کد خبر: ۱۲۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 02
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو از طراحی نخستین سامانه جامع برنامه ریزی ، تجویز، تامین و تحویل فرآورده های متابولیکی برای بیماران متابولیکی خبر داد و گفت: این سامانه طی چند هفته آینده رونمایی می شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر امیرحسین جمشیدی افزود: تمام بیماران نیازمند شیر خشک های متابولیکی در این سامانه ثبت نام شده اند که تعداد آنان بالغ بر هفت هزار نفر است.
وی خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن این سامانه علاوه بر ثبت نام بیماران و پزشکان مربوطه، فرآورده های متابولیکی ، نشان سازمان غذا و دارو را همراه برچسب اصالت دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: همچنین با راه اندازی این سامانه با همکاری شرکت پست از این به بعد شیر خشک های متابولیکی از طریق پست به در خانه بیماران فرستاده می شود.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل های سازمان غذا و دارو گفت: با ثبت نام پزشکان مربوطه در سامانه و الکترونیکی شدن تجویز شیر خشک های متابولیکی ، تاکنون 13 هزار نسخه الکترونیک در این رابطه تجویز شده است.
جمشیدی افزود: با راه اندازی نخستین سامانه جامع برنامه ریزی ، تجویز، تامین و تحویل فرآورده های متابولیکی برای بیماران، مشخص می شود که یک قوطی شیرخشک به دست کدام بیمار رسیده و کار نظارت بر آنها و پیش بینی تعداد مورد نیاز برای واردات، راحت تر انجام می شود.
وی ادامه داد: 50 نوع شیرخشک و فرآورده های متابولیک برای مبتلایان اینگونه بیماری ها وجود دارد که میزان مصرف آنها برای هر بیمار، بسته به سن، وزن و شدت بیماری، متفاوت است.
وی یادآور شد: بیماران متابولیکی، یارانه دریافت می کنند و دو سال و نیم است که در حال برنامه ریزی برای بیماران متابولیکی هستیم.
به گزارش ایرنا ، شیر خشک های متابولیکی برای بیماران جنبه غذایی ندارد بلکه جنبه درمانی داشته و هزینه های زیادی هم دارد بطوریکه یک قوطی شیر خشک متابولیکی بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد اما با یارانه وزارت بهداشت، بیماران رقم ناچیزی از آن را می پردازند.
بطور کلی 30 گروه از بیماری های متابولیک وجود دارد که اکنون 12 نوع بیماری متابولیک از جمله پی کی یو در کشور مورد حمایت وزارت بهداشت قرار داشته و برای آنان شیرخشک های متابولیکی تهیه می شود.
در بیماران متابولیکی، متابولیسم برخی آنزیم ها دچار اختلال شده و این بیماران بسیاری از غذاها از جمله گوشت و لبنیات را نمی توانند بخورند.
برچسب ها: شیرخشک ، سازمان ، سامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: