کد خبر: ۱۲۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکزتحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تغذیه نامناسب را از عوامل ابتلا به پوکی استخوان اعلام کرد و گفت: تغذیه نامناسب به خصوص در سنین رشد احتمال بروز این بیماری خاموش را در سنین بالاتر افزایش می دهد.
به گزارش شفاآنلاین : روز جهانی پوکی استخوان همه ساله 20 اکتبر(29مهرماه) برگزار می شود؛ هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی مردم سراسر دنیا درباره پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است.شعار روز جهانی پوکی استخوان در سال 2016 'با دوست داشتن استخوان هایمان ازآینده خویش مراقبت کنیم' تعیین شده است.
پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد. این بیماری علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.
در سالهای اخیر شیوع پوکی استخوان در ایران رو به افزایش گذاشته و باتوجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر به نظر می رسد پوکی استخوان در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک معضل جدی، سیستم سلامت عمومی و بهداشت سالمندان را به چالش بکشد.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که ساکنین استان های شمالی کشور (گلستان، مازندران،آذربایجان) واستان تهران به طور قابل توجهی بیش از استان های جنوبی (بوشهر وشیراز) به پوکی استخوان مبتلا هستند که ممکن است بدلیل کمتر درمعرض آفتاب قرار گرفتن ، تغذیه یا فعالیت فیزیکی متفاوت باشد.
دکتر احمدرضا جمشیدی افزود: ویتامین D و کلسیم از مهمترین مواد است که باید با استفاده صحیح تغذیه جذب بدن شود تا از بروز این بیماری جلوگیری کند.
وی اظهار کرد که هر فرد باید روزانه هزار میلی گرم کلسیم و حدود 400 واحد ویتامین D مصرف کند.
جمشیدی، تحرک نداشتن را عامل دگیر ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت، بی تحرکی عامل پوکی استخوان است و لذا باید ورزش مناسب و حرکت مناسب بدنی به خصوص در سنین رشد، باید انجام شود.
رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران برلزوم ارتقا آگاهی مردم از طریق آموزش های همگانی تاکید کرد و گفت: برنامه آموزش عمومی برای مردم به خصوص افراد در سنین بلوغ برای مصرف تغذیه مناسب و انجام ورزش باید انجام شود.
وی اظهار کرد که مصرف برخی از داروها مانند کورتن، ضد انعقادی همچون هپارین، ضد صرع و داروهای روان درمانی می تواند سبب ابتلا به پوکی استخوان شود.
جمشیدی گفت که عوامل متعدد دیگری مانند ابتلا به بیماری های روماتیسمی، سرطان ها، کلیه به خصوص نارسایی آن، دیابت، پرکاری و کم کاری تیرویید هم می توانند سبب پوکی استخوان شوند.
رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را توزیع قرص ویتامین D در بین دانش آموزان یا تهیه نان غنی شده با این ویتامین اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات یکی از منابع مناسب برای تامین کلسیم است به مردم توصیه کرد که به مصرف لبنیات توجه بیشتری داشته باشند و همچنین غذاهای دریایی به دلیل وجود ویتامین D نیز توصیه می شود.
رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مصرف میوجات و سبزیجات خام که دارای ویتامین D توصیه کرد که از این طریق می توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند.
وی گفت که میانگین مصرف لبنیات در کشور از میانگین جهانی کمتر است و باید مردم مصرف آنها در دستور کار خود قرار دهند.
وی به شیوع پوکی استخوان در کشور اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری در کشور حدود 10 درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی قدری بیشتر است.
جمشیدی اظهار کرد که میانگین جهانی پوکی استخوان بین 5 تا 7 درصد است اما مقدار در ایران حدود 10 درصد می باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: