کد خبر: ۱۲۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین راه های غیر جراحی و غیردارویی برای برخورد با پوکی استخوان را آموزش بیماران و اصلاح شیوه زندگی آنها، توصیه به فعالیت های فیزیکی مناسب، تجویز ورزش درمانی و استفاده از قوزبند (بریس) مناسب دانست.
به گزارش شفاآنلاین : روز جهانی پوکی استخوان همه ساله 20 اکتبر(29مهرماه) برگزار می شود؛ هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی مردم سراسر دنیا درباره پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است.شعار روز جهانی پوکی استخوان در سال 2016 'با دوست داشتن استخوان هایمان ازآینده خویش مراقبت کنیم' تعیین شده است.
دکتر سیداحمد رییس السادات به مناسیت روز جهانی پوکی استخوان گفت: ورزش هایی که حین انجام آن ناحیه کمر و پشت به جلو خم می شود، در مبتلایان به پوکی استخوان ممنوع و ممکن است احتمال شکستگی مهره های ستون فقرات را افزایش دهد.
وی ادامه داد: ورزش های آبی و شنا، اگر چه در افزایش تراکم مفید نیستند ولی به دلیل اثرات مفید قلبی و عروقی و نیز سودمندی شان در ایجاد تناسب اندام، از جمله ورزش های مورد توصیه به حساب می آیند.
رئیس السادات افزود: ورزش های رزمی و ورزش های پر برخورد مانند فوتبال و همچنین دویدن های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان اصلا توصیه نمی شود. این ورزش ها ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی های ناشی از آن شوند.
وی گفت: اخیراً ورزش تای چی که ریشه در ورزش های رزمی سنتی چینی دارد به عنوان ورزشی مفید در سالمندان شناخته شده است. این ورزش علاوه بر افزایش تراکم استخوان اثرات مفیدی در بهبود تعادل و پیشگیری از خطر زمین خوردن در آنها دارد. تاثیرات مفید بر جنبه های روحی و روانی از دیگرفواید این ورزش است.
رئیس السادات خاطرنشان کرد: اصلاح محیط زندگی و پیشگیری از زمین خوردن از مهمترین فعالیت هایی است که سبب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان می شود.
وی ادامه داد: تنظیم ارتفاع مناسب تخت و استفاده از صندلی های دسته دار ، تعبیه دستگیره های مناسب در دیواره ها و پرهیز از ایجاد محیط لغزنده در کف دستشویی و حمام از جمله مواردی است که سبب کاهش خطر زمین خوردن در سالمندان می شود. نور مناسب به ویژه در شب ها و نیز نبود قالیچه های سبک و لغزنده در مسیر تردد سالمندان از مواردی است که برای پیشگیری از سقوط باید در نظر گرفت.
رئیس السادات در پاسخ به این پرسش که انجام سنجش تراکم استخوان را برای چه افرادی توصیه می کنید گفت: سنجش تراکم استخوان در زنان بالای 65 سال، یائسگی در سن کمتر از 45 سال و مردان بالای 70 سال و افرادی که سابقه بیش از سه ماه مصرف داروهای استروئیدی کورتون دارند ، توصیه می شود.
وی افزود: سابقه فامیلی پوکی استخوان، بیماری های تیروئید و پاراتیروئید، کلیه، کبد و سوء جذب و مصرف طولانی مدت داروهای ضدتشنج از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را می افزایند و باید از جهت تراکم استخوان مورد سنجش قرار گیرند.
وی ادامه داد که چنانچه سنجش تراکم طبیعی باشد هر 5 سال و در افراد دارای عوامل خطر هر 2 سال یکبار باید تکرار شود.
رئیس السادات افزود: استئوپروز یک بیماری چند عاملی است و درمان آن جنبه های گوناگونی دارد و همکاری متخصصان غدد، روماتولوژی، تغذیه، طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی و روان پزشکی را می طلبد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: