کد خبر: ۱۲۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >جمعی از پژوهشگران دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک اعلام کردند که جاودانگی، آرزویی تحقق‌ناپذیر برای انسان است.
به گزارش شفا آنلاین،این تیم تحقیقاتی با مطالعه و تحلیل آمار و مشاهدات مربوط به نرخ مرگ‌و‌میر و روند پیری که از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری شده بود، نتیجه‌گیری کردند که طول عمر انسان محدود است. باور عموم این است که برخورداری از سلامت می‌تواند به طولانی شدن عمر کمک کند، ولی شرط سلامت برای نامیرا بودن لازم ولی ناکافی است و نهایت امید به پیری بیش از 115 سال نیست.

       نیویورک‌تایمز گزارش محققین کالج اینشتین را به همراه بازخوردهایی که از سوی بسیاری از دانشمندان دریافت کرده، منتشر ساخته است. جامعه علمی با طیف گوناگونی از عقاید با این مطلب مواجه شده است. عده‌ای از دانشمندان معتقدند که این گزارش حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و فقط به بازگویی عقیده دیرین انسان مبنی بر ناممکن بودن جاودانگی پرداخته است. عده‌ای دیگر صحت یافته‌های این مطالعه را مورد تردید می‌دانند و می‌گویند این یافته‌ها بر اساس واقعیات علمی و بیولوژیک حاصل نشده و تنها مرجع آن آمار است. ایراد دیگری که جامعه علمی به این تحقیق وارد می‌سازد، این است که یافته‌های نوین علمی در آن لحاظ نشده، یافته‌هایی که تفکر امروز ما را از DNA و پیری دگرگون می‌کند. از سوی دیگر، طول عمر ما در DNA حک شده است، ثبت طول عمر به‌صورت عدد مشخص و معینی نیست بلکه تعداد دفعاتی است که سلول می‌تواند تقسیم شود.

 تصور کنید که طول عمر ما به‌صورت یک بازی شانس توسط تعداد معینی سکه انجام می‌شود. برای انجام هر بازی باید سکه‌ای را وارد گردونه کنیم. هر گونه آسیبی که به سلول‌ها وارد شود و سلول را ناچار به ترمیم خود کند یک سکه خرج می‌شود. بازسازی سلول‌ها فقط تا زمانی ممکن است که سکه‌ای در دست ما باقی است. با اتمام سکه، بازی نیز به پایان می‌رسد. دستاوردهای نوین در ویرایش ژن‌ها این امکان را فراهم آورده که قسمت‌های نامطلوب کد ژنتیکی اشخاص را حذف و سپس جایگزین کنیم. اخیرا ویرایش ژنتیکی در درمان دو مورد بیماری کشنده، سرطان خون نوزادان و هموفیلی، با موفقیت همراه بوده و پتانسیل درمان با این روش بسیار بالا است. امثال جرج چرچ، دانشمند آمریکایی و متخصص مهندسی ژنتیک، کم نیستند. هدف بلندپروازانه چرچ این است که رشته‌ای از DNA بدون‌عیب و نقص ایجاد کند و میزان آسیب‌پذیری ما را در برابر بیماری و جراحات کاهش دهد. اگرچه در حال حاضر چنین تفکری فقط جنبه تئوریک دارد، با نگاه به دستاوردهای دانش ژنتیک در سال‌های اخیر چنین آرزویی شاید بتواند دست‌یافتنی باشد.
منبع: ان‌گجت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: