کد خبر: ۱۲۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>اجتماعی> ناهیدخداکرمی، رئیس انجمن مامایی ایران به بیان اهمیت و نقش زایمان طبیعی و نقش سیاست‌گذاری‌های کلان در ترویج آن پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
نقش زایمان طبیعی در سلامت مادر و جنین چیست؟
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     فیزیولوژی بدن زنان طوری طراحی شده و علم هم آن را تایید کرده است که پروسه زایمان باید خود به خود آغاز شود. در اواخر بارداری تغییراتی به واسطه همکاری مادر جنین و جفت ایجاد شده و پدیده‌ای به وجود می آید که منجر به تکامل جنین و بعد شروع پروسه زایمان می‌شود. این پروسه در نهایت با فرمان مغز و با ترشح هورمون اکسی‌توسین به سرانجام می‌رسد و درد زایمان آغاز می‌شود. نکته اینجا است که علاوه بر زایمان سالم‌تر برای مادر، نوزاد نیز خودش را با محیط بیرون تطبیق می‌دهد. یعنی پروسه زایمان زندگی خارج از رحم را برای نوزاد آسان می‌کند. مادر و نوزاد لازم است روند زایمان را به صورت طبیعی تجربه کنند. با عمل سزارین یک مقطع با ارزش از زندگی مادر و جنین را حذف کرده‌ایم.

کودکانی که با سزارین متولد می‌شوند، دچار چه مشکلاتی می‌شوند؟
       هورمون‌هایی که در زمان زایمان ترشح می‌شود، در شخصیت آینده نوزاد و ارتباط عاطفی مادر و نوزاد و حتی شیردهی موفق مادر موثر است. وقتی نوزاد از کانال زایمان عبور می‌کند، مایعاتی که در زندگی داخل رحم با تنفس از کیسه آب وارد ریه‌ها شده، طی زایمان طبیعی از ریه خارج می‌شود. بنابراین نوزاد به راحتی تنفس می‌کند. اما در سزارین 15 ساعت طول می‌کشد، تا این مایع از ریه نوزاد خارج شود. لذا اغلب نوزادان سزارینی نیاز به احیا و ساکشن مایعات از ریه دارند. ابتلا به آسم و بیماری‌های ریوی در این دسته نوزادان بیشتر است. کودکانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، در معرض چاقی، کم‌خونی، دیابت و حتی بیماری‌هایی نظیر اوتیسم و بیش فعالی نیز قرار می‌گیرند. مادری که سزارین می‌کند، علاوه بر عوارض جراحی، خون بیشتری از دست داده و در حاملگی‌های بعدی جفت ممکن است در محل زخم سزارین بچسبد و در بارداری بعدی خونریزی داخلی رحم و از دست دادن رحم را منجر شود. در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین مشکل ما برای سزارین‌های تکراری همین موضوع است.

چند درصد از زنان نیاز به سزارین پیدا می‌کنند؟
       به طورکلی تنها 15 درصد مادران به عمل سزارین نیاز پیدا می‌کنند. درحال حاضر بیش‌از 50 درصد زایمان‌ها به روش سزارین است.

نقش سیاست‌های کلان در ترویج زایمان طبیعی چگونه است؟
       تربیت متخصصان زنان ما باید بیشتر برای هدایت و درمان عوارض حاملگی‌های پرخطر باشد. بنابراین اگر نظام سلامت ما بتواند، بارداری و زایمان را طوری مدیریت کند که موارد کم‌خطر و طبیعی به طور کامل به ماماها سپرده شود، (کمااینکه درحال حاضر در بخش‌های دولتی این اتفاق می‌افتد) و مواردی که زایمان با چالش مواجه است و امکان ایجااد مشکلات بیشتری برای مادر و نوزاد وجود دارد، به متخصص زنان واگذار شود. نکته‌ای که درحال حاضر به عنوان ضعف برای ترویج زایمان طبیعی و اجرای طرح تحول سلامت در حوزه زنان و مامایی به عنوان مانع نقش ایفا کند، نحوه برخورد نظام سلامت ما با دو نفر به عنوان به عنوان عامل زایمان است. تعرفه زایمان طبیعی کمااینکه به دست ماما هم انجام شود، در بخش دولتی و تامین اجتماعی به متخصص زنان و زایمان داده می‌شود و در سازمان تامین اجتماعی درصد ناچیزی به ماما هم پرداخت می‌کند. در دانشگاه‌ها قبل از طرح تحول 15 درصد از تعرفه به ماماها تعلق می‌گرفت. الان دو سال است که هیچ بخشی از تعرفه و کارانه زایمان طبیعی به ماماها پرداخت نمی‌شود و همین موضوع موجب دلسردی و بی انگیزگی همکاران ماما را به دنبال دارد. از معاونت درمان وزارت بهداشت درخواست داریم، تا تعرفه‌ها به صورت عادلانه بین ماما و متخصص زنان تقسیم شود و طوری نباشد که حق‌العمل ماما برای همکاران متخصص درنظر گرفته شود. بسیاری از متخصصان زنان هم نسبت به این موضوع اعتراض دارند. 73 درصد زایمان‌های طبیعی در سال گذشته، توسط ماماها انجام شده درحالیکه پرداخت مناسبی صورت نگرفته است. بحث دیگر که می تواند پاشنه اشیل طرح تحول سلامت شود، شیوه‌ برنامه‌ریزی حوزه بهداشت است. در طرح حاشیه شهرها امور زنان و مادران بدون متولی مانده و به صورت خدمات عمومی دیده شده است. درحالیکه در هر پایگاه دو ماما حضور دارد و بارها تقاضا شده که خدمات باروری و مادران توسط ماما انجام شود، نه مراقب سلامت. بازهم باید براین نکته تاکید کرد که علاوه بر پزشک خانواده، مامای خانواده هم ضروری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: