کد خبر: ۱۲۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>غول‌های نوشابه‌سازی کوکاکولا و پپسی‌کولا همزمان با دادن میلیون‌ها دلار به 100 گروه مهم بهداشتی در آمریکا در سال‌های گذشته، میلیون‌ها دلار نیز برای شکست لوایح قانونی خرج کرده‌اند که هدفشان محدود کردن مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین‌شده بوده است
به گزارش شفا آنلاین، یافته‌های گروه محققان که در نشریه طب پیشگیری منتشر شده است، اسنادی از پیوند مالی عمیق بین غول‌های نوشابه‌سازی و گروه‌های ملی بهداشتی مانند انجمن دیابت آمریکا، انجمن قلب آمریکا، جامعه تغذیه آمریکا در 5 سال گذشته را نشان می‌دهد که بخشی از استراتژی خاموش کردن منتقدان سلامت و پیدا کردن متحدانی علیه کاهش مصرف نوشابه‌های قندی است.

از یک طرف کمک مالی، از یک طرف مخالفت
       نویسندگان این گزارش، مایکل سیگل استاد و دنیل آرون دانشجوی بهداشت عمومی دانشگاه بوستون، برای بررسی خود از اسناد و اطلاعاتی استفاده کرده‌اند شامل اخبار منتشرشده، پایگاه اطلاعاتی روزنامه‌ها، گزارش‌های لابی‌گری، مطالب پزشکی و اطلاعاتی که توسط خود تولیدکنندگان بزرگ نوشابه منتشر شده است. هرچند در این بررسی به برخی گزارش‌های نهادهای خبری استناد شده است، اما اولین منبع اطلاعاتی برای ارائه یک نگاه همه‌جانبه در موشکافی عملکرد همزمان شرکت‌های نوشابه‌سازی برای دادن کمک مالی به گروه‌های بهداشتی از یک سو و مبارزه با تصویب لوایح بهداشتی که کاروکسب آنها را به خطر می‌اندازد از سویی دیگر، از نشریات پزشکی استخراج شده است. این مطالعه روند این عملکرد همزمان را بین سال‌های 2011 تا 2015 بررسی کرده، یعنی وقتی که بسیاری از شهرها برای مبارزه با چاقی اقداماتی انجام داده یا مالیات‌های بیشتری بر نوشابه‌های شیرین‌شده وضع کرده‌اند.

       نویسندگان این گزارش می‌گویند: «ما می خواهیم نگاهی واقعی به نقش این شرکت‌ها بیندازیم. به‌نظر نمی‌رسد که آنها به‌واقع دغدغه سلامت عمومی را داشته باشند، برعکس، شواهد نشان می‌دهند که در سراسر کشور علیه آن عمل می‌کنند که کمک‌های مالی آنان به گروه‌های بهداشتی را زیر سوال می‌برد.» دنیل آرون عقیده دارد کمک‌های مالی این شرکت‌ها نوعی تضاد منافع روشن و آشکار برای گروه‌های سلامت ایجاد می‌کنند که پذیرنده این کمک‌ها هستند.

کمک‌های مالی تاثیرگذارند
       در گزارش به مواردی اشاره شده است که کمک‌های مالی شرکت‌های نوشابه‌سازی گروه‌های بهداشتی را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است آنان بعد از قبول این کمک‌ها از حمایت لوایح افزایش‌دهنده مالیات بر نوشابه‌های قندی دست بکشند یا درباره آن سکوت کنند.

       در یک نمونه مطالعه دال بر این است که گروه خیریه بزرگ «نجات کودکان» که در چندین ایالت برای افزایش مالیات بر نوشابه‌ها فعالیت می‌کرد، از این موضع خود در سال 2010 عقب‌نشینی کند. این گروه 5 میلیون دلار از شرکت پپسی گرفته است و درپی آن است که برای گسترش برنامه‌های آموزش بهداشتی خود برای کودکان از کوکا هم کمک مالی بگیرد.

       در پاسخ به این ادعا سخنگوی «نجات کودکان» در اظهاراتی گفت گروه در سال 2010 تصمیم گرفت تمرکز فعالیت خود را بر آموزش کودکان قرار دهد و به همین دلیل دست از حمایت لوایح افزایش مالیات کشید نه به خاطر کمک‌های مالی که دریافت کرده بود.

       در مثالی دیگر، وقتی شهر نیویورک لایحه‌ای را برای اعمال مالیات اضافی بر نوشیدنی‌های غیرالکلی پیشنهاد کرد، آکادمی تغذیه و برنامه‌ریزی غذایی تحقیقی مخالف با آن انجام داد و از این اقدام حمایت نکرد. در آن سال آکادمی 525 هزار دلار از شرکت کوکا کمک مالی گرفته بود و در سال بعد هم 350 هزار دلار. امروز، آکادمی می‌گوید دیگر هیچ ارتباط مالی با شرکت‌های نوشابه‌سازی ندارد.

       مجمع ملی برای پیشرفت رنگین‌پوستان، ان‌آآسی‌پی و فدراسیون لاتین‌تبارها، مهاجران آمریکای جنوبی و لاتین به ایالات متحده، هم باوجودآنکه بیشترین میزان چاقی در ایالات متحده بین این 2 گروه جمعیتی دیده می‌شود آشکارا علیه هرنوع اقدام ضدنوشابه موضع گرفتند. شرکت کوکا بین سال‌های 2010 تا 2015 بیش از یک‌میلیون دلار به ان‌آآسی‌پی و بین سال‌های 2012 تا 2015 بیش از 600 هزار دلار به فدراسیون لاتین‌تبارها کمک مالی کرده است. هیچ‌کس از این گروه‌ها تا امروز پاسخی به این اطلاعات نداده‌اند.

       برخی کارشناسان دیگر هم که در این تحقیق شرکت نداشته‌اند، عقیده دارند صنایع نوشابه‌سازی از این کمک‌های به اصطلاح خیریه برای تخریب اقدامات در زمینه بهداشت عمومی استفاده می کنند. آمارهای دیگری هم وجود دارند: انجمن دیابت آمریکا بین سال‌های 2012- 2014، 140 هزار دلار از شرکت کوکا دریافت کرده و این شرکت بین سال‌های 2010-2015 بیش از 400 هزار دلار به انجمن قلب آمریکا و در سال‌های 2010-2014 نزدیک به 2 میلیون دلار به موسسه ملی سلامت کمک مالی کرده است.

       انجمن قلب آمریکا درپاسخ می‌گوید: «انجمن سردمدار تلاش‌ها برای کاهش مصرف نوشیدنی‌های قندی است و از لوایح افزایش مالیات حمایت می‌کند.» این بیانیه اضافه می‌کند: «برای دستیابی به اهدافمان، ما باید با طیف وسیعی از شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی و نوشیدنی‌ها درگیر شویم. کمک‌های مالی نوشابه‌سازان هیچ تاثیری بر دانش و وضعیت ما برای سیاست‌گذاری‌های عمومی نداشته است.»

       انجمن شرکت‌های نوشابه‌سازی از سویی دیگر ادعا می‌کند، «بر این باوریم که اقدامات ما در بازار کالا می‌تواند به روبرو شدن با پیچیدگی‌های چالش چاقی کمک کند. ما سخت بر نیازها و حقوق خود پافشاری می‌کنیم تا به نهادهایی که سبب استحکام جوامع ما شوند، کمک کنیم.»

       انجمن نوشابه‌های شیرین اعلام کرده است که با اقدامات حمایت از بهداشت عمومی از طریق وضع مالیات‌های ناعادلانه و سیاست‌گذاری‌ها علیه محصولات خود مخالف است.
منبع: New York Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: