کد خبر: ۱۲۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 08
شفا آنلاین>سلامت>معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری محرم و آیین های تاسوعا و عاشورا ، توصیه های بهداشتی توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد و تکایا را ارائه کرد.

 به گزارش شفا آنلاین ، رعایت نکردن موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات ها می تواند احتمال بروز بیماری های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد بنابراین هرگونه پخت وپز باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.
این گزارش توصیه کرده است که مواد خام مصرفی سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی مشمول بسته بندی مورد تائید وزارت متبوع ، استفاده شود .
بنا به این گزارش هنگام نذری در این ایام باید از فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود .
براساس این گزارش ، در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره ها ، استفاده از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو و در تهیه غذا ، استفاده از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین، ضروری است.
در این گزارش به مردم توصیه شده که از ظروف مناسب در آشپزی استفاده کرده و هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا روی سفره ها خودداری شود. مواد غذایی پخته شده نیز نباید در دمای محیط به مدت طولانی نگهداری شوند. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته زیر 4درجه سانتی گراد یا بالای 63درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63درجه نرسد.
مواد غذایی خام و پخته شده نباید کنار هم داخل یخچال یا سردخانه، نگهداری شوند و در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی شامل پاک سازی، انگل زدایی، گندزدایی و شست و شو، ضروری است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.
این گزارش به تکایا و هیات های عزاداری توصیه کرده است که با نصب تابلوها یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف خودداری کنند.
استفاده از آب آشامیدنی سالم و شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف برای توزیع آب، چای و مواد غذایی از دیگر توصیه های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران به شمار می رود.
بنا به این گزارش برای استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا ظروف یکبارمصرف گیاهی ، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم وداغ (بالای65درجه سانتی گراد )مناسب نیست.
همچین به تکایا و هیات های عزاداری توصیه شده که با رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام کنند و پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود. به ویژه کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.
اگر توزیع آب، شربت و یا شیر بین دسته های عزاداری یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد باید از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.
همچنین ضروری است احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تائید دامپزشکی تهیه شود.
برچسب ها: بهداشتی ، عزاداری ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: