یکی از اصول اولیه سیاست اقتصادی توجه به توان ملی و محلی است مثلا کشوری که نیاز به خرید سلاح داشته باشد ضربه پذیر است اما تولید کننده سلاح یک برگ
برنده است در مقیاس انرژی در دهه گذشته اروپا و آمریکا محتاج انرژی بودند لذا
عربستان برگ برنده بود ولی امروز انرژی های جایگزین محلی این کشور را از رتبه
اهمیت بالا خارج کرده است. چون برق هسته ای انرژی باد دریا خورشیدی و غیره در محل
تولید می شود دیگر نیازی نیست از آن طرف دنیا وارد شود.
آنچه میخواهم بگویم در یک
جمله آن است که اقتصاد مقاومتی یک اصل اقتصادی در خانواده محله شهر کشور و جهان
است و همه مردم دانای دنیا بدان توجه دارند. آنچه به ما بیشتر مربوط می شود بعنوان
کشوری با استراتژی استقلال کامل ساخت زیر بنای اقتصادی است که در آینده از گزند
بحرانهای ناخواسته خارجی امن باشیم و برای رسیدن به آن باید از خودمان خانواده مان
و شهر و روستای مان آغاز کنیم . خوشبختانه با همه ناملایمات و فشارهای خارجی هنوز
مردم به تولیدات داخلی باور دارند در یک نظر سنجی با مقیاس شهری کوچک می توان به
آمار واقعی تری دست یافت لذا در یک شهر 15000نفری زواره در استان اصفهان دست به
ارزیابی زدیم تا نظر واقعی مردم را نسبت به اقتصاد مقاومتی و چگونگی اجرای آن جویا
شویم.
با نگاهی عمیق به نتایج زیر خواهید فهمید با توجه به همه فشارهای روانی و اقتصادی هنوز بیش از نیمی از جمعیت آماری اقتصاد مقاومتی را راهکار واقعی نجات کشور از مشکلات می بینند و باید از این فرصت استفاده کرد تا با برنامه های کاربردی بدور از سو استفاده سودجویان به نتایج دلخواه برسیم در این راه قانونمند کردن فعالیتهای اقتصادی و سرعت بخشیدن به قوانین دست و پا گیر تولید کننده را حمایت خواهد کرد .
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- میزان ملی گرایی مصرفی
میانگین ملی گرایی مصرفی نمونه بررسی شده، 91/4 می باشد و چون بازه تغییرات آن از عدد یک تا هفت است و حد متوسط ملی گرایی مصرفی عدد چهار است در نتیجه ملی گرایی مصرفی در نمونه بالاتر از حد متوسط است.(4< 91/4) (جدول 1)
به عبارت دیگر میانگین ملی گرایی مصرفی نمونه بررسی شده، 47/83 (47/83=17×91/4) و چون حداقل امتیاز قابل اکتساب به این متغیر 17 و حداکثر آن 119 می باشد، بیانگر آن است که ملی گرایی مصرفی بالاتر از حد متوسط است. (68<47/ 83)
جدول 1- میزان ملی گرایی مصرفی نمونه آماری
انحراف معیار |
مد |
میانه |
میانگین |
تعداد نمونه |
21856/1 |
00/4 |
1765/5 |
9141/4 |
261 |
جدول 2- پراکندگی نمونه آماری بر اساس میزان ملی گرایی مصرفی
درصد |
فراوانی |
ملی گرایی مصرفی |
3/25 |
66 |
ملی گرایی مصرفی کم |
7/74 |
195 |
ملی گرایی مصرفی زیاد |
0/100 |
261 |
کل |
همان طور که در جدول 2 مشاهده می شود 25 درصد مصرف کنندگان از گرایش ملی گرایی مصرفی کم (پایین تر از حد متوسط) برخوردارند و در مقابل 75 درصد مصرف کنندگان از گرایش ملی گرایی مصرفی بالا (بالاتر از حد متوسط) برخوردارند.
در جدول 3، 17 سؤال مربوط به متغیر ملی گرایی مصرفی به تفکیک بر حسب میانگین از بالا به پایین رتبه بندی شده است.
جدول 3- رتبه بندی سؤالات ملی گرایی مصرفی
شماره سؤال |
شرح سؤال |
میانگین |
انحراف معیار |
3 |
خرید محصولات ایرانی، کمک به اشتغال کارکنان ایرانی است. |
0345/6 |
33112/1 |
16 |
ما باید در تولید محصولات موردنیاز به خودکفایی برسیم. |
7893/5 |
58771/1 |
6 |
باید محصولات تولید شده در ایران را بخریم به جای اینکه اجازه دهیم کشورهای دیگر از طریق ما ثروتمند شوند. |
5632/5 |
57408/1 |
4 |
در هنگام خرید، محصولات ایرانی باید اولین و مهمترین اولویت باشند. |
4330/5 |
54432/1 |
1 |
مصرف کنندگان ایرانی همیشه باید محصولات ایرانی را به جای محصولات وارداتی بخرند. |
2644/5 |
76151/1 |
12 |
ممکن است با خرید محصولات ایرانی هزینه بیشتری بپردازیم اما ترجیح می دهم از تولید محصولات ایرانی حمایت کنم. |
0192/5 |
60636/1 |
2 |
تنها محصولاتی که در ایران تولید نمی شوند باید وارد شوند. |
0153/5 |
62663/1 |
8 |
مبادله یا خرید کالاهای کشورهای دیگر می بایستی خیلی کم باشد مگر در مواقع ضرورت. |
9387/4 |
73096/1 |
9 |
ایرانی ها نمی بایستی محصولات خارجی را بخرند، چون به کسب و کار در ایران صدمه می زند و منجر به افزایش بیکاری می شود. |
8582/4 |
72064/1 |
11 |
دولت باید در مورد ورود کلیه محصولات خارجی محدودیت هایی اعمال کند. |
8544/4 |
77208/1 |
10 |
یک ایرانی وطن پرست می بایستی همیشه محصولات ایرانی را بخرد. |
8506/4 |
79441/1 |
7 |
محصولات ایرانی همیشه بهترین گزینه برای خرید هستند. |
5824/4 |
84545/1 |
17 |
مصرف کنندگان ایرانی که محصولات خارجی را می خرند مسئول بیکاری هموطنانشان هستند. |
4368/4 |
915773/1 |
14 |
عوامل زیاد باید بر محصولات خارجی اعمال شود تا ورودشان به کشور کاهش یابد. |
3946/4 |
85882/1 |
13 |
نباید به خارجی ها اجازه داد محصولات خود را در بازار ما عرضه کنند. |
2261/4 |
90310/1 |
15 |
خرید محصولات خارجی، نوعی بیگانه گرایی است. |
1801/4 |
95186/1 |
5 |
خرید محصولات خارجی، یک عمل ضد ایرانی است. |
0996/4 |
89474/1 |