کد خبر: ۱۲۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>یک متخصص باروری نیویورکی که گفته بود که برای نخستین بار با شیوه لقاح آزمایشگاهی نوزادی «سه‌والدی» را به دنیا آورده است، می‌گوید این شیوه «رویکردی انقلابی در تولیدمثل انسان است.»
به گزارش شفا آنلاین،  جان ژانگ، مدیر مرکز باروری «نیو هوپ» در نیویورک این شیوه را پنج ماه پیش در یک زوج اردنی در کلینیکی در مکزیک به کار برد. این عمل که دولت آمریکا به علت خطرات احتمالی برای مادر و کودک آن را ممنوع کرده است، برای کمک به خانواده‌هایی طراحی شده است که دچار بیماری‌های میتوکندریایی انتقال یافته از طرف مادر هستند، یک کودک از هر ۶۵۰۰ کودک در سراسر جهان را مبتلا می‌کنند.

       این درمان از ماده ژنتیکی به‌دست‌آمده از والدین و یک تخمک اهدایی برای ایجاد رویان استفاده می‌کنند. تکنیک ژانگ شامل خارج کردن همه DNA هسته‌ای تخمک‌های اهدایی زنان دارای DNA میتوکندریایی سالم بود. سپس هسته‌های تخمک‌های مادر جدا شدند و آنها را وارد این تخمک‌های اهدایی بدون هسته کردند. در مرحله بعد این تخمک‌های ترکیبی با اسپرم پدر باور شدند.

       برخی از دانشمندان سلول بنیادی می‌گویند مکزیک فاقد نظارت قانونی و مهارت بالینی برای اجرای ایمن این عمل است. ژانگ در یک کنفرانس باروری در نیویورک گفت: «این تکنولوژی جدید برای نخستین بار در تاریخ انسان به ایجاد یک شخص سالم انجامیده ست که از ترکیب دو تخمک با یک اسپرم خلق شده است. این پدیده حتی در طبیعت هم رخ نداده است.»

       ژانگ گفت که مادر این نوزاد حامل ژن نشانگان لی (Leigh syndrom) است. این اختلال مرگبار ارثی ناشی از جهش‌ها در DNA میتوکندریایی است که بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. علائم در طول یک سال از تولد کودک شروع می‌شوند و به مرگ او در طول چندین سال می‌انجامند.

       دکتر دیتر اگلی، زیست‌شناس سلول بنیادی در دانشگاه کلمبیا دراین‌باره می‌گوید: «به نظر من این موضوع که وضعیت سیاسی بن‌بستی در آمریکا ایجاد کرده است که اجازه استفاده از مهارت و کارشناسی موجود را نمی‌دهد. پیامدها برای بیماران می‌تواند بسیار بهتر باشد.. در وضعیت فعلی آنان نمی‌توانند از پیشرفت‌های علمی استفاده کنند.»

       ژانگ که قرار است یافته‌هایش را در اجلاس جامعه پزشکی تولیدمثل آمریکا در روز چهارشنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) در شهر سالت لیک سیتی در ایالت یوتا ارائه کند، گفت: «۸۰ درصد واکنش‌ها انتقادآمیز است و در ۲۰ درصد واکنش‌ها ممکن است مثبت باشد. به نظر من واکنش‌های که تابه‌حال ابراز شده است بسیار خوب و بسیار ترغیب‌کننده است.»

       ژانگ گفت که از اینکه می‌بیند خانواده‌هایی که مجبور بودند با مرگ یکی از کودکانشان روبه‌رو شوند، اکنون می‌توانند فرزند سالمی داشته باشند، شادمان است. او گفت: «احساس من فقط این است دارم هدیه‌ای را به آنان می‌دهم. من واقعا فکر می‌کنم که این کاری فوق‌العاده است.»
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: