کد خبر: ۱۲۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>سلامت>در راستای اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، اولین دپارتمان علوم اعصاب شرق کشور در دانشکده پزشکی علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.
به گزارش شفا آنلاین، پروفسور علی گرجی، رییس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان، امروز 29 مهر ماه در مراسم افتتاحیه اولین دپارتمان علوم اعصاب شرق کشور که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اعلام اینکه دپارتمان علوم اعصاب مشهد پنجمین مرکزی است که در کشور افتتاح می‌شود و به عنوان قطب علوم اعصاب در کشور درنظرگرفته خواهد شد تا طراحی و هدایت علوم اعصاب در آن انجام شود، اظهار کرد: این مرکز به مساحت 400 متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر 400 میلیون تومان در دانشکده پزشکی علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه بخش عمده ثبت امواج مغزی، بافت‌شناسی، پاتولوژی و کشت سلولی مغز در دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی مشهد افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال دو بخش دیگر نیز راه‌اندازی شود.

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این مرکز به منظور آموزش دانشجویان و توسعه علم اعصاب در کشور راه‌اندازی شد، تاکید کرد: هدف ما علاوه بر یافتن روش‌های درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر ام‌اس، حل و پیشگیری برخی از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و اضطراب است که به مغز برمی‌گردد؛ بنابراین باید مکانیزم‌هایی که این معضلات، مغز را درگیر می‌کنند، شناسایی شود و بر اساس آن درمان صورت گیرد.

پروفسور گرجی با تاکید بر اینکه دپارتمان علوم اعصاب مشهد در دو حوزه آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه رشته علوم اعصاب، میان رشته‌ای محسوب می‌شود، دانشجویان سایر رشته‌ها نیز می‌توانند در این مرکز به تحقیق بپردازند؛ همچنین درنظر داریم آموزش دانشجویان جدید را برای دکترای علوم اعصاب در قالب یک رشته مستقل در این مرکز داشته باشیم.

وی از برگزاری سه کنگره بین‌المللی در زمینه علوم اعصاب با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه 9 طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه این مرکز قطب علمی در کشور به شمار می‌رود، جهت همکاری علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور و پیگیری عقد قرارداد با دانشگاه مونستر آلمان برای انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی و همچنین پژوهش دانشجو در مقاطع پسا دکتری برنامه‌ریزی شده است.

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: دانشجویانی که در این دپارتمان فعالیت می‌کنند، می‌توانند یک مدرک را از مشهد و مدرک دیگر خود را از دانشگاه مونستر آلمان دریافت کنند و همچنین دوره‌های مشترک برای آنان برگزار می‌شود.

پروفسور گرجی با بیان اینکه علوم اعصاب یک رشته استراتژیک است و ارتباط مهمی با سلامت جامعه و معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و اضطراب دارد، عنوان کرد: اعتیاد معضلی است که به مغز باز می‌گردد، بنابراین برای آن باید برنامه‌ریزی از طریق علوم اعصاب صورت گیرد.

افزایش منابع اقتصادی کشور با استفاده از علوم اعصاب

وی با تاکید براینکه با استفاده از علوم اعصاب می‌توان درآمد و سرمایه ملی را افزایش داد، افزود: بسیاری از شرکت‌های خصوصی افرادی را که در زمینه علوم اعصاب تخصص دارند، استخدام می‌کنند و ما نیز در این مرکز برنامه داریم تا به پوشش تمام جوانب علوم اعصاب بپردازیم.

رییس ایرانی مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان با اعلام اینکه 95 درصد از بیماری‌های اعصاب درمان‌ناپذیر است، گفت: بهبود منابع اقتصادی کشور با استفاده از  علوم اعصاب امکان‌پذیر است و امیدواریم در  این مرکز طی یک برنامه 10 ساله نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح بین‌المللی جایگاه مناسبی را کسب کنیم.

پروفسور گرجی با بیان این‌که 70 تا 80 درصد بیماران علوم اعصاب، کسانی هستند که در تصادفات جاده‌ای دچار آسیب شده‌اند، اظهار کرد: ما می‌توانیم با پیشگیری از این تصادفات در کاهش این آمار موثر باشیم، بنابراین همکاری‌های خود را از هشت سال گذشته با پلیس راه آغاز کرده‌ایم و طی این مشارکت و ایده‌پردازی‌هایی که با یکدیگر داشتیم، توانستیم آمار کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای را از 28 هزار نفر به 16 هزار و مجروحان تصادفاتی را از نیم میلیون به 200 هزار نفر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم که در مرکز علوم اعصاب مشهد تحقیقات خود را از نمونه‌های حیوانی به سمت انسانی پیش ببریم و یک بانک مغز در تهران افتتاح کنیم و شعبه دیگر آن نیز در مشهد خواهد بود.

 نخبه‌یابی مسؤولیت اصلی علم اعصاب است

رییس دپارتمان علوم اعصاب دانشکده پزشکی علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با علوم اعصاب می‌توان نخبگان را شناسایی کرد، زیرا نخبه‌یابی کار اصلی این علم است، یادآور شد: اگر علوم اعصاب در زمینه المپیک وارد شود، می‌توان با ایده‌پردازی و گرفتن تست‌ از بازیکنان میزان استعداد و هوش آنان را تخمین زد.

برچسب ها: تحقیقات ، سلامت ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: