کد خبر: ۱۲۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>سلامت>بسیاری از اختلال‌ها علائم مشترکی با ام‌اس دارند که همین امر تشخیص این بیماری را مشکل می‌کند
به گزارش شفا آنلاین،. تشخیص درست ام‌اس می‌تواند چالشی برای پزشک‌ها باشد و تنها با یک آزمایش ساده نمی‌توان به‌طور قاطع آن را تشخیص داد. در ادامه به بعضی از این عارضه‌ها اشاره می‌کنیم که گاهی از اوقات با ام‌اس اشتباه گرفته می‌شوند.

        میگرن: نوعی از سردرد است که می‌تواند منجر به درد شدید، تپیدن قلب، حساسیت به نور، صداها و بوها، حالت تهوع و استفراغ، دید تار، گیجی و غش شود. یک تحقیق اخیر نشان داد که از میان افرادی که دچار ام‌اس تشخیص داده‌شده بودند، 22 درصد از آن‌ها تنها مبتلابه مشکل میگرن بوده‌اند. به‌علاوه سردردها، مخصوصاً میگرن ممکن است همراه با ام‌اس رخ دهند.

        اختلالات تبدیلی و روان‌زاد: به عارضه‌هایی گفته می‌شود که در آن استرس روان‌شناختی تبدیل به یک مشکل فیزیکی مانند نابینایی یا فلج اندام‌ها می‌شود. هنوز یک دلیل پزشکی مشخص برای این عارضه‌ها پیدا نشده است. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که حدود 11 درصد از افرادی که مبتلابه ام‌اس تشخیص داده‌شده بودند، درواقع مبتلابه اختلال تبدیلی یا روان‌زاد بودند.

        اختلال طیف نورومیلیت اپتیک (NMOSD): یک بیماری التهابی است که مانند ام‌اس به غلاف‌های میلین (پوشش محافظتی رشته‌های عصبی) عصب‌های بینایی و نخاع حمله می‌کند. برخلاف ام‌اس، این بیماری در مراحل اولیه خود معمولاً کاری به مغز ندارد. علائم این عارضه که شامل از دست دادن ناگهانی بینایی، درد در یکی از چشم‌ها یا هر دو چشم، کرختی یا بی‌حسی در پاها و دست‌ها، فقدان کنترل مثانه و روده، استفراغ‌ها و سکسکه‌های غیرقابل‌کنترل هستند معمولاً شدیدتر از علائم ام‌اس هستند. درمان‌های معمول ام‌اس برای این بیماری موثر نیستند و حتی می‌توانند باعث بدتر شدن این بیماری شوند؛ بنابراین تشخیص درست این عارضه از ام‌اس بسیار مهم است.

        لوپوس: یک اختلال مزمن خود ایمنی است که مانند ام‌اس بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند منجر به درد عضله، ورم مفصل، خستگی و سردرد شود. علامت بارز بیماری لوپوس جوش شبیه به پروانه است که روی گونه‌ها و پل بینی ایجاد می‌شود؛ اما تنها نیمی از افراد مبتلابه بیماری لوپوس دچار این جوش‌ها می‌شوند. یک آزمایش تشخیصی خاص برای بیماری لوپوس وجود ندارد و ازآنجایی‌که علائم آن شبیه به علائم عارضه‌های بسیار دیگری هستند گاهی اوقات به این بیماری «مقلد بزرگ» می‌گویند.

        سکته مغزی: از علائم سکته مغزی می‌توان به از دست دادن بینایی، از دست دادن حس در دست‌وپا (معمولاً یک سمت از بدن)، مشکل در راه رفتن و مشکل در صحبت کردن اشاره کرد که همه این علائم می‌توانند از علائم ام‌اس نیز باشند. سن شخص در هنگام تجربه کردن این علائم می‌تواند یک عامل موثر در تشخیص درست میان ام‌اس و سکته مغزی باشد. ام‌اس می‌تواند تا پیش از هفتادسالگی رخ دهد و اگر سن فرد بیشتر باشد می‌توان این علائم را بیشتر نشانه‌ای از سکته مغزی دانست.

        فیبرومیالژی: این بیماری و ام‌اس علائم مشترکی دارند که برای مثال می‌توان به سردردها، درد مفصل و عضله، بی‌حسی و گزگز نوک دست‌وپا، مشکلات حافظه‌ای و خستگی اشاره کرد. فیبرومیالژی مانند ام‌اس در زنان شایع‌تر است، اما برخلاف آن ضایعات مغزی در MRI وجود ندارد.

        نشانگان شوگرن: این بیماری یک اختلال خودایمنی است و علائم آن با علائم اختلال‌های خودایمنی دیگر همپوشانی دارند. این بیماری باعث خستگی و دردهای اسکلتی -عضلانی می‌شود و بیشتر در میان زنان شایع است، اما نشانه‌های بارز این بیماری مانند چشم‌های خشک و دهان خشک در ام‌اس وجود ندارند.

        واسکولیت: واسکولیت به التهاب رگ‌های خونی گفته می‌شود که می‌تواند علائمی شبیه به ام‌اس داشته باشد. بسته به انواع مختلف واسکولیت، بیمار ممکن است علائمی همچون درد مفصل، دید تار، بی‌حسی، گزگز و ضعف در دست‌وپا را تجربه کند.

        میاستنی گراویس: یک بیماری خود ایمنی مزمن است که معمولاً باعث ضعف عضله می‌شود که این ضعف عضله باگذشت زمان شدیدتر می‌شود. این ضعف به دلیل نقصی است که در انتقال تکانه‌های عصبی به عضله‌ها به وجود می‌آید. در بسیاری از افراد، اولین نشانه‌های میاستنی گراویس پلک‌های افتاده و دوبینی است. این بیماری مانند ام‌اس موجب سختی در راه رفتن، صحبت کردن، جویدن و بلعیدن می‌شود.

        سارکوئیدوز: یک بیماری التهابی خودایمنی است که علائم مشترکی همچون خستگی و کاهش دید با ام‌اس دارد، اما سارکوئیدوز معمولاً ریه‌ها، غدد لنفاوی و پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب سرفه یا خس‌خس، غدد لنفاوی ورم‌کرده، کبودی‌ها، التهاب و تغییر رنگ بعضی از نقاط پوست می‌شود.

        کمبود ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می‌تواند علائم شبیه به علائم ام‌اس همچون خستگی، سردرگمی ذهنی و بی‌حسی و گزگز در دست‌ها و پاها داشته باشد. این علائم به این دلیل است که ویتامین B12 نقشی را در متابولیسم اسیدهای چرب ایفا می‌کند که برای حفظ غلاف‌های میلین موردنیاز است.

        آنسفالومیلیت منتشر حاد (ADEM): یک حمله التهابی شدید است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از علائم این بیماری می‌توان به تب، خستگی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن بینایی و سختی در راه رفتن اشاره کرد.ADEM یک بیماری بسیار نادر است که بلافاصله پس از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی رخ می‌دهد. احتمال بروز این بیماری در کودکان بیشتر است، درحالی‌که ‌ام‌اس معمولاً در بزرگسال‌ها رخ می‌دهد.
منبع:Everyday Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: