کد خبر: ۱۲۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>لایحه درمان اوباما (Obamacare) بیمار است و برای بقا نیازمند تغییر است. تصور می‌شد کشمکش پر افت‌وخیز برای آنکه همه آمریکایی‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند با عملی شدن لایحه درمانی اوباما بعد از 75 سال بالاخره پایان یافته است.
به گزارش شفا آنلاین،  به جای آن، دردسرهای این قانون تنها توانست نقطه‌ای باشد برای ادامه کار، یعنی برای یک نظام بهداشت و درمان باثبات. با توجه به کمبود رقابت در بازارهای بیمه‌های آنلاین قانون بهداشت و درمان، هیلاری کلینتون، اوباما و بسیاری از اعضای حزب دموکرات برعکس حزب رقیب، خواهان افزایش مداخله دولت شدند نه کاهش آن.

       «رئیس‌جمهوری که در آستانه ترک کاخ سفید قرار دارد، هم‌حزبی وی که سودای جانشینی او را در سر می‌پروراند و نزدیک به نیمی از اعضای سنا در پی تدوین پیش‌نویس برنامه سلامت جدید با حمایت دولت به نام «گزینه عمومی» هستند که انتخاب‌های بیشتری را با حمایت دولت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. جمع چشمگیری از دموکرات‌ها که برنی سندرز در جلسات مقدماتی برای آن‌ها صحبت کرد، معتقد به‌نوعی نظام تک‌پرداخت‌کننده هستند که بتواند مانند مدیکر(Medicare)، بیمه سالمندان، برای همه مردم باشد.

       دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان از سویی دیگر، خواهان کاهش مداخله دولت، کاهش قوانین کشوری در این ‌مورد و در پی سازوکارهایی هستند تا بیمه‌نامه‌ها ارزان‌تر شوند و گزینه‌های غیرضروری نتواند در دسترس مردم قرار گیرد. ترامپ، به‌عنوان‌مثال، استفاده‌های بیشتر از حساب‌های پس‌انداز سلامت را تشویق می‌کند که به بیمه‌گذاران امکان می‌دهد بیمه‌نامه‌های خود را بین ایالت‌ها به فروش برسانند و به مردم نیز اجازه می‌دهد کسورات مالیاتی خود را صرف پرداخت حق بیمه کنند.

       برآمدن چنین پیشنهادهای ناهمگونی ریشه در یک حقیقت دارد: دستاوردهای داخلی قانون اوباما برای بقا باید تغییر کنند. هردو حزب متفق‌القول هستند که برای بسیاری از مردم برنامه‌های فردی سلامت در بازارهای بیمه هنوز گران و دسترس‌ناپذیر هستند.

       «بازارهای کارفرمایان تا حد زیادی ثبات دارند، اما در بازارهای بیمه‌های فردی اصلا حس ثبات دیده نمی‌شود. در بسیاری از ایالت‌ها بازارهای فردی مثل میدان جنگ هستند.» این‌ها صحبت‌های جانت تراتوین، از مدیران ارشد انجمن ملی بیمه‌گران سلامت است که بیش از 100 هزار کارگزار و واسطه کارشناس بیمه سلامت را نمایندگی می‌کند. باراک اوباما که خود سبب شد 20 میلیون آمریکایی تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرند، در ماه جولای سال جاری اذعان کرد: «کارهای بیشتری برای اصلاح نظام سلامت و درمان باید انجام گیرند.»

       رئیس‌جمهور در نشریه انجمن پزشکی آمریکا می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز درگیر پرداخت ویزیت‌های پزشکان و داروهای تجویزشده، پوشش فرانشیزها یا پرداخت صورت‌حساب‌های ماهانه بیمه خود هستند.» دونالد ترامپ می‌گوید: «کنگره باید به‌صورت کامل اوباماکر را لغو کند.» جمهوری‌خواهان کنگره هم بارها برای این کار تلاش کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد دست‌کم بخشی از این قانون جای پای محکمی پیدا کرده است. مثلا یکی از موادش که می‌گوید بیمه‌گذار حق ندارد به دلیل وضعیت پزشکی فرد یا سابقه وی از بیمه کردن او خودداری کند، امروز به‌طور گسترده مورد قبول واقع شده است. امروز دموکرات‌ها مانند 9 سال قبل از طرف خود سخت موافق مداخله مستقیم دولت در بازار سلامت و درمان و گزینه بیمه عمومی هستند.

       ریچارد کزچ که در سال 2009 و 2010 جنبشی اجتماعی را در حمایت از لایحه درمان قابل‌خرید (اوباماکر) رهبری کرده بود، امروز می‌گوید: «حامیان گزینه عمومی هشدار داده بودند که به شرکت‌های خصوصی بیمه نمی‌توان برای تدارک پوشش بیمه معتبر یا کنترل قیمت‌ها اعتماد کرد. ریزش تعداد بیمه‌گذاران نشان داد آن هشدارها بی‌مورد نبوده است.»

        پانزده سپتامبر سناتور دموکرات، جف مرکلی، قطعنامه‌ای را برای گزینه عمومی پیش کشید. این طرح توانسته 320 حامی در سنا پیدا کند. مرکلی می‌گوید: «باید رقابتی درگیرد تا هریک و همه تبادلات موفق صورت پذیرد.»

       همان طور که پیش از تصویب قانون هم شاهد بودیم، لابی‌‌گران کارکشته شرکت‌های خصوصی بیمه از هیچ تلاشی برای عقیم کردن لایحه فروگذار نکردند. گروه تجاری اصلی صنعت بیمه، برنامه بیمه سلامت آمریکا، معتقد است «گزینه عمومی» ربطی به ثبات تبادلات پولی ندارد و در یک اقدام عاجل خردمندانه گروه از شرکت‌های عضو خواسته است تا علیه قطعنامه مرکلی لابی کنند. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه هم عقیده دارند برنامه گزینه عمومی فقط مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند. آن‌ها می‌خواهند مداخله دولت در امر درمان را تا حد امکان کمتر کنند و می‌گویند به دلیل احکام دولتی و عدم انعطاف‌پذیری اوباماکر در حال فروپاشی است.

       ترامپ در برابر دموکرات‌ها مجموعه‌ای از سیاست‌های محافظه‌کارانه را پیشنهاد می‌کند که همسو با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان‌ است و از سوی اتاق فکر جاهایی مانند بنیاد هریتیج یا موسسه سرمایه‌گذاری آمریکا پیش‌ازاین ارائه شده بود، اما دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند این پیشنهادها نمی‌تواند جای لایحه جامع درمان ارزان‌قیمت اوباما را بگیرد.

       ترامپ می‌خواهد الزامات اینکه هر آمریکایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، را از بین ببرد. وی برای افزایش رقابت شرکت‌ها را تشویق به فروش بیمه‌نامه به ایالت‌ها می‌کند و تصمیم دارد در صورت بردن انتخابات، مدیکید (Medicaid)، بیمه نیازمندان آمریکا، را که اکنون محدودیتی برای افراد تحت پوشش خود ندارد به‌صورت یک مجموعه محدود درآورد و به هر ایالت مقداری پول برای افراد کم‌درآمد اختصاص دهد.

       ساختار اصلی اوباماکر برای شرکت‌های خصوصی بیمه به نظر امیدبخش بود و شاید به همین دلیل توانست بعد از چندین دهه از سد لابی شرکت‌های خصوصی بیمه و سایر شرکای قدرتمند درمان بگذرد، اما امروز کارشناسان عقیده دارند که راه پر افت‌وخیز پوشش همگانی بیمه سلامت در آمریکا هنوز به پایان نرسیده است.
منبع: New York Times
ترجمه: مرجان یشایایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: