کد خبر: ۱۲۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>سلامت> آسیب شبکه گردنی یا براکیال یا فلج اِرب از بیماری‌های مهم سیستم اسکلتی انسان در زمان کودکی بوده و وظیفه درمان‌های جراحی و غیرجراحی بیمار مبتلا، بر عهده پزشک ارتوپد است.
به گزارش شفا آنلاین،در هر هزار تولد، 2-1 نوزاد دچار این آسیب می‌شود. اغلب این نوزادان خودبه‌خود خوب می‌شوند.


آناتومی شبکه بازویی یا براکیال
       شبکه براکیال از تعدادی عصب تشکیل شده که در ناحیه گردن قرار دارند. به‌طور ساده می‌توان گفت ریشه‌های عصبی از نخاع گردنی خارج می‌شوند. سپس به یکدیگر پیوسته و اتصالاتی را مانند یک شبکه در محل اتصال گردن به تنه و زیر ترقوه به‌وجود می‌آورند که به آن شبکه بازویی یا شبکه براکیال می‌گویند. اعصابی که از این شبکه خارج می‌شوند در تمام اندام فوقانی منتشر شده و موجب حس و حرکت آن می‌شود.

علت فلج زایمانی
       بعضی اوقات زایمان به سختی انجام می‌شود. مثلا وقتی نوزاد خیلی بزرگ است یا وقتی با پا به دنیا می‌آید یا وقتی روند زایمان خیلی طولانی می‌شود. گاهی اوقات ماما برای اینکه نوزاد زودتر به‌دنیا بیاید کشش زیادی به نوزاد وارد می‌کند تا زودتر او را از کانال زایمانی عبور دهد. در این اوقات ممکن است گردن نوزاد با کشش زیادی به‌شدت به یک طرف منحرف و کشیده شود. براثر این کشش اعصاب شبکه گردنی کشیده شده و این کشیده شدن موجب صدمه و آسیب به عصب می‌شود.

       در اغلب اوقات اعصابی که در قسمت‌های بالاتر این شبکه قرار دارند کشیده می‌شوند و حالت فلجی را به‌وجود می‌آورند که به آن فلج اِرب Erb’s palsy می‌گویند. در این حال کودک نمی‌تواند بازویش را حرکت دهد ولی انگشتان دستش را می‌تواند حرکت دهد. اگر هم اعصاب بالا و هم اعصاب پایین شبکه براکیال دچار کشش و آسیب شوند به آن آسیب کلی شبکه براکیال می‌گویند.

تشخیص فلج زایمانی
       فلج زایمانی ممکن است با بیماری‌های زیر اشتباه شود و برعکس، بیماری‌های زیر هم ممکن است با فلج زایمانی اشتباه شوند:
شکستگی ترقوه
شکستگی شانه
شکستگی بازو
عفونت مفصل شانه.

انواع آسیب شبکه بازویی و علائم آن
       آسیب‌های شبکه بازویی را در کودکان برحسب مکانیسم و شدت آسیب یا برحسب نوع ریشه‌های عصبی که آسیب دیده‌اند به صورت‌های زیر تقسیم می‌کنند

انواع آسیب شبکه بازویی بر حسب شدت ضایعه
اعصاب شبکه گردنی به چهار صورت ممکن است آسیب ببینند. ممکن است در بعضی افراد بیش از یک صورت آسیب وجود داشته باشد. این اشکال عبارتند از:
        بر اثر کشش، عصب فقط کشیده می‌شود ولی پاره نمی‌شود. این نوع شایع‌ترین نوع است. به این نوع آسیب نوروپارکسی Neuropraxia می‌گویند. خوشبختانه این دسته از آسیب‌ها به‌طور خودبه‌خودی در عرض سه ماه بهبود می‌یابند.
        بر اثر کشش، در اعصاب کمی پارگی ایجاد شده و بافتی در بین اعصاب شبکه بوجود می‌آید که آن را نوروما Neuroma می‌نامند. در این نوع آسیب بهبودی خودبه‌خودی نسبی است.
        بر اثر کشش، اعصاب شبکه کاملا پاره شده و از هم جدا می‌شوند. این آسیب‌ها بهبود نمی‌یابند.
        بر اثر کشش ریشه عصبی قبل از اینکه شبکه‌ای را تشکیل دهد و در هنگاه خروج از نخاع از آن کنده می‌شود. این نوع بدترین نوع آسیب است.
ادامه دارد...

مهرداد منصوری
متخصص ارتوپدی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: