وی افزود: در 2 دهه پیش یکی از چالش های مهم کشور، کوتاه قدی حدود 20 درصد کودکان زیر پنج سال بود، 16.6 درصد کودکان نیز کم وزنی داشتند اما با اجرای طرح تحول سلامت در سه سال گذشته میزان کوتاه قدی این کودکان به 6.8 درصد و میزان کودکان دچار سوء تغذیه و کم وزنی به 4.8درصد رسیده است.

*کم خونی ناشی از فقر آهن در ایران کمتر از آمریکا
عبداللهی گفت: یکی دیگر از شاخص های سوء تغذیه وضعیت کم خونی ناشی از فقر آهن است که این شاخص نیز در مقایسه با 10 سال پیش حدود 50 درصد بهتر شده و کاهش یافته است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: 10 سال پیش 21 درصد مادران دچار کم خونی فقر آهن بودند که این میزان در زمان حاضر با ارائه قرص آهن به 14درصد کاهش یافته است و از این نظر وضعیت ایران حتی از آمریکا با شیوع 17 درصد بهتر است؛ ضمن اینکه وضعیت اروپا از آمریکا هم بدتر است.

**شیوع چاقی در ایران
عبداللهی درباره شیوع اضافه وزن و مصرف بیش از حد کالری گفت: بیش از نیمی ایرانیان بزرگسال بین 15 تا 64 یا چاقند یا اضافه وزن دارند، این شاخص در بین زنان بیشتر است و در بین افراد 55 تا 65 سال، 70 درصد افراد اضافه وزن یا چاقی دارند.
وی مصرف بیش از حد شکر، نمک و چربی را مهم ترین علت اضافه وزن دانست و افزود: سرانه مصرف قند و شکر در ایران 66 گرم در روز است در حالی که حد مطلوب آن 40 گرم است؛ در مورد روغن نیز حد مطلوب 35 گرم در روز است اما هر ایرانی به طور متوسط، روزانه 46 گرم روغن مصرف می کند.
عبداللهی ادامه داد: حد مطلوب مصرف در مورد نمک نیز روزانه ، پنج گرم در روز است، این میزان در سال 92 حدود 12 تا 15 گرم بود و اکنون با اقدامات انجام شده به 10.86 گرم در روز برای هر ایرانی رسیده است.

**حد مجاز نمک
وی گفت: میزان نمک در نان در گذشته 2.3 گرم در هر نان بود که اکنون به 1.8 درصد کاهش یافته و با مصوبه ماه گذشته شورای عالی امنیت غذایی، استاندارد حداکثر یک گرم نمک در نان اجباری شده است.
عبداللهی افزود: هر ایرانی روزانه 320 گرم نان می خورد و با این مصرف هر روز 6گرم نمک را فقط از نان دریافت می کند که بیش از حد مجاز و استاندارد پنج درصد است که البته برای سالمندان حد مجاز، سه گرم نمک در روز است.
وی گفت: استاندارد نمک موجود در لبنیات مانند دوغ و پنیر و همچنین چاشنی ها مانند رب و سس ها نیز با مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کاهش یافته است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: