کد خبر: ۱۲۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 04
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به کشف یک منطقه ژنی شده اند که خطر ابتلای کودک به عفونت گوش میانی را افزایش می دهد.

به گزارش شفا آنلاین،عفونت گوش میانی در میان پزشکان به 'اوتیت مدیا' (AOM) معروف است و در میان والدین به عنوان دلیلی برای ناخوش احوالی کودکان پیش دبستانی خود شناخته شده است.
یافته های این مطالعه جدید که با همکاری محققان آمریکایی و آلمانی انجام شده است، سرنخ های اولیه ای را برای کمک به پزشکان به منظور ابداع درمان های موثرتر برای پیشگیری از یکی از شایع ترین بیماری دوران کودکی ارائه می دهد.
'هاکون هاکونارسون' از 'مرکز ژنومیک کاربردی' در بیمارستان کودکان فیلادلفیا با اشاره به اینکه والدین و پزشکان متخصصان اطفال هر دو با این عفونت دردناک گوش در دوران کودکی آشنا هستند، گفت: این عفونت شایع ترین دلیل تجویز آنتی بیوتیک به کودکان است.
وی افزود: با وجود اینکه میکروب ها عامل ابتلا به این وضعیت هستند اما به خوبی مشخص شده است که ژنتیک نیز در این میان نقش دارد. این اولین و بزرگترین مطالعه ژنتیکی است که محور توجه آن بر آمادگی خطر ابتلا به اوتیت مدیا حاد متمرکز شده است.
این مطالعه با همکاری محققان 'مرکز ژنومیک کاربردی' در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و محققان آلمانی از مرکز پزشکی دانشگاه در 'روتردام' انجام و در شماره 28 سپتامبر مجله Nature Communications منتشر شده است.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که ارتباطی میان اوتیت مدیا و منطقه ای در کروموزم شش که حاوی ژن FNDC1 است وجود دارد.
محققان در مطالعات بیشتر بر روی موش ها نشان دادند که ژن معادل FNDC1 در موش ها در گوش میانی این حیوان بیان می شود.
آنها افزودند: با وجود اینکه عملکرد این ژن در انسان به خوبی مطالعه نشده است اما کدهای FNDC1 را برای یک پروتیین با نقش التهابی می شناسیم.
محققان با فراگیری بیشتر در مورد تعاملات بیولوژیکی میان ژن ها و پاتوژن های درگیر در اوتیت مدیا امیدوارند که درمان های خاص تری را برای این عفونت کودکان ابداع کنند.
برچسب ها: پزشکان ، سلامت ، ژن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: