کد خبر: ۱۲۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 12
شفا آنلاین>سلامت>امروزه دنبال کردن طیف وسیعی از اطلاعات در مورد انواع مختلف داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال‌های اضطرابی و عوارض جانبی آنها به دلیل تنوع بالای این داروها مشکل است.
به گزارش شفا آنلاین، "کلونازپام" و "آلپرازولام" دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین داروهای ضد اضطراب هستند و اگرچه هر دوی آنها برای درمان بیماری‌های مشابه کاربرد دارند اما به دلایل مختلف با یکدیگر متفاوت نیز هستند.

سایت مدیکال دیلی در مقاله‌ای به توضیح مختصری درباره تفاوت‌های بین این دو داروی پرمصرف پرداخته است:

کلونازپام و آلپرازولام (زاناکس) هر دو در گروه "بنزودیازپین‌"ها قرار دارند که به طور معمول برای درمان اختلال‌های اضطراب تجویز می‌شوند. هر دوی این ها داروهای کندساز سیستم اعصاب مرکزی هستند که از طریق تاثیرگذاری بر نوعی انتقال‌دهنده‌ عصبی در مغز به نام "گاما آمینوبوتیریک اسید" (GABA) عمل می‌کنند.

این داروها موجب می‌شوند تکانه‌های عصبی در سراسر بدن کند شود و در نتیجه تاثیرات آرام سازی به همراه دارد.

با این حال یکی از تفاوت‌های اصلی در دو داروی کلونازپام و آلپرازولام این است که داروی نخست اغلب برای درمان اختلال‌های تشنج و بیماری‌های دیگر همچون ام اس و صرع تجویز می‌شود. همچنین تفاوت دیگر این است که داروی آلپرازولام تنها برای چند ساعت کوتاه تاثیرگذار خواهد بود در حالی که داروی دیگر تاثیر بلندمدت‌تری دارد.

از سوی دیگر آلپرازولام نسبت به دیگر انواع بنزودیازپین بیشتر تجویز می‌شود. این نوع از داروها به خصوص برای درمان افراد مبتلا به حمله‌های ترس موثر است و کمک می‌کند فرد بلافاصله پس از شروع حمله آرام شود.

مصر این دو دارو نیز همچون تمامی انواع بنزودیازپین‌ها با عوارض جانبی همراه است و می‌تواند در فرد احساس گیجی، حساس شدن، مشکلات تمرکز بوجود آورد و همچنین اعتیادآور هستند. علاوه بر این در صورتی که این داروها به غیر از روشی که پزشک تجویز کرده مصرف شوند می‌تواند در توانایی گفتار، هماهنگی اعضای بدن، حافظه و تمرکز مشکلاتی بوجود آورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: