کد خبر: ۱۲۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>اجتماعی> سالمندی، پدیده‌ای که این روزها نگرانی‌های بسیاری را به خصوص برای مواجه با آن در آینده ایجاد کرده و نه تنها برای مسئولان بلکه برای تمام افراد جامعه که در آینده با آن مواجه می‌شوند نیز دغدغه بسیاری به همراه داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید شاید بتوان یکی از دلایل نگرانی این گروه را عدم توجه مسئولان کشور در برنامه‌ریزی صحیح در طی سال‌های گذشته با این پدیده دانست. نگرانی‌هایی که علی‌رغم صحبت‌ها هنوز برنامه منسجمی در این خصوص دیده نشده است و گواه آن وضعیت درمانی، بهداشتی و توانبخشی این گروه در جامعه است که اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

       آمارهای کشور حاکی از آن است که جمعیت سالمند کشور در سال 1430 به حدود 25 درصد جمعیت کل کشور خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر 18هزار سالمند نیازمند نگهداری تمام‌وقت هستند و ظرفیت‌های موجود کشور برای این تعداد کافی نیست. بنابراین لزوم توجه به برنامه‌ریزی بلند‌مدت در این حوزه، ضرورتی است که باید به آن توجه شود.

غفلت در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی سالمندان
       کتایون میرباقری، متخصص طب سالمندی  بر این باور است که توجه به سالمندان در کشور مورد غفلت قرار گرفته است. وی می‌گوید: «باید توجه داشت که علاوه بر تکریم سالمندان در جامعه که متاسفانه روز به روز در حال کمرنگ شدن است غفلت‌هایی از جمله توجه به بهداشت، درمان و توانبخشی این افراد نیز از موضوعاتی که این گروه را با مشکل مواجه کرده است.» وی ادامه می‌دهد: «بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان صرف افرادی می‌شود که به علت کهولت سن دچار بیماری‌های مختلفی شده‌اند، در حالی که اگر این موضوعات به طور منظم و دقیق انجام می‌شد، اکنون شاهد این میزان بار بیماری در گروه سالمندان نبودیم. علاوه بر این موضوع توانبخشی که یکی از ضروریات و اصول بازگشتن این افراد به زندگی است، با وجود اهمیت زیادی که دارد، حتی تحت پوشش بیمه نیز قرار نگرفته که نتیجه آن سالمندانی است که به علت ناتوانی حتی از عهده کوچکترین فعالیت‌ها نیز برنمی‌آیند و در نهایت خانواده به علت هزینه‌های سنگین و عدم توانایی در مراقبت از آنان مجبور می‌شود تنها گزینه یعنی مراکز نگهداری از سالمندان را انتخاب کند.»

افزایش رهاسازی سالمندان نتیجه بی‌توجهی
       میرباقری تاکید می‌کند: «افزایش رهاسازی سالمندان در خیابان‌ها و افزایش بار بیماری‌های مختلف در این گروه نتیجه بی‌توجهی‌هایی است که در طی سال‌های گذشته صورت گرفته است و زنگ خطر جدی برای مسئولان است تا بیشتر به پدیده سالمندی توجه کنند.»

       متخصص طب سالمندی می‌گوید: «بیمه باید تمام خدمات مورد نیاز این افراد را تحت پوشش قرار دهد. تحقق این موضوع نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نظام سلامت و بیمه می‌شود بلکه به نفع تمام اقشار جامعه خواهد بود تا با مراجعه به موقع به پزشک، از بروز بیماری‌های پرخطر جلوگیری کنند.» میرباقری تاکید می‎‌کند: «با وجود مشکلات جسمی و روحی سالمندان که روز به روز در حال افزایش است، این گروه حتی از مرکز جامع درمانی و توانبخشی هم محروم هستند. این در حالی است که در سایر کشورهای پیشرفته این گروه از مراکز ویژه‌ای برخوردار هستند که تمام مشکلات آنان را بررسی و رفع می‌کنند. بنابراین لازم است در کشور ما نیز چنین مرکز جامعی تشکیل شود تا مشکلات سالمندان برطرف شود.»

اولویت توانبخشی در برنامه پنج ساله جمعیت هلال‌احمر
       رئیس کرمی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر نیز ضمن تاکید بر این موضوع که توانبخشی به خصوص در زمینه سالمندان مغفول مانده است از اولویت قرار دادن برنامه‌ریزی برای سالمندان در حوزه توانبخشی در برنامه پنج ساله جمعیت هلال‌احمر خبر داد. وی می‌گوید: «سالمندی بحث پیچیده‌ای است. با توجه به اینکه تعداد سالمندان در آینده با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد شد، لازم است که آن را در اولویت‌ برنامه‌های اصلی خود قرار دهیم. واقعیت این است که جمعیت هلال‌احمر تاکنون به صورت اختصاصی برای توانبخشی سالمندان برنامه‌ریزی خاصی نداشته و امکاناتی که در این زمینه وجود دارد در خدمت کسانی است که به خدمات توانبخشی نیاز دارند که سالمندان نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.»

       رئیس کرمی به اهمیت توانبخشی در گروه سالمندان اشاره کرده و می‌گوید: «بیماری‌های مختلفی این گروه را تهدید می‌کند و قطعا توانبخشی می‌تواند نقش موثری در بازگشت آنها به زندگی طبیعی و موثر داشته باشد. البته ما در مرکز جامع هلال‌احمر و بیمارستان نورافشار، فضاهایی را برای ایجاد آمادگی در افرادی که نیازمندی‌های خاص از جمله در زمینه ضایعات نخاعی و معلولیت‌ها دارند، آماده کرده‌ایم و آموزش‌ها نیز تا حدودی فراهم شده که می‌تواند مورد استفاده سالمندان در برخی از بیماری‌های خاصشان قرار گیرد.» وی تحت پوشش نبودن خدمات توانبخشی را از مشکلات جدی عنوان کرده و ادامه می‌دهد: «بسیاری از خدمات تحت پوشش بیمه نیست که همین موضوع باعث می‌شود بیماران به مراکز درمانی مراجعه نکنند.»

سالمندان حتی در درمان هم مشکل دارند
       رئیس کرمی می‌گوید: «سالمندان با بیماری‌های مختلفی روبرو هستند که بنا به جنسیت مشکلات مختلفی را نیز تجربه می‌کنند. باید توجه داشت که درمان برخی از بیماری‌های سیستماتیک این گروه، خدمات توانبخشی نیز نیاز دارد. البته این گروه در زمینه درمان، با مشکلات بسیاری مواجه هستند که لازم است اقداماتی برای آنها انجام شود.»

       معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر همچنین بر این موضوع تاکید کرد که بسیاری از اولویت‌ها و برنامه‌های این جمعیت به دلیل کمبود امکانات و بودجه، نیمه‌کاره مانده است و در این زمینه توضیح می‌دهد: «در کل، عدم توجه به بحث توانبخشی در کشور منجر شده تا ما نتوانیم کار اصلی خود را به درستی انجام دهیم. همچنین مدت زمان کمی است که مسئولان متوجه شده‌اند که بافت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و طبیعی است که موضوعات دیگر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.» رئیس کرمی می‌گوید: «مدت زمان کمی است که رشته طب سالمندی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و فارغ‌التحصیلان این رشته تازه شروع به کار کرده‌اند. امیدواریم به تدریج مراکز درمانی و توانبخشی به این سمت پیش روند تا زمینه را برای پذیرش سالمندان فراهم کنیم و با توجه به نیاز جامعه این مهم در برنامه‌های بعدی ما قرار گیرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: