کد خبر: ۱۲۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران آمریکائی موفق به طراحی نانوذراتی بر پایه پپتیدها شده اند که در صورت تزریق به مفاصل آسیب دیده، نه تنها از میزان التهاب مفصل می کاهند بلکه روند تخریب غضروف را نیز در این مفاصل کاهش می دهند که این موضوع خطر آرتروز را کم می کند.
به گزارش شفا آنلاین،بیماری آرتروز را می توان به عنوان یکی از گونه های ورم مفاصل طبقه بندی کرد، این بیماری زمانی به وجود می آید که بافت های قابل انعطاف موجود در بخش های انتهایی استخوان ها تحلیل رفته و آسیب می بیند. پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق به طراحی و ساخت نانو ذراتی شده اند که در زمان تزریق به مفاصل آسیب دیده، در زمانی کوتاه التهاب مفاصل را کاهش داده و با نفوذ به بافت غضروف های آسیب دیده، از تشدید آسیب دیدگی بیشتر در این بخش پیشگیری می کند.

یکی دیگر از مزیت های این روش درمانی مبتنی بر نانو ذرات این است که این ذرات پس از تزریق به بافت مفاصل آسیب دیده در مقایسه با داروهای رایج در درمان ورم مفاصل و آرتروز، ماندگاری بیشتری داشته و از تخریب شدن بیشتر غضروف ها ممانعت می کند.

به گفته پژوهشگران، طی بیست و چهار ساعت از زمان تزریق این نانو ذرات به مفاصل ملتهب و آسیب دیده؛ التهاب موجود در این بافت ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

پرفسور کریستین فام استاد دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ایالات متحده آمریکا و پژوهشگران ارشد  این تیم تحقیقاتی در رابطه با ویژگی های این روش درمانی جدید اعلام کرد:  یکی دیگر از مزیت های این روش درمانی مبتنی بر نانو ذرات این است که این ذرات پس از تزریق به بافت مفاصل آسیب دیده در مقایسه با داروهای رایج در درمان ورم مفاصل و آرتروز، ماندگاری بیشتری داشته و از تخریب شدن بیشتر غضروف ها ممانعت می کند.

پرفسور ساموئل ویکلین از دیگر اعضای تیم تحقیقاتی فوق نیز در این رابطه گفت: نانو ذرات مورد بحث، به صورت مستقیم به بافت مفاصل آسیب دیده تزریق شده و با توجه به ابعاد بسیار ریز آن ها، قادر هستند تا به سلول های آسیب دیده غضروف ها نفوذ کنند.

در این نانوذرات از ماده پپتید peptide استفاده شده است که از نوعی پروتئین طبیعی به نام ملیتین melittin استخراج می شود. این نانو ذرات قابلیت اتصال به آر ان ای بافت های هدف را دارند. ابعاد این نانو ذرات در حدود ده بار کوچکتر از گلبول های قرمز خون است و این موضوع سبب سهولت بیشتر نفوذ این سلول ها به بافت های بدن خواهد شد. شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: