کد خبر: ۱۲۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>سلامت>وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد: سالانه در افغانستان ۲۰ هزار نفر به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند که از این تعداد، ۳۵۰۰ مورد به سرطان پستان اختصاص دارد.

به گزارش شفا آنلاین، "فیروزالدین فیروز" وزیر بهداشت افغانستان در کارگاه ملی "آگهی‌دهی برای مبارزه با سرطان پستان" که امروز (یکشنبه) در کابل برگزار شد گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت از مجموع مبتلایان به سرطان پستان در افغانستان سالانه ۱۷۰۰ زن یعنی حدود نیمی از این بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

وزیر بهداشت افغانستان تاکید می‌کند که بیماری سرطان پستان اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است اما پایین بودن سطح آگاهی در مورد این سرطان، مانع تشخیص به موقع آن در این کشور می‌شود.

عواملی چون چاقی، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، مصرف الکل، بارداری در سنین بالا یا خودداری از بارداری از جمله مواردی است که وزیر بهداشت این کشور به عنوان عوامل تشدیدکننده خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان از آنها یاد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، فیروز می‌گوید: وزارت بهداشت افغانستان به اساس استراتژی ملی سلامت باروری، متعهد است موارد ابتلا به سرطان پستان را از طریق آگاهی‌دهی به زنان، استفاده از روش‌های ارزان و ساده برای تشخیص این بیماری، آموزش کارکنان سلامت و ایجاد مراکز تشخیص و درمان این بیماری، کاهش دهد.

به گفته وی، اکنون دو مرکز تشخیص و درمان سرطان در کابل و هرات وجود دارد و به زودی سومین مرکز نیز در یکی دیگر از مناطق شهر کابل ایجاد خواهد شد.

سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که سالانه قربانی‌های زیادی می‌گیرد. این بیماری ۹۹.۵ درصد در زنان و ۰.۵ درصد در مردان دیده می‌شود.

پزشکان افغان می‌گویند که این بیماری، پس از مرگ‌های حین زایمان در افغانستان، علت بیشترین مرگ‌ومیر زنان در این کشور است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: