کد خبر: ۱۲۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 16
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به تیترسازی‌های اخیر برخی رسانه‌ها مبنی بر افزایش دو برابری واردات پالم گفت: واردات روغن پالم نسبت به سال گذشته کاهش 15 درصدی داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه دهمین سال همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت و گرامیداشت روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران ضمن گلایه از رسانه‌ها بیان کرد: در یکی دو هفته اخیر برخی رسانه‌ها ادعاهای غلط را مطرح و به طور مداوم انعکاس دادند مبنی بر اینکه واردات روغن پالم در ایران افزایش دو برابری داشته است، نه تنها این ادعا درست نیست بلکه میزان واردات روغن پالم در شش ماهه اول سال 95 نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است. 

دیناروند افزود: در سال 91 و 92 میزان واردات روغن پالم 750 هزار تن بوده که این میزان در سال 93 و 94 به حدود 400 هزار تن رسیده است، از طرفی در شش ماهه اول سال 95، 179 هزار تن واردات روغن پالم صورت گرفته که اگر واردات در شش ماهه دوم سال هم به همین میزان باشد به طور کلی در سال 95، 350 هزار تن واردات داریم و این به معنی کاهش 15 درصدی واردات روغن پالم است. 

وی به سفر ریاست جمهوری به مالزی نیز اشاره و عنوان کرد: برخی تصور کردند سفر ریاست جمهوری به این کشور در جهت تغییر سیاست‌های دولت است در حالی که طی این سفر بنا بر پیگیری‌های هیئت اعزامی به ایران گذاشته شد و هیچ ارتباطی به تغییر سیاست نداشت. چرا که سیاست وزارت بهداشت در مورد روغن پالم همان سیاست قبلی است. 

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ هیچ‌گاه روغن پالم را ممنوع المصرف نخواندیم فقط معتقدیم که مصرف آن باید کاهش یابد و به هیچ عنوان در لبنیات به کار برده نشود در غیر اینصورت از سوی شرکت تولید کننده تخلف صورت گرفته و باید پیگیری شود. همچنین افراد نباید انتظار ممنوع المصرف اعلام کردن این روغن را داشته باشند.

دیناروند عنوان کرد:‌سیاست ما حذف روغن پالم از لبنیات و کاهش مصرف در سبد غذایی مردم بود که طی تصمیمی به صورت جهادی اجرا شد. 

رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: 5 نوع روغن پالم وارداتی داریم که نوعی از آن دارای اسید چرب اشباع 90 درصد و نوع دیگر آن دارای اسید اشباع 35 درصد است. ما میزان واردات نوع دوم را افزایش و نوع مضر آن را کاهش دادیم، معتقدم از این تیتر سازی‌های غلط و گمراه کننده باید جلوگیری شود. 

دستاوردهای ایران در زمینه کاهش بیماری‌های غیرواگیر به کمک اصلاح تولید محصولات غذایی معرفی می‌شود

دیناروند در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 16 اکتبر روز جهانی غذا است افزود: هر ساله در ایران با کمک دست‌اندرکاران در این روز مراسم باشکوهی در سراسر کشور به ویژه تهران برگزار می‌شود و از افرادی که به نفع سلامت مردم فعالیت می‌کنند تقدیر به عمل می‌آید. امسال نیز در دهمین دوره این جشنواره نشان ایمنی سلامت یا سیب سبز به فرآورده‌های سلامت محور اعطا می‌شود. 

وی بیان کرد: ‌سیب سبز نشان از کاهش نمک،‌ شکر، چربی در هر فرآورده‌ای دارد که مردم می‌توانند به آن اعتماد کنند. سلامت محوری علاوه بر کاهش شکر، نمک و چربی به معنای حذف اسیدهای چرب ترانس در فرآورده‌های غذایی است. از طرفی در چهارچوب سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر به کاهش حداقل 30 درصد نمک و شکر در فرآورده‌ها متعهد شدیم.

دیناروند یادآور شد: کشور ما از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان کشوری الگو معرفی شده و به چند اجلاس بین‌المللی دعوت شده است، هفته آینده سازمان غذا و دارو گفتگویی جهانی در خصوص کاهش بیماری‌های غیرواگیر و معرفی دستاوردهای ایران دارد از طرفی یک ماه و نیم دیگر نیز در یک همایش معتبر دستاوردهای کشور ما در این زمینه معرفی می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: