کد خبر: ۱۲۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
با حضور وزیر بهداشت
شفاآنلاین>سلامت> نخستین مرکز جامع اوتیسم کشور روز دوشنبه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل مرکز آموزشی درمانی اسدآبادی تبریز به بهره برداری رسید.
به گزارش شفاآنلاین : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حاشیه این مراسم گفت: بیماری اوتیسم به عنوان یک معضل ملی در سال های اخیر مورد توجه متولیان سلامت قرار گرفته است.
دکتر محمد حسین صومی افزود: در حالی که اداره کل بهزیستی و بخش خصوصی در استان خدمات قابل توجهی را ارائه می دهند ایجاد یک مرکز فوق تخصصی اوتیسم با حضور اساتید دانشگاه با امکانات مناسب زمینه را برای ارتقا خدمات و مسئولیت پذیری نظام سلامت در مقابل بیماران و خانواده عزیز این افراد را فراهم می کند.
رئیس مرکز درمانی آموزشی اسدآبادی تبریز نیز گفت: اختلالات طیف اوتیسم دسته ای از بیماری های مهم روانپزشکی هستند که تاثیرات مخربی بر سلامت روانی و عمومی فرد و جامعه می گذارند.
دکتر حسین جباری افزود: این مجموعه بیماری نوعی ناتوانی رشد است که خود را با تاخیر یا عدم پیشرفت در تکامل گفتاری ورفتارهای کلیشه ای و پدیدارشدن ارتباطات غیرکلامی و تصورات و رفتارهای اجتماعی ابتدایی و عقب افتاده نشان داده و مشکلات متعاقب این اختلالات، عوارض و هزینه های زیادی را برای خانواده ها و جامعه تحمیل می کند.
وی ادامه داد: برآورد می شود حدود هفت هزار کودک زیر هشت سال مبتلا به اوتیسم در آذربایجان شرقی وجود داشته باشد که از این تعداد متاسفانه در حدود 500 نفر شناسایی شده است.
دکتر جباری اضافه کرد: مهم ترین ویژگی مرکز اوتیسم این است که به صورت جامع دارای واحدهای روانپزشکی کودک و نوجوان، روانپزشکی کودکان استثنایی، متخصصان کاردرمان، گفتار درمان، فیزیوتراپ و روانشاسان عمومی است.
وی گفت: این مرکز در سال 1348 احداث شده و در حال حاضر به صورت پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی و کلینیک عمومی شبانه روزی فعالیت می کند.
رئیس مرکز درمانی آموزشی اسدآبادی تبریز افزود: میزان مراجعان به این مرکز ماهانه بیش از 80 هزار نفر است که در مقایسه با سال 93 افزایش چهار برابری داشته است.
وی تاکید کرد: برای نخستین بار در کشور کلینیک پزشک خانواده، کلینیک سلامت جنسی و خدمات پاپ اسمیر در این مرکز افتتاح شده است.

*** بیمارستان طالقانی تبریز بیمارستان برتر کشور در اجرای طرح هتلینگ
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اقدامات این دانشگاه در رابطه با طرح تحول سلامت گفت: بیمارستان طالقانی تبریز، بیمارستان برتر کشور در اجرای طرح هتلینگ انتخاب شد.
 دکتر محمد حسین صومی در حاشیه بازدید وزیر بهداشت از این بیمارستان اظهار کرد: مرکز آموزشی درمانی طالقانی تبریز که در محل مهمانسرای سابق راه آهن با ساختمانی غیراستاندارد به ارائه خدمت مشغول بود با اجرای برنامه هتلینگ طرح تحول نظام سلامت و بدنبال بازسازی کامل آن، رتبه برتر اجرای طرح هتلینگ کشور را از آن خود کرد و مورد تقدیر مقام محترم وزارت بهداشت قرار گرفت.
وی افزود: بیمارستان طالقانی تبریز با اجرای این طرح امروز به یک نقطه امید مراجعین در منطقه جنوب غربی این کلانشهر تبدیل شده است.
صومی ادامه داد: کلینیک سرپایی این بیمارستان توسط خیران سلامت در حال احداث است که با پیگیری های بعمل آمده تا 9 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس بیمارستان طالقانی تبریز نیز در این خصوص اظهار کرد: با اجرای طرح تحول سلامت از سال 93 اقدام به بازسازی تمامی بخش های این مرکز کردیم که توانستیم در کمتر از یک و نیم سال با هزینه 40 میلیارد ریال تمام بخش های بیمارستانی را به صورت مدرن و شیک بازسازی کنیم.
دکتر بهزاد سروران همچنین با اشاره به راه اندازی بخش ال دی آر (LDR) در این بیمارستان افزود: یکی از طبقات این مرکز بیش از 15 سال راکد و بلااستفاده مانده بود که با هزینه ای در حدود 15 میلیارد ریال اقدام به ساخت و تجهیز بخش ال دی آر در این طبقه کردیم.
وی ادامه داد: در بخش ال دی آر هشت اتاق خصوصی برای زایمان طبیعی به همراه اتاق های جانبی برای پزشک و ماما و اتاق عمل ایجاد شده و همچنین امکان حضور همسر بیمار در بالین بیمار هنگام زایمان وجود دارد.
دکتر سروران بااشاره به اینکه ماهانه در حدود 900 زایمان در این بیمارستان انجام می شود، اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و طرح هتلینگ در این بیمارستان میزان مراجعان برای زایمان افزایش دو برابری داشته است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: