کد خبر: ۱۲۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>اجتماعی> دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی کنفرانسی برگزار کرد با عنوان «کنفرانس علمی پدافند غیرعامل در نظام سلامت.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   سخنران اصلی این کنفرانس، محمدرضا جعفرپور بود. وی در خلال سخنرانی که در این همایش انجام داد، از تاسیس مدرسه بین‌المللی آموزش cbrne توسط دبیرخانه طب نظامی خبر داد.

       مسئول آموزش دبیرخانه طب نظامی وزارت دفاع در ابتدای سخنان خود به تعریف علمی مفهوم پدافند غیرعامل در حوزه زیستی پرداخت و گفت: «در ادبیات بین‌المللی مفاهیمی وجود دارند تحت عنوان defencive actio- و offensive actio- . واژه defencive یعنی آفند به اضافه پدافند. یعنی اینکه پس از اینکه ما در برابر حمله دشمن از خودمان دفاع کردیم، حمله هم می‌کنیم. اما offensive یعنی اینکه ما فقط به دشمن حمله می‌کنیم. بنابراین وقتی در دنیا به مفهوم bio defence (پدافند زیستی) اشاره می‌شود، به این معنی است که هر کشوری لازم است در کنار دفاعی که از خودش انجام می‌دهد، در مواقع لزوم حمله به دشمن و مقابله به مثل را هم در دستور کار خود قرار دهد. این مفهومی است که در همه دنیا وجود دارد و ما هم در کشورمان از آن استفاده می‌کنیم.» وی با تاکید بر نوع نگرش و اهمیت اخلاقیات در جمهوری اسلامی و نوع دکترین نظامی ایران اظهار کرد: «جمهوری اسلامی هرگز به سمت ساخت سلاح میکروبی نخواهد رفت. ولی اگر مورد تهدید قرار بگیریم، به شدیدترین شکل برخورد خواهیم کرد. به این مسئله «دیپلماسی دفاعی» گفته می‌شود.»

       محمدرضا جعفرپور مفهوم defence را مشتمل بر 2 حالت defence active‌ و passive defence عنوان کرد و افزود: « defence active‌ یا همان «پدافند غیرعامل» توسط ایرانی‌ها باب شده و یک اصطلاح علمی بین‌المللی نیست. مثلا در کنوانسیون‌های بین‌المللی چنین اصطلاحی به چشم نمی‌خورد. در دنیا سازمانی با این نام وجود ندارد. اقداماتی که ما در کشورمان تحت عنوان پدافند غیرعامل انجام می‌دهیم را در دنیا با نام no- military defence می‌شناسند. یعنی افرادی که در چنین سازمانی کار می‌کنند، برای دفاع، از سلاح استفاده نمی‌کنند.»

       رئیس کارگروه زیستی انجمن علمی پدافند غیرعامل ضمن انتقاد از رویکرد عملی سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: «این سازمان در ایران شکل گرفته ولی نباید به اشتباه تصور کرد که صاحب دانش پدافند غیرعامل است و خیال کرد برای انجام هر کاری باید از این سازمان اجازه گرفت.» وی اضافه کرد: «سازمان پدافند غیرعامل خودش از تعدادی نیروی قرضی تشکیل شده است. درواقع این سازمان از ابتدا هم قرار بوده که فقط سیاست‌گذاری کرده و یک هماهنگی بین‌بخشی بین نیروها ایجاد کند.» جعفرپور اضافه کرد: «سازمان پدافند غیرعامل نه یک سازمان scientific است، نه یک سازمان active است و نه می‌تواند مستقیما کاری انجام دهد. حتی اجازه این کار را هم ندارد. درصورتی‌که ما بارها شاهد بوده‌ایم که این دوستان در جاهای مختلف درمورد وظایف و اختیارات خود غلو می‌کنند، حرف‌های غیرعلمی می‌زنند، رفتارهای غیرحرفه‌ای انجام می‌دهند و متاسفانه این برخوردها به حساب همه نیروهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هم نوشته می‌شود. همین مسئله باعث شده که تمام سیستم امنیتی کشور مثل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، ارتش، وزارت دفاع و ... از این بابت گلایه‌مند باشند.» وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل برای این تشکیل شده که مشکلات نیروهای نظامی و امنیتی را با بخش‌های غیرنظامی مانند وزارت بهداشت و اورژانس حل کند، گفت: «در عمل، نه‌تنها مشکلات قبلی ما حل نشده بلکه هزاران مشکل به مشکلات قبلی ما هم اضافه شده است.»

       مسئول آموزش دبیرخانه طب نظامی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنانش از تاسیس مدرسه بین‌المللی آموزش cbrne توسط دبیرخانه طب نظامی در وزات دفاع خبر داد و ضمن تاکید بر لزوم آموزش مبانی پدافند زیستی توسط نیروهای نظامی و امنیتی خاطرنشان کرد: «در همه دنیا هیچ‌ دانشگاهی وجود ندارد که bio defense (پدافند زیستی) را به معنای واقعی آموزش دهد و دانشجویی از آنجا فارغ‌التحصیل شود. اصلا امکان‌پذیر نیست. بنا به دلایلی که همه دنیا هم متوجه شده‌اند چنین آموزش‌هایی باید در اختیار سیستم‌های نظامی و امنیتی باشد.» جعفرپور ادامه داد: «شاید گفته شود که ما در وزارت دفاع تاکنون چه کارهایی انجام داده‌ایم. باید بگویم وزارت دفاع دارای تنها آزمایشگاه مرجع opcw سطح 3 در خاورمیانه است. ما اولین مرکز آموزشی بین‌المللی CBRNE خاورمیانه را تشکیل داده‌ایم که مجوز آن از نهادهای امنیتی مربوطه اخذ شده است. این مرکز ایجاد شده که علاوه بر نظامیان، افراد غیرنظامی نیزدر آن آموزش ببینند.» وی ابراز امیدواری کرد که در آینده دانشجویان و دانش‌آموختگان با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و حداکثر سن 32 سال بتوانند در این مرکز آموزش‌های لازم را دریافت کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: