کد خبر: ۱۲۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران عنوان کرد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: در صورت راه‌اندازی طرح دندانپزشک خانواده بسیاری از ضایعات دندانی را در همان مراحل اولیه کشف و پیشگیری می‌شد و مردم با هزینه‌های گزاف دندانپزشکی روبرو نمی‌شدند.

به گزارش شفاآنلاین : وقارالدین اخوان رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در نشست تخصصی انجمن دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: شاندزهمین کنگره متخصصین دندانپزشکی ایران در حال برگزاری است این کنگره همیشه سیر صعودی داشته و موفقیت آن سبب شده که رشته‌های دیگر پزشکی برای بحث‌های عملی ما حضور یابند. با افزایش متخصصین ترمیمی تصویب شد شعبه‌هایی در استان‌های دیگر بوجود آوریم که اصفهان اولین استان در این زمینه خواهد بود. این کار ما سبب تمرکززدایی از مرکز خواهد شد.

وی گفت: دندانپزشکی ترمیمی یک رشته مادر است و باید جایگاه واقعی خود را در بین مردم پیدا کند. متخصصین ترمیمی می‌توانند زوایای اولیه دندانی را کشف کنند هرچه ضایعات در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان بهتر و  با هزینه کمتر صورت می‌گیرد همچنین نگهداری دندان در مراحل بعدی بهتر خواهد بود.

رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: اگر طرح دندانپزشک خانواده در کشور ما راه‌اندازی شود بزرگترین خدمت را به مردم کرده‌ایم و جز این طرح هیچ راهکاری نمی‌تواند جلوی ضایعات دندانی در کشور را بگیرد.

اخوان گفت: گرانی در دندانپزشکی زمانی مطرح می‌شود که دندان‌ها را از دست بدهیم و به درمان‌های غیرمستقیم روی آوریم. ما در ایران لابراتوارهای مجهز و تکنسین ماهر بسیار کم داریم و هزینه‌های هنگفت دندانپزشکی به این خرج‌های لابراتواری برمی‌گردد.

وی افزود: باید این فرهنگ در بین مردم ما جا بیفتد که با مراجعه دوره‌ای منظم به دندانپزشک دندان‌های خود را چک کنند زیرا هیچ فاکتوری مثل معاینات دوره‌‌ای نمی‌تواند کمک کننده باشد. مراجعه سالیانه به دندانپزشک از مشکلات و هزینه‌های بعدی می‌کاهد.

رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: متاسفانه در کشور ما با آمدن درمان‌ و روش‌های جدید مسائل ساده را فراموش می‌کنیم مثلا هم  اکنون اهمیت دادن به سفیدی و زیبایی دندان‌ها باعث شده مردم پوسیدگی آنها را از یاد ببرند.

وی خبر داد: پایشی که از وضعیت مردم ایران در دندانپزشکی از سال 91 شروع کرده‌ایم و این طرح حدود 5 تا 10 سال طول می‌کشد که به وسیله آن می‌خواهیم به یک وضعیت دهان و دندان جامعه برسیم.

اخوان گفت: بیمه باید در همه رشته‌های پزشکی حضور یابد و باید چارچوب درستی در زمینه مسئولیت‌های آن داشته باشیم. دندانپزشکی نیز نمی‌تواند بدون حضور بیمه‌ها کار را پیش ببرد. اگر بتوانیم مسئله ورود افراد خیر را به این قضیه باب کنیم بسیار کار بزرگی کرده‌ایم.

رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران گفت: هم ا کنون ثابت شده که بیماری‌های دهان و دندان نقش پررنگی بر روی سلامت عمومی مردم دارند اگر به بیماری‌های دهان رسیدگی شود از بیماری‌های دیگر نیز جلوگیری می‌شود. قبل از انقلاب کشور ما پر از دندانپزشک‌های بنگلادشی بود اما خوشبختانه هم اکنون تعداد متخصصان دندانپزشک ما بسیار قابل توجه است و مقالات و مجلات علمی نیز در این زمینه زیاد است که این خود نقطه عطف این مسئله است.

وی گفت: طبق یک ارزیابی ملی که در سال 91 انجام شد تعداد کودکانی که در سن 5 تا 6 سالگی قرار داشتند تعداد زیادی دندان پوسیده و از دست رفته داشتند که این نشان دهنده ضعف و ناآگاهی مردم در این زمینه است. باید دانست دندان‌های شیری راهنمای دندان‌های دائمی هستند. اگر این دندان‌ها زود از بین روند دندان‌های دائمی رویش مناسبی نخواهند داشت و فرد مجبور می‌شود در سنین بالاتر به ارتودنسی روی آورد.

اخوان گفت: خوشبختانه سه دوره است که شروع به استفاده از فلوراید در بچه‌های کلاس پنجم و ششم کرده‌ایم. هیچ ماده‌ای بهتر از فلوراید جلوی پوسیدگی را نمی‌گیرد و  استحکام دندان‌ها را سبب نمی‌شود. در یک فاصله 6 ماهه این طرح انجام شد و هم اکنون در حال اجرای فاز سوم آن هستیم. این کار از طریق تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفته است.

رئیس کنگره تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران افزود: فلوراید اگر توسط کودک بلعیده شود خطر مسمومیت را به همراه دارد به همین دلیل برای کودکان زیر 6 سال توصیه می‌شود که از خمیر دندان‌های دارای فلوراید بسیار کم استفاده کنند یا این کار با راهنمایی والدین صورت گیرد. همچنین باید دانست فلوراید آب آشامیدنی اگر از درصد خاصی بالاتر رود به مینای دندان آسیب می‌رساند و ما در ا ستان بوشهر نواحی را داریم که درصد فلوراید آب آنها بالاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: