مسئول دبیرخانه تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه 4 علوم پزشکی کشور تدوین و بازنگری کوریکولومهای آموزشی را از دیگر برنامههای مشترک عنوان کرد و گفت: بسیاری از کوریکولومها تا مدتها و گاهی حدود 10 سال بازبینی نشده بود که در این راستا نیز اقدامات خوبی انجام شد.ه است
سیاحبرگرد مأموریت دیگر را بینالمللیسازی دانشگاهها عنوان کرد و افزود: در این برنامه هدف این است که دانشگاه در سطح منطقه و جهان شناخته شود و زمینه مناسبی ایجاد کنیم تا کشورهای دیگر بتوانند از تواناییهای دانشگاه استفاده کنند و در نهایت دانش آموزش پزشکی خود را بفروشیم، زیرا در حال حاضر حوزه آموزش پزشکی یک مارکتینگ درآمدزا در دنیا محسوب میشود.
وی با بیان اینکه در این راستا دانشگاه باید اعتبارسنجی بینالمللی خود را بهدست آورد، گفت: در این حوزه نیز پیشرفتهای خوبی انجام شده و فرصتهایی نیز در ارتباط با کشورهای حوزه خلیجفارس و عراق برای دانشگاه فراهم است. دانشگاه باید با اجرای این مأموریت معیارهای اعتبارسنجی را در سطح بینالمللی کسب کند.
مدیر EDC دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز ادامه داد: تلاشهای خوبی انجام شده است، شاید نتوانیم دانشجوی تخصص از کشورهای دیگر جذب کنیم اما در بسیاری از رشتهها میتوان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد را جذب کرد که بسیار سریعتر این مسیر را پیش ببریم.
سیاحبرگرد همچنین به مأموریتهای اختصاصی قطب چهار اشاره و تصریح کرد: در حوزه آلودگی هوا قرار است یک آزمایشگاه مرجع برای سنجش آلودگی هوا احداث شود. در مأموریت ناباروری نیز جلسات تخصصی با حضور متخصصانی از کل کشور در حال پیگیری است. همچنین در مأموریت سرطان خون پیشرفتهای خوبی انجام و ویدئوکنفرانسهایی در سراسر کشور برگزار شده است.
وی با تصریح بر اینکه قطبها در حوزه مأموریتهای اختصاصی به عنوان یک مغز متفکر برای کل کشور تصمیمگیری میکنند، خاطرنشان کرد: در قطب 4 نیز در حوزه این سه مأموریت اختصاصی برای همه کشور تصمیمگیری میشود که با وجود آن، هدف وزارت بهداشت برای تمرکززدایی در حال تحقق است.
مسئول دبیرخانه تحول آموزش و آمایش سرزمینی منطقه چهار علوم پزشکی کشور با بیان اینکه این مأموریتها نقطه پایان نداشته و به طور مداوم در حال پیشرفت و ارتقا است، افزود: در واقع هر قطب به عنوان دبیرخانه دائمی فعالیت میکند و برای اجرای هر مأموریت نیز کمیتههایی را تشکیل میدهد.
سیاحبرگرد همچنین در خصوص برخی دیدگاهها مبنی بر شکست طرح تحول سلامت در حوزه آموزش پزشکی به دلیل تمرکز این طرح بر بخش درمان، عنوان کرد: سرمایهگذاریهای فکری و حرکتهایی که در زمینه آموزش انجام میشود، به گونهای نیست که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده باشد، اما طرحهایی که در زمینه سلامت وجود دارد هم دارای برنامههای طولانیمدت و هم راهبردهای کوتاهمدت است و به همین دلیل بیمار همان لحظه میتواند آثار آن را احساس کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که حوزه آموزش در طولانیمدت جواب خواهد داد؛ به طور مثال بینالمللیسازی دانشگاه در یک برهه کوتاه محقق نمیشود و باید ابتدا زمینهها و بسترهای لازم برای اجرای کار فراهم شود. در واقع با توجه به اینکه برنامههای آموزشی، بنیادی و زیرساختی هستند، دیرتر به چشم میآیند و یا گاهی ممکن است اصلاً اثر محسوسی نداشته باشند اما این برنامهها پس از فارغالتحصیلی دانشجویان اثر خود را در حوزه سلامت نشان خواهد داد.
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور افزود: در حال حاضر بسیاری از کوریکولومهای آموزشی به طور کامل بازنگری شده و در حال اجرا هستند، به طور مثال طرحی به نام ادغام، تدوین و اجرا شده است که طی آن دانشجوی پزشکی دروس پایه و بالینی را به طور همزمان میگذراند که پیش از این امکان چنین چیزی وجود نداشت.
سیاحبرگرد تصریح کرد: همچنین در حوزه آموزش مجازی بعد از اجرای طرح تحول، اساتید موظف شدند در بسیاری از درسها حداقل چهار جلسه کلاس را به صورت مجازی و ویدئوکنفرانس ارائه دهند. این طرح همه مقاطع را در بر میگیرد.