کد خبر: ۱۲۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 11
شفا آنلاین>اجتماعی> مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران انگلیسی نشان می دهد که کار شبانه ارتباطی با افزایش احتمال بروز سرطان و به ویژه سرطان پستان ندارد. این مطالعات نظریات پیشین را که احتمال افزایش خطر سرطان به دلیل کار شبانه را مطرح می کرد، نقض می کند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهش های جدید انجام شده توسط هیات بهداشت و امنیت بریتانیا  British Health and Safety Executive که با همکاری مرکز مطالعات سرطان و شورای پزشکی بریتانیا انجام شده است نشان می دهد کار در شیفت های شبانه ارتباط ی با افزایش خطر سرطان و به ویژه سرطان پستان در زنان ندارد.

در این پژوهش اطلاعات مرتبط با 1 میلیون و 400 هزار زن که در مطالعات مختلفی در کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، سوئد و هلند مورد بررسی قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل شد که می توان آن را یکی از گسترده ترین مطالعات علمی انجام گرفته در این حوزه دانست.

با بررسی های انجام شده و مقایسه آمار ابتلا به سرطان پستان در بین زنان مختلف ، مشخص شد که کار در ساعات شبانه به هیچ عنوان تغییری در احتمال بروز سرطان پستان ایجاد نمی کند. البته باید توجه داشت که این موضوع به منزله بی خطر بودن کار شبانه محسوب نشده و عوامل خطرزای متعددی تاکنون در ارتباط با کار در ساعات شبانه و بیدار بودن در طول شب، شناسائی شده است.

دکتر روت تراویس سرپرست این تیم پژوهشی و محقق واحد اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه آکسفورد در رابطه با یافته های این تحقیق اعلام کرد: ما در بررسی های خود دریافتیم که کار در شیفت شبانه ارتباطی با افزایش خطر ظهور سرطان پستان نداشته و این موضوع حتی در زنانی که برای مدت زمانی طولانی در مشاغلی به خدمت مشغولند که ساعات شبانه را در بر می گیرد نیز صدق نمی کند.

پرفسور آندرئو کوران پژوهشگر ارشد هیات بهداشت و امنیت بریتانیا نیز در این رابطه گفت: با بررسی های انجام شده و مقایسه آمار ابتلا به سرطان پستان در بین زنان مختلف ، مشخص شد که کار در ساعات شبانه به هیچ عنوان تغییری در احتمال بروز سرطان پستان ایجاد نمی کند. البته باید توجه داشت که این موضوع به منزله بی خطر بودن کار شبانه محسوب نشده و عوامل خطرزای متعددی تاکنون در ارتباط با کار در ساعات شبانه و بیدار بودن در طول شب، شناسائی شده است.

گفتنی است این پژوهش در پی بررسی صحت تحقیقات دیگری انجام شده بود که طی آن آژانس بین المللی پژوهش های سرطان در سال 2007 میلادی اعلام کرده بود کار در شیفت شبانه سبب بروز طیفی از سرطان ها از جمله سرطان پستان می شود. در این مطالعات به موضوع تغییر ساعت بیولوژیکی بدن و خطرات ناشی از آن نیز پرداخته شده بود. در مطالعات پیشین، پژوهش تنها روی حیوانات در آزمایشگاه انجام شده بود اما در مطالعات جدید از اطلاعات مربوط به افراد شاغل در کارهای شبانه استفاده شده است.

برچسب ها: شیفت شبانه ، کار ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: