کد خبر: ۱۲۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>تغذیه> دانش آموخته داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کورک (Kavark) یا کبر گیاهی مفید در درمان بیماری‌های طحال و کبد است که بیشتر به صورت ترشی استفاده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، راحله زارعشاهی دانش آموخته داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان, درباره گیاه "کِبر" اظهار داشت: کورک (Kavark) یا کبر گیاهی مفید در درمان بیماری‌های طحال و کبد است که، بیشتر به صورت ترشی استفاده می‌شود.

به گفته وی کبر در نقاط مختلف خیارکبر, خیارشنگ یا هندوانه کوهى هم گفته می‌شود و در بعضی مناطق به اشتباه خیارچنبر و یا هندوانه ابوجهل خوانده می‌شود.

دانش آموخته داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حکیم ایرانی بیان داشت: میوه این گیاه کمى تلخ است و براى رفع تلخى باید چند روز در آب نمک خیس بخورد و هر روز آب آن عوض شود. سپس براى تهیه ترشى آماده است. بهتر است ترشی آن با سرکه خانگی تهیه شود.

زارعشاهی افزود: از سایر اجزای گیاه مخصوصاً ریشه و شکوفه‌های آن نیز استفاده درمانی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترشی شکوفه‌های آن در بازار با عنوان ترشی کاپاریس موجود است، ولی ترشی توصیه شده در منابع طب سنتی با استفاده از میوه‌های گیاه تهیه می‌شود و اثرات قابل توجهی در بیماری‌های کبدی دارد.

دانش آموخته داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: این گیاه بومی ایران و از جمله استان یزد است و به صورت خودرو در مناطق مختلف کشور و استان یزد دیده می‌شود.

برچسب ها: داروسازی ، طب سنتی ، کبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: