کد خبر: ۱۲۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفاآنلاین>سلامت>وزارت بهداشت در هفته سلامت زنان علیرغم تأکید مقام معظم رهبری بر فرزندآوری و لزوم اجرای سیاست‌های جمعیتی در برنامه‌ریزی‌های خود به موضوع مکمل برای زنان توجه داشته ولی اثری از حمایت برای زنان باردار نیست.

به گزارش شفاآنلاین : هفته ملی سلامت بانوان ایرانی امسال با شعار«سلامت زنان، خانواده سالم، جامعه پویا» از 24 مهر ماه آغاز شده است. این هفته در مهرماه هر سال با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویت‌های سلامت زنان به کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران هفته ملی سلامت بانوان ایران برگزار می‌شود. اما در این هفته متاسفانه به موضوع زنان باردار هیچ توجهی نشده و حتی یک روز از هفته سلامت زنان به این موضوع اختصاص داده نشده است. این غفلت به وضوح در نامگذاری روزهای هفته سلامت زنان مشخص است.

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت نامگذاری هفته سلامت زنان به صورتی بوده که شنبه ،24مهر، سلامت زنان در محیط کار، یکشنبه، 25 مهر، سلامت زنان، تغذیه سالم و مکمل‌های غذایی، دوشنبه ،26 مهر ، سلامت زنان و ورزش، سه شنبه ،27 مهر ، سلامت زنان و ازدواج مناسب و موفق،چهار شنبه،28 مهر، سلامت زنان و خانواده، پنج شنبه ،29 مهر ، سلامت زنان و افزایش طول عمر و امید زندگی زنان، جمعه ،30 مهر ، سلامت زنان و خود مراقبتی نامگذاری شده است.

عدم تکریم  مادران باردار و شیرده در هفته سلامت زنان علاوه بر اینکه  صدای مادران باردار را درآورده با واکنش ماماهای کشور نیز مواجه بوده است به طوری که اتحادیه صنفی ماماهای مطب دار کشور طی نامه‌ای اعتراض خود در این زمینه را نشان داده‌ و اعلام کرده است.

 واگذاری مراقبت‌های خطیر دوران بارداری به افراد فاقد صلاحیت

 اتحادیه صنفی ماماهای مطب‌دار کشور، برای جبران  کم توجهی حیرت انگیز معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به حوزه سلامت باروری و سلامت مادران باردار، که با سپردن مراقبت های خطیر دوران بارداری به افراد فاقد صلاحیت و فاقد مجوزهای قانونی، تحت عنوان مراقبین سلامت آغاز شده بود و با حذف سلامت باروری و سلامت مادران باردار در هفته سلامت زنان به اوج خود رسیده است ، همه ماماهای دارای دفتر کار در سراسر کشور آماده اند تا در جهت تکریم زنان باردار و مادران شیرده در طول هفته سلامت زنان (٢٨-٢٤ مهرماه ١٣٩٥) با  ویزیت رایگان در مطب های خود ، در خدمت زنان محروم کشور بخصوص زنان ساکن در حاشیه شهرها باشیم. تا انشاالله مدیرکل محترم گسترش شبکه وزارت بهداشت و معاونین محترم بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به خاطر بیاورند که دوران بارداری مهم ترین دوره زندگی یک زن است که اگر نتوانند در این دوران از خدمات مامایی بهره مند شوند، نه تنها  شاخص های سلامت هر کشوری سقوط خواهد کرد،  بلکه بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، چاقی ، آسم و آلرژی به بحرانی برای نسل آینده تبدیل خواهد شد.

ماریا صادقی دبیر انجمن مامایی ایران  در مورد اقدام اخیر وزارت بهداشت و موضوع بی‌توجهی به زنان باردار در هفته سلامت زنان، اظهار داشت: شعار هفته امسال هفته سلامت بانوان ایرانی «سلامت زنان، خانواده سالم و جامعه پویا» است ولی جای این سؤال خالی بوده که آیا پویایی جامعه بدون توجه به سلامت زنان باردار امکانپذیر است؟!

وی افزود: توجه نکردن به موضوع زنان باردار و اختصاص ندادن حتی یک روز با این عنوان در هفته سلامت زنان آیا بی‌مهری به زنان سرزمین ایران به شمار نمی‌رود؟! این اقدام وزارت بهداشت در واقع نه تنها عناد به حرفه مامایی بوده بلکه حمایت از زنان باردار را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به اینکه نام و فعالیت ماماها در کنار توجه به زنان باردار متبلور می‌شود، گفت: در راستای بی‌توجهی وزارت بهداشت ماماهای کشور تصمیم گرفته‌اند تا در جهت تکریم زنان باردار و مادران شیرده با ویزیت رایگان در مطب‌های خود به زنان محروم به ویژه در حاشیه شهرها حمایت کنند.

وی بارداری را مهمترین دوران زندگی یک زن برشمرد و عنوان کرد: اگر زنان در این دوران از خدمات مامایی بهره‌مند نشوند شاخص‌های سلامت جامعه زیر سؤال خواهد رفت چرا که بسیاری از بیماری‌‌ها همچون دیابت، آلرژی، آسم و چاقی ریشه‌های آن مربوط به دوران بارداری بوده و با توجه به این مسأله می‌توان از بروز مشکلات در جامعه کاست لذا بی‌توجهی وزارت بهداشت به زنان باردار و فعالیت ماماها برای مردم و ماماها بسیار جای تعجب دارد.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: